Οι νέοι μηχανικοί έχουν απενοχοποιήσει την επιχειρηματικότητα, το 97% βλέπει σε αυτή θετική επαγγελματική προοπτική και μάλιστα το 64% θα ενδιαφερόταν να αποκτήσει Μεταπτυχιακό Δίπλωμα σε θέματα οικονομικής/επιχειρηματικής κατεύθυνσης για λόγους επαγγελματικής εξέλιξης.
Ωστόσο, αυτή την επαγγελματική/ επιχειρηματική δραστηριότητα, ένα μεγάλο ποσοστό νέων μηχανικών, το 40%, θεωρεί ότι θα μπορέσει να την αναπτύξει στο εξωτερικό, αναζητώντας δουλειά ή και αρχίζοντας να επιχειρεί εκτός Ελλάδος.
Τα παραπάνω ήταν μόνο ορισμένα από τα αποτελέσματα έρευνας «ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΝΕΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ», που πραγματοποίησε η Μόνιμη Επιτροπή Ανταγωνιστικότητας – Επιχειρηματικότητας-Καινοτομίας του ΤΕΕ/ΤΚΜ και της πρωτοβουλίας «Σκέψου Διαφορετικά-Πράξε Επιχειρηματικά».
Η έρευνα διεξήχθη το 2021, κατά τη διάρκεια των εξετάσεων για την απόκτηση της άδειας ασκήσεως επαγγέλματος από τους νέους διπλωματούχους μηχανικούς, δυνητικά μέλη του ΤΕΕ. Στην έρευνα συμμετείχαν 352 νέοι μηχανικοί.
Η πολύ ενδιαφέρουσα αυτή ερευνητική δουλειά, παρουσιάστηκε στη διάρκεια διαδικτυακής εκδήλωσης στην οποία συμμετείχαν ο κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ δρ Κύρος Υάκινθος, ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ κ. Γιώργος Τσακούμης, όπως επίσης μηχανικοί που έχουν δημιουργήσει επιτυχημένες επιχειρήσεις, όπως ο πρόεδρος της «Σαμαράς και Συνεργάτες» κ. Δημήτρης Σαμαράς, ο διευθύνων σύμβουλος της «Entranet» κ. Λευτέρης Παπαγεωργίου, ο μέτοχος της «SuperAlloys Engineering» κ. Βασίλης Κεχαγιάς, ο συνιδρυτής και γεν. διευθυντής της spinoff «ΒΙΟ2CHP» δρ. Στέφανος Τσιακμάκης.
Την έρευνα παρουσίασε ο πρόεδρος της Μόνιμης Επιτροπής Ανταγωνιστικότητας- Επιχειρηματικότητας- Καινοτομίας του ΤΕΕ/ΤΚΜ κ. Γιάννης Τσιτσόπουλος.
«Δεν τραβάει» το Δημόσιο
Ίσως ένα από τα πιο ενδιαφέροντα ευρήματα της έρευνας είναι, ότι οι νέοι μηχανικοί δεν βλέπουν το επαγγελματικό τους μέλλον στο Δημόσιο, καθώς μόνο το 8,5% σκέπτεται την απασχόληση του σε αυτό. Αντίθετα, η συντριπτική πλειονότητα στρέφεται στον ιδιωτικό τομέα, με το 27,8% σαν απασχολούμενοι – μισθωτοί, το 13,9% ως μη μισθωτοί, ενώ το 19% των ερωτηθέντων θέλουν να ανοίξουν δικό τους τεχνικό γραφείο/εταιρεία. Ένα πολύ σημαντικό ποσοστό, που φτάνει στο 30,7%, στρέφεται στη δημιουργία επιχείρησης σε άλλο αντικείμενο, μη τεχνικό.
Πολλοί νέοι μηχανικοί, στρέφουν το βλέμμα εκτός Ελλάδος, πιθανώς επειδή το 52% θεωρεί ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει το κατάλληλο περιβάλλον για να αναπτύξουν επιχειρηματική δραστηριότητα.
Ωστόσο οι απαιτήσεις της σύγχρονης αγοράς εργασίας και οι σπουδές σε αντικείμενα που είναι συνδεδεμένα με την παραγωγή τεχνικού έργου, τη βιομηχανία και πολλούς παραγωγικούς κλάδους της Οικονομίας, δημιουργούν σύνθετες απαιτήσεις στη διαχείριση έργων, όχι μόνο για τον επιχειρηματία αλλά και για τον απασχολούμενο μισθωτό , όπως και για τον ελεύθερο επαγγελματία.
Η επιχειρηματικότητα στα Πολυτεχνεία
Άλλωστε αυτό υποστήριξε ουσιαστικά το 84% των ερωτηθέντων, υποστηρίζοντας ότι στα Πολυτεχνεία πρέπει να δοθεί βαρύτητα σε μαθήματα που αφορούν την επιχειρηματικότητα.
Παίρνοντας το λόγο ο κ. Σαμαράς, ο οποίος συμμετείχε σε επιτροπή αξιολόγησης προγραμμάτων σπουδών, υποστήριξε ότι ειδικά το ΑΠΘ υστερεί στην παροχή γνώσεων που αφορούν στην επιχειρηματικότητα, σε σύγκριση με ορισμένα άλλα Πολυτεχνεία της χώρας.
O ομιλητής εκθείασε την πολύ καλή θεωρητική κατάρτιση που παίρνουν οι φοιτητές της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, προσθέτοντας ότι τα οφέλη για το Πανεπιστήμιο αλλά και τους νέους μηχανικούς, θα πολλαπλασιαστούν, αν από τα ιδιωτικά έργα που επιδοτούνται από δημόσιους πόρους, ένα μικρό μέρος της επιδότησης που λαμβάνουν οι επιχειρήσεις, διατίθεται στα ΑΕΙ για την ενίσχυση της έρευνας και της καινοτομίας ( π.χ. spin offs).
Ο κ. Παπαγεωργίου, τάχθηκε υπέρ της ένταξης μαθημάτων επιχειρηματικότητας, όχι μόνο στα Πανεπιστημιακά προγράμματα σπουδών, αλλά σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, καθώς όπως είπε, έτσι θα δομηθεί ο τρόπος σκέψης μαθητών και νέων, ώστε να αντιλαμβάνονται το πως οργανωμένα επιλύονται προβλήματα και πως να διαχειρίζονται τα αποτελέσματα των στόχων που θέτουν για κάθε μικρό ή μεγαλύτερο θέμα. Επίσης, τόνισε ότι η διδασκαλία μαθημάτων που σχετίζονται με την επιχειρηματικότητα, δε σημαίνει ότι μαθητές και φοιτητές, θα εξελιχθούν σε επιχειρηματίες, αλλά ότι αποκτούν χρήσιμα εφόδια για να ενταχθούν στη σύγχρονη αγορά εργασίας.
Ο κ. Κεχαγιάς επέμεινε ότι η επιχειρηματική δραστηριότητα και πολύ περισσότερο, η καταξίωση, απαιτεί την ανάληψη ρίσκου, ενώ υποστήριξε ότι οι νέοι μηχανικοί που θέλουν να αρχίσουν τη δική τους επιχείρηση, δεν θα πρέπει να περιμένουν στήριξη από το ΕΣΠΑ και ενισχυτικά προγράμματα. Μίλησε επίσης, για τα τρία στοιχεία που προαπαιτούνται για την επιτυχία και αυτά είναι η γνώση, η επιχειρηματική αντίληψη και η εμπειρία.
Ο κ. Τσιακμάκης, δήλωσε ότι επιχειρηματικότητα και ανάληψη ρίσκου, πηγαίνουν χέρι- χέρι, κάτι που ισχύει ακόμη περισσότερο σε spin offs υψηλής τεχνολογίας και υψηλής καινοτομίας. Επιπλέον, αναγνώρισε και αυτός ότι οι νέοι μηχανικοί έχουν έλλειμμα ακόμη και πολύ βασικών γνώσεων, σε σχέση με την επιχειρηματικότητα.
Ολοκληρώνοντας τη συζήτηση ο κ. Τσακούμης είπε ότι αποστολή του Πολυτεχνείου είναι να εκπαιδεύσει καλούς μηχανικούς. Κάποιοι από τους νέους μηχανικούς μπορεί , εάν υποστηριχθούν με πρόσθετες γνώσεις και soft skills, να καλλιεργήσουν το «γονίδιο» του επιχειρηματία εφ’ όσον το έχουν.
Με πολλές επισημάνσεις να αφορούν τα Προγράμματα Πανεπιστημιακών Σπουδών, ο κ. Υάκινθος τόνισε ότι αυτά βρίσκονται σε στάδιο αναμόρφωσης που κυρίως αφορά νέα γνωστικά αντικείμενα, νέες τεχνολογίες και τη διεπιστημονικότητα, ενώ προσέθεσε ότι για τα αποτελέσματα της έρευνας του ΤΕΕ/ΤΚΜ, θα ενημερωθούν τα μέλη ΔΕΠ της Πολυτεχνικής Σχολής.