Εδώ και ημέρες κυκλοφορούν ρεπορτάζ και αναλύσεις σύμφωνα με τις οποίες η κυβέρνηση προχώρησε στην απένταξη αντιπλημμυρικών έργων από το Ταμείο Ανάκαμψης. Μάλιστα, κατατέθηκε και ερώτηση από βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, οι οποίοι ζητούν αναλυτικά στοιχεία, με αφορμή τα συγκεκριμένα δημοσιεύματα, ένα από τα οποία προέρχεται από τη γερμανική έκδοση ενημερωτικού portal για θέματα Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η αλήθεια δεν είναι ακριβώς αυτή που περιγράφεται στα δημοσιεύματα και στις καταγγελίες της αντιπολίτευσης. Στο Ταμείο Ανάκαμψης είχαν ενταχθεί ως διακριτά αντιπλημμυρικά έργα οι παρεμβάσεις σε τέσσερις περιοχές και συγκεκριμένα σε Λασίθι, Αμβρακία – Αμφιλοχία, Λουτράκι και Ωραιόκαστρο. Πρόκειται για τέσσερις ξεχωριστούς διαγωνισμούς, οι οποίοι προκηρύχθηκαν προ μηνών από το υπουργείο Υποδομών και οι περισσότεροι έχουν και (προσωρινούς ή οριστικούς) αναδόχους. Καθυστερήσεις υπήρξαν κυρίως στο έργο του Λασιθίου, που αφορούσε το έργο του Μύρτου κ.λπ.
Με βάση το ενδεικτικό χρονοδιάγραμμα που προβλέπει η συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Ένωση για το Ταμείο Ανάκαμψης, η Ελλάδα πρέπει να κοινοποιήσει μέχρι το τέλος του χρόνου τις συμβάσεις που θα υπογράψει (ή έχει ήδη υπογράψει) με τους τέσσερις αναδόχους των έργων. Μάλιστα, η υπογραφή των συμβάσεων είναι ορόσημο για την πέμπτη δόση του Ταμείου Ανάκαμψης. Εμείς είμαστε ακόμα στην τρίτη δόση, την οποία περιμένουμε να λάβουμε κάποια στιγμή μέσα στους επόμενους μήνες, αφού καταθέσαμε αίτημα λίγο πριν από τις εκλογές του Ιουνίου.
Τελικά, ποια έργα απεντάσσονται από το Ταμείο Ανάκαμψης; Βγαίνουν εκτός τα περισσότερα από τα αρδευτικά έργα που είχαν ενταχθεί στο περίφημο πρόγραμμα «Υδωρ 2.0» και είχε παρουσιαστεί σε εκδήλωση στην οποία συμμετείχε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης τον Νοέμβριο του 2021. Από τα 18 αρδευτικά έργα που είχαν αρχικά ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης, για υλοποίηση μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) ή ως δημόσια έργα, θα προχωρήσουν τελικά μόνο πέντε από αυτά με ΣΔΙΤ, συνολικού προϋπολογισμού 800 εκατ. ευρώ. Τα υπόλοιπα βγαίνουν από το Ταμείο Ανάκαμψης, με την κυβέρνηση να υποστηρίζει πως θα υλοποιηθούν σε δεύτερο χρόνο, καθώς απαιτείται σοβαρή προετοιμασία (μελέτες κ.λπ.).
Και γι’ αυτά τα έργα έπρεπε να στείλουν στην Κομισιόν τις συμβάσεις μέσα στο τέταρτο τρίμηνο της φετινής χρονιάς, πράγμα που φυσικά δεν θα γίνει, αφού οι διαγωνισμοί έχουν καθυστερήσει. Επιπλέον, οι συμβάσεις είναι ορόσημο για τη λήψη της πέμπτης δόσης του Ταμείου Ανάκαμψης, από την οποία, όπως προαναφέρθηκε, είμαστε πολύ μακριά.
Το μεγαλύτερο από τα πέντε έργα με ΣΔΙΤ είναι ο διαγωνισμός μεταφοράς νερού από τον ποταμό Νέστο στην πεδιάδα της Ξάνθης, με την αξία της σύμβασης να υπολογίζεται σε 210,2 εκατ. ευρώ. Στα 154,1 εκατ. ευρώ είναι ο προϋπολογισμός του έργου «Αγωγοί μεταφοράς, δίκτυο άρδευσης και συνοδά έργα στην Π.Ε. Πέλλας (Αλμωπαίος)», ενώ 132,92 εκατ. ευρώ είναι η αξία της σύμβασης για το έργο «Αρδευτικό δίκτυο Υπέρειας Ν. Λάρισας – Ορφανών Ν. Καρδίτσας». Πιο προχωρημένοι είναι οι διαγωνισμοί για το αρδευτικό του Ταυρωπού ποταμού, ύψους 159,6 εκατ. ευρώ, και για το φράγμα Μιναγιώτικο στην Πύλο, ύψους 145 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται πως με ΣΔΙΤ προωθούνται και δύο άλλα αρδευτικά έργα από το υπουργείο Υποδομών και συγκεκριμένα το φράγμα Ενιπέα στα Φάρσαλα, προϋπολογισμού 230 εκατ. ευρώ, για το οποίο έχουν κατατεθεί τρεις προσφορές, αλλά και το φράγμα Χαβρία στη Χαλκιδική, ο πρώτος διαγωνισμός για το οποίο ακυρώθηκε, αφού είχαν προηγηθεί τέσσερις παρατάσεις ώστε να πεισθούν οι υποψήφιοι να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές.