Της Ελένης Μπότα
Αντίστροφα μετρά πλέον ο χρόνος για την ανάληψη της Εγνατίας Οδού από την κοινορπαξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis μετά την υπογραφή της παραχώρησης την προηγούμενη Παρασκευή με το ΤΑΙΠΕΔ.
Η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού σηματοδοτεί μια εξαιρετικά θετική και πολλαπλά σημαντική εξέλιξη, με πλήθος οφέλη για τον Όμιλο και τους μετόχους του. Ενισχύει το μέγεθος και την αξία του χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ καθώς και την παραγωγή σημαντικών, σταθερών και προβλέψιμων ταμειακών ροών σε μακροχρόνια βάση.
Τα επόμενα βήματα της διαδικασίας περιλαμβάνουν την κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης από τη Βουλή, το χρηματοοικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής με την καταβολή του τιμήματος, και κατόπιν της εκπλήρωσης όλων των συμβατικών προϋποθέσεων παράδοσης-παραλαβής, την έναρξη της παραχώρησης εντός του 2024. Μετά την υπογραφή της σύμβασης η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS PROJECTS θα αναλάβει για 35 χρόνια τη συντήρηση και λειτουργία του οδικού άξονα μήκους 658 χιλιομέτρων, καθώς και των 3 κάθετων οδικών αξόνων συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, που αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία).
Επιπλέον, η σύμβαση προβλέπει πως τα 5 πρώτα χρόνια της παραχώρησης η ΤΕΡΝΑ θα προχωρήσει σε μία σειρά από κατασκευαστικά έργα, συμπεριλαμβανομένης και της βαριάς συντήρησης του δρόμου, των παρεμβάσεων στις σήραγγες και της αναβάθμισης τμημάτων των αξόνων “Χαλάστρα-Εύζωνοι” και “Θεσσαλονίκη-Σέρρες-Προμαχώνας”.
Το ύψος του τιμήματος που κατέβαλλε η κοινοπραξία ανέρχεται στα 1,496 δισ. ευρώ, ωστόσο το τελικά τίμημα θα καθοριστεί επακριβώς με την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης, καθώς σε αυτή (όπως και σε όλες τις συμβάσεις παραχώρησης) προβλέπεται ο επιτοκιακός κίνδυνος, δηλαδή οι επιπτώσεις από την αύξησης του κόστους χρήματος.
Ανοίγει ο δρόμος για αξιοποίηση των παραχωρήσεων
Η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού μαζί με την πρόσφατη ανάληψη του μεγάλου τμήματος του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και την Αττική Οδό ανοίγουν ένα πολύ μεγάλο κομμάτι για τον Όμιλο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Όπως ανέφερε και προσφάτως ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ οι παραχωρήσεις αποκτούν μία πολύ μεγάλη διάσταση εντός του Ομίλου και σαν δραστηριότητα αλλά και ως επενδυμένα κεφάλαια και πρόσθεσε ότι υπάρχουν διάφορες σκέψεις και μελέτες, που θα χρειαστεί αρκετός καιρός για να ολοκληρωθούν. Αυτές αφορούν το πως θα μπορούσε να γίνει καλύτερη χρηματοοικονομική εκμετάλλευση των παραχωρήσεων.
Σύμφωνα με τον ίδιο εξετάζονται διάφορα σενάρια όπως η είσοδος του τομέα των παραχωρήσεων ως spin off στο Χρηματιστήριο και η πώληση μεριδίων από τις παραχωρήσεις σε άλλα μεγάλα fund.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ελέγχει κατά 100% τις συμβάσεις των οδικών παραχωρήσεων Νέα Οδός (Ιόνια Οδός και Αθηνών – Λαμίας, με αρχή την περιοχή του Ανισόπεδου Κόμβου Μεταμόρφωσης έως την περιοχή της Σκάρφειας – μετά τα Καμένα Βούρλα – και το συνδετήριο κλάδο του ΠΑΘΕ Σχηματάρι – Χαλκίδα) και Κεντρική Οδός (Ε 65), έχει μερίδιο 17% στην Ολυμπία Οδό, ενώ έχει επικρατήσει και στον διαγωνισμό για τη νέα 25ετή σύμβαση για την Αττική Οδό.
Επίσης, ο Όμιλος έχει παρουσία και σε άλλες παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ, όπως το μεγάλο έργο στο αεροδρόμιο Καστελίου στην Κρήτη, το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με καζίνο στο Ελληνικό, μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων (π.χ. Πελοπόννησο), η υπο-παραχώρηση του λιμένα Φίλιππος Β΄ στην Καβάλα, έργα ψηφιακού μετασχηματισμού (ανάπτυξη υποδομών υπερυψηλής ευρυζωνικότητας Ultra-Fast Broadband, ψηφιακός μετασχηματισμός, τηλεματική, και ενιαίο αυτόματο σύστημα συλλογής κομίστρου για τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης κ.α.), παρουσία σε σταθμούς αυτοκινήτων κ.α.