Επιχειρείται ο εξορθολογισμός του ύψους της τιμολόγησης των καταναλωτών στη νυχτερινή κατανάλωση για πάνω από 1600 kWh
Κατατέθηκε την Παρασκευή 15-11-2019 στη διαρκή επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, το σχέδιο νόμου για την απελευθέρωση αγοράς ενέργειας, για τον εκσυγχρονισμό της ΔΕΗ, την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ και τη στήριξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
Σύμφωνα με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με τις βασικές διατάξεις του σχεδίου νόμου επιχειρείται ο εξορθολογισμός του ύψους της τιμολόγησης των καταναλωτών στη νυχτερινή κατανάλωση για πάνω από 1600 kWh, που αναμένεται να οδηγήσει σε σημαντική ελάφρυνση για τα νοικοκυριά, ιδίως για αυτά που χρησιμοποιούν θερμοσυσσωρευτές.
Με το Σχέδιο Νόμου αντιμετωπίζονται θέματα προσλήψεων προσωπικού αορίστου χρόνου στη ΔΕΗ, προσλήψεων στελεχών με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, προγραμμάτων εθελουσίας εξόδου, μετακινήσεων ανάμεσα σε θυγατρικές, μεταφοράς προσωπικού στο Δημόσιο κλπ.. Περιλαμβάνονται επίσης ρυθμίσεις για τη νέα πολιτική προμηθειών της ΔΕΗ, τον περιορισμό της έκπτωσης που μπορούν να έχουν οι εργαζόμενοι για τις ανταγωνιστικές χρεώσεις ρεύματος, τη διασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού της Κρήτης. Δίνεται παράταση της προσωρινής ενιαίας άδειας λειτουργίας των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ Α.Ε. και της ΔΕΗ Ανανεώσιμες Α.Ε., ρυθμίζονται θέματα εταιρικού μετασχηματισμού και ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ, ενώ απαντώνται και διατάξεις για την αγορά φυσικού αερίου, τη στήριξη της παραγωγής από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την ενεργειακή αποδοτικότητα και την ηλεκτροκίνηση.
Τι Προβλέπει το Σχέδιο Νόμου
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α
Ρυθμίζονται θέματα οργάνωσης και εποπτείας των Αγορών Ενέργειας και ειδικότερα:
1. Παρέχεται η δυνατότητα καθορισμού, με υπουργική απόφαση, δεσμευτικού χρονοδιαγράμματος υλοποίησης των υποχρεώσεων της εταιρείας Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) ΑΕ ως Διαχειριστή του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) και της εταιρείας Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας (ΕΧΕ) ΑΕ, ως Χρηματιστηρίου Ενέργειας, για την έναρξη λειτουργίας των Αγορών Ενέργειας (ν.4425/2016).
Προβλέπεται η επιβολή, από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), κυρώσεων σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία (χρηματικά πρόστιμα, διοικητικές κυρώσεις κ.λπ.), σε περίπτωση παραβίασης των προθεσμιών του χρονοδιαγράμματος από τους προαναφερόμενους φορείς. (άρθρο 1)
2. α. Επανακαθορίζεται το πεδίο αρμοδιοτήτων του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας και της ΡΑΕ όσον αφορά στη διασφάλιση της ακεραιότητας και της διαφάνειας στη χονδρική αγορά ενέργειας, κατ’ εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 1227/2011 (REMIT).
Στο πλαίσιο αυτό, επανακαθορίζονται οι επιβαλλόμενες από τη ΡΑΕ διοικητικές κυρώσεις για παραβάσεις της νομοθεσίας για την αγορά ενέργειας. Μεταξύ άλλων, καθορίζονται ειδικότερα τα στοιχεία για τον προσδιορισμό του ύψους των προστίμων (συχνότητα και διάρκεια της παράβασης, επιπτώσεις στη λειτουργία της αγοράς, βαθμός ευθύνης του υπεύθυνου για την παράβαση προσώπου, ύψος των κερδών που αποκτήθηκαν ή των ζημιών που αποφεύχθηκαν κ.λπ.).
Ειδικά δε, σε περίπτωση παραβίασης της απαγόρευσης κατάχρησης και παράνομης ανακοίνωσης προνομιακών πληροφοριών καθώς και της απαγόρευσης χειραγώγησης της αγοράς, επιβάλλονται πρόστιμα ύψους δέκα χιλιάδων (10.000) μέχρι ενός εκατομμυρίου (1.000.000) ευρώ ή πρόστιμα με βάση το ποσό των κερδών που αποκτήθηκαν ή των ζημιών που αποφεύχθηκαν λόγω της παράβασης ή πρόστιμα με βάση τον κύκλο εργασιών της επιχείρησης ή του νομικού προσώπου, κατά περίπτωση.
β. Στο πλαίσιο της εποπτικής αρμοδιότητας της ΡΑΕ, επιτρέπεται η πρόσβαση σε βιβλία, στοιχεία ή άλλα δεδομένα οποιασδήποτε μορφής, η λήψη αντιγράφων χωρίς την επίκληση επαγγελματικού ή άλλου απορρήτου, με τις οριζόμενες επιφυλάξεις.
γ. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη συνεργασία της ΡΑΕ με άλλες αρχές ή με τους φορείς της αγοράς ή με δικαστικές ή εισαγγελικές Αρχές, για την υλοποίηση των σκοπών και την εφαρμογή των διατάξεων του προαναφερόμενου Κανονισμού. (άρθρο 2)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’
Περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για την οργάνωση και λειτουργία της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ ΑΕ) και ειδικότερα:
1. Θεσπίζεται νέο πλαίσιο πρόσληψης προσωπικού ως ακολούθως:
α. Οι προσλήψεις πάσης φύσεως προσωπικού με συμβάσεις εργασίας
αορίστου χρόνου (ι.δ.α.χ.) διενεργούνται ύστερα από δημόσια προκήρυξη, μετά από έλεγχο του Ανωτάτου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ) και κατά την οριζόμενη διαδικασία.
Προσδιορίζεται ειδικότερα το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τις προσλήψεις προσωπικού (καθεστώς νεοπροσλαμβανόμενων, αποδοχές, εφαρμογή της εργατικής νομοθεσίας και μη εφαρμογή των Επιχειρησιακών Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας και λοιπών ρυθμίσεων, εξαίρεση από τις διατάξεις για τον περιορισμό προσλήψεων, την καταχώριση στοιχείων στο Μητρώο Ανθρώπινου Δυναμικού Ελληνικού Δημοσίου κ.λπ.).
β. Η πλήρωση οργανικών θέσεων Αναπληρωτών Διευθυνόντων Συμβούλων, Γενικών Διευθυντών, Διευθυντών και Βοηθών Διευθυντών/ Διευθυντών Κλάδων διενεργείται ύστερα από δημόσια προκήρυξη, με απόφαση του Διευθύνοντος Συμβούλου της ΔΕΗ ΑΕ με συμβάσεις ορισμένου χρόνου (ι.δ.ο.χ.). Η διαδικασία πρόσληψης και η πολιτική αποδοχών των στελεχών εγκρίνονται από τη Γενική Συνέλευση (ΓΣ).
Επιτρέπεται η πλήρωση των προαναφερόμενων θέσεων από προσωπικό της εταιρείας και από υποψηφίους εκτός αυτής. Σε περίπτωση πλήρωσης των εν λόγω θέσεων από προσωπικό της εταιρείας, οι αποδοχές δεν διατηρούνται μετά την καθ’ οιονδήποτε τρόπο αποχώρηση του στελέχους από τη θέση.
Οι αμοιβές Αναπληρωτών Διευθυνόντων Συμβούλων, Γ ενικών Διευθυντών και Διευθυντών εξαιρούνται από το ανώτατο όριο αποδοχών του άρθρου 28 παρ.1 του ν.4354/2015 (4.631 ευρώ μηνιαίως).
γ. Προβλέπεται η πρόσληψη προσωπικού με σχέση εργασίας ι.δ.ο.χ., για την κάλυψη πρόσκαιρων/παροδικών/εποχικών αναγκών και ρυθμίζονται όλα τα συναφή ζητήματα (διάρκεια, αυτοδίκαιη λύση χωρίς αποζημίωση κ.λπ.).
δ. Στη ΔΕΗ ΑΕ λειτουργεί Επιτροπή Προσλήψεων και Αμοιβών η οποία εισηγείται στο Διοικητικό Συμβούλιο (ΔΣ) αναφορικά με την πολιτική προσλήψεων και αποδοχών των μελών του ΔΣ, των Αναπληρωτών Διευθυνόντων Συμβούλων κ.λπ. (άρθρα 3-5)
2.α. Επιτρέπεται, με αποφάσεις του οικείου ΔΣ, η εφαρμογή προγραμμάτων εθελούσιας εξόδου προσωπικού της ΔΕΗ ΑΕ και των συνδεδεμένων με αυτή εταιρειών, με βάση τα καθοριζόμενα κριτήρια, ιδίως για συγκριμένες / ειδικότητες ή για συγκεκριμένες υπηρεσιακές μονάδες και με επιβάρυνση της οικείας εταιρείας. Με τις εν λόγω αποφάσεις, καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις της εθελούσιας εξόδου, το ύψος του παρεχόμενου οικονομικού κινήτρου κ.λπ.
β. Όσον αφορά στις μετακινήσεις του προσωπικού προβλέπονται τα ακόλουθα:
Παρέχεται η δυνατότητα μεταφοράς προσωπικού από τη ΔΕΗ ΑΕ προς τις συνδεδεμένες με αυτήν εταιρείες και αντιστρόφως, σε κενές οργανικές θέσεις σύμφωνα με την καθοριζόμενη διαδικασία.
Περαιτέρω, παρέχεται η δυνατότηΐα μεταφοράς του προσωπικού των ανωτέρω εταιρειών με την ίδια σχέση εργασίας σε υπηρεσίες, φορείς ή νομικά πρόσωπα του Δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα καθώς και σε εταιρείες του ν.3429/2005, στις οποίες το Δημόσιο κατέχει την πλειοψηφία του μετοχικού κεφαλαίου κατά το χρόνο διενέργειας της μεταφοράς. Η μεταφορά του προσωπικού διενεργείται με κ.υ.α., σε κενή ή συνιστώμενη προσωποπαγή θέση προσωπικού, σύμφωνα με την ειδικότερα καθοριζόμενη διαδικασία και χωρίς να διατηρείται τυχόν διαφορά αποδοχών.
Τα ζητήματα οργάνωσης, διαδικασίας και εν γένει εφαρμογής των προαναφερόμενων ρυθμίσεων καθορίζονται με κ.υ.α. (άρθρα 6-8)
3.α. Αυξάνεται κατά δύο (2) ο αριθμός των μελών της Επιτροπής Ελέγχου που λειτουργεί στη ΔΕΗ ΑΕ (αρ.44 του ν.4449/2017) και επανακαθορίζεται το έργο της (έλεγχος και παρακολούθηση της ορθής εφαρμογής του Κανονισμού Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών κ.λπ.).
β. Η ανάθεση των συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών της ΔΕΗ ΑΕ (άνω και κάτω των χρηματικών ορίων των Οδηγιών 2014/24 και 2014/25 για τις δημόσιες συμβάσεις), γίνεται σύμφωνα με τον προαναφερόμενο Κανονισμό, κατά παρέκκλιση από την κείμενη νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων, με την επιφύλαξη των διατάξεων του ενωσιακού δικαίου.
γ. Δεν εφαρμόζεται στη ΔΕΗ ΑΕ η κ.υ.α. αναφορικά με τους όρους χρήσης των κρατικών αυτοκινήτων.
δ. Οι ρυθμίσεις αναφορικά με την οργάνωση και λειτουργία της ΔΕΗ ΑΕ (πλην εκείνων για την εθελούσια έξοδο και τις μετακινήσεις προσωπικού) εφαρμόζονται αναλογικά και στις θυγατρικές της εταιρείες. (άρθρα 9,10)
4. Αναθεωρείται το πλαίσιο χορήγησης ειδικού τιμολογίου κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας στο προσωπικό και τους συνταξιούχους της ΔΕΗ ΑΕ και των θυγατρικών της εταιρειών και συγκεκριμένα:
Ορίζεται ότι ειδικό τιμολόγιο μπορεί να εφαρμόζεται μόνο για την τιμολόγηση της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας όπου εφαρμόζονται χρεώσεις προμήθειας και όχι για τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις, η δε προκύπτουσα έκπτωση δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει το 30%.
Καταργείται το προϊσχύον καθεστώς ειδικού τιμολογίου (ΠΥΣ 127/1990, αποφάσεις της ΔΕΗ ΑΕ, Επιχειρησιακές Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας κ.λπ.).(άρθρο 11)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’
Εισάγονται ρυθμίσεις σχετικά με τη βελτίωση της εισπραξιμότητας οφειλών και ειδικότερα:
1. Προβλέπεται ότι, και οι απαιτήσεις εταιρειών προμήθειας ηλεκτρικής
ενέργειας εντάσσονται στο πλαίσιο διαχείρισης και μεταβίβασης των απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις που χορηγούνται ή έχουν χορηγηθεί από πιστωτικά ή χρηματοδοτικά ιδρύματα (άρθρο 1 του ν.4354/2015). (άρθρο 12)
2. Επανακαθορίζεται ο τρόπος επιλογής των Παροχών της Καθολικής Υπηρεσίας Ηλεκτρικής Ενέργειας (άρθρο 58 του ν.4001/2011) σε περίπτωση που η ανταγωνιστική διαδικασία αποβεί άγονη και συγκεκριμένα, με υπουργική απόφαση, ορίζονται οι πέντε (5) Προμηθευτές με το μεγαλύτερο συνολικό μερίδιο της αγοράς στο διασυνδεδεμένο σύστημα. [Κατά τα ισχύοντα, ορίζεται ο προμηθευτής (η ΔΕΗ ΑΕ) με το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς ανά κατηγορία πελατών].
Οι Προμηθευτές που θα επιλεγούν, παρέχουν τις υπηρεσίες Καθολικής Υπηρεσίας για περίοδο δύο (2) ετών είτε από την κατακύρωση είτε από την ανάληψη της υποχρέωσης παροχής της υπηρεσίας. (άρθρο 13)
3. Ορίζεται ότι, οι Δήμοι ευθύνονται αλληλέγγυα και εις ολόκληρον, για οιαδήποτε οφειλή δημιουργηθεί από τη δημοσίευση του υπό ψήφιση νόμου, από λογαριασμούς προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας ή φυσικού αερίου οποιοσδήποτε επιχείρησης ο.τ.α. που έχουν ιδρύσει ή/και οποιουδήποτε άλλου νομικού προσώπου το οποίο ιδρύουν ή στο οποίο συμμετέχουν, συμπεριλαμβανομένων συνεταιρισμών και τη ως εκ τούτου υποχρέωση των Δήμων να προσχωρήσουν ως εγγυητές στη σχετική σύμβαση προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας. (άρθρο 14)
4. Επαναπροσδιορίζονται μειούμενες οι μοναδιαίες χρεώσεις του
ανταλλάγματος για την παροχή των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), όσον αφορά στις Καταναλώσεις Νύχτας συγκεκριμένων κατηγοριών πελατών οικιακής χρήσης. (Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 36 παρ.2 του ν.4067/2012 όπως ισχύει, η συμμετοχή του κρατικού προϋπολογισμού στο κόστος παροχής ΥΚΩ, για το έτος 2020 έχει καθοριστεί κατ’ ανώτατο όριο στο ποσό των 68 εκατ. ευρώ.). (άρθρο 15)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Λ’
Περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για την ιδιωτικοποίηση της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ ΑΕ) και ρυθμίζονται λοιπά ζητήματα αναφορικά με την αγορά Φυσικού Αερίου. Ειδικότερα: α. Επέρχονται επιμέρους τροποποιήσεις στο V.4001/20H αναφορικά με την Πιστοποίηση Διαχωρισμένων Διαχειριστών Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου, τη συμμετοχή και τα δικαιώματα νομικών ή φυσικών προσώπων σε Διαχειριστή Δικτύου Διανομής Φυσικού Αερίου κ.λπ.
β. Επανακαθορίζεται το πλαίσιο εταιρικού μετασχηματισμού της ΔΕΠΑ ΑΕ και ρυθμίζονται όλα τα ζητήματα μετοχικής, λογιστικής, φορολογικής και συμβολαιογραφικής φύσης που ανακύπτουν από τη νέα διαδικασία εταιρικού μετασχηματισμού. (Με το άρθρο 80Α του ν.4001/2011, έχει προβλεφθεί η μερική διάσπαση του κλάδου υποδομών και η μεταβίβασή του σε νέα εταιρεία με την επωνυμία ΔΕΠΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΑΕ, η οποία αποτελεί την επωφελούμενη εταιρεία και έχουν ρυθμισθεί όλα τα συναφή ζητήματα). Συγκεκριμένα, ορίζονται τα εξής:
ί) Η ΔΕΠΑ ΑΕ προβαίνει σε απόσχιση του κλάδου διεθνών έργων κατά την οριζόμενη έννοια, σύμφωνα με τους ειδικότερους όρους και προϋποθέσεις. Στο πλαίσιο της απόσχισης η ΔΕΠΑ ΑΕ μεταβιβάζει τον κλάδο διεθνών έργων σε νέα εταιρεία με την επωνυμία ΔΕΠΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΕΡΓΩΝ ΑΕ, η οποία αποτελεί την επωφελούμενη εταιρεία. Η ΔΕΠΑ ΑΕ μετά την ολοκλήρωση της μερικής διάσπασης και της απόσχισης μετονομάζεται σε ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ ΑΕ και διατηρεί είτε απευθείας είτε μέσω των θυγατρικών εταιρειών της τον κλάδο εμπορίας, ο οποίος περιλαμβάνει τις ρητά προσδιοριζόμενες δραστηριότητες.
ΐί) Εξειδικεύεται το πλέγμα ρυθμίσεων που διέπει τον εταιρικό μετασχηματισμό της ΔΕΠΑ ΑΕ (σύνταξη των λογιστικών καταστάσεων, προσδιορισμός του μετοχικού κεφαλαίου κ.λπ.). Επίσης, ορίζεται ότι:
Η σύσταση κάθε μιας από τις επωφελούμενες εταιρείες απαλλάσσεται από το τέλος υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού καθώς και από κάθε φόρο, τέλος, εισφορά υπέρ τρίτων ή άλλη επιβάρυνση.
Η μεταφορά των στοιχείων ενεργητικού και παθητικού, συμπεριλαμβανομένης της μεταβίβασης εμπράγματων δικαιωμάτων σε ακίνητα, αυτοκίνητα και άλλα κινητά, συντελείται αυτοδικαίως με μόνη την καταχώριση της συμβολαιογραφικής πράξης της διασπώμενης εταιρείας στο ΓΕΜΗ.
Δεν απαιτούνται οποιεσδήποτε διοικητικές εγκρίσεις για τη μεταβίβαση ακινήτων, ενώ οι μεταγραφές και λοιπές απαιτούμενες καταχωρίσεις για τη μεταβίβαση εμπράγματων δικαιωμάτων διενεργούνται χωρίς την καταβολή οποιουδήποτε φόρου, τέλους ή δικαιώματος τρίτου (αμοιβές, πάγια, αναλογικά τέλη και δικαιώματα κ.λπ.).
Δεν απαιτείται η υποβολή δηλώσεων φόρου μεταβίβασης ακινήτων, ενώ χορηγείται στη ΔΕΠΑ ΑΕ πιστοποιητικό της φορολογικής διοίκησης, με το οποίο βεβαιώνεται ότι τα ακίνητα περιλαμβάνονται στις δηλώσεις Φόρου Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ) καθώς και του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) για τα πέντε (5) προηγούμενα έτη.
Η ΔΕΠΑ ΑΕ και οι επωφελούμενες εταιρείες απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής αναλογικών και παγίων συμβολαιογραφικών δικαιωμάτων για κάθε σχετική πράξη που απαιτείται συμβολαιογραφικός τύπος.
Οι ζημίες της ΔΕΠΑ AE δεν μεταφέρονται στις επωφελούμενες εταιρείες. Hi) Το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου ΑΕ (ΤΑΙΠΕΔ) πωλεί και μεταβιβάζει, σύμφωνα με τον ν.3986/2011, μετοχές που αντιστοιχούν σε εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) του συνόλου των μετοχών εκδόσεως της ΔΕΠΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΑΕ που περιέρχονται στο ΤΑΙΠΕΔ ως αποτέλεσμα της μερικής διάσπασης, καθώς και μετοχές που αντιστοιχούν σε εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) του συνόλου των μετοχών εκδόσεως της ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ, εξαιρουμένων των μετοχών εκδόσεως ΔΕΠΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΕΡΓΩΝ ΑΕ.
iv) Το ΤΑΙΠΕΔ μετά την παράδοση σε αυτό των μετοχών εκδόσεως της ΔΕΠΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΕΡΓΩΝ ΑΕ, μεταβιβάζει άνευ ανταλλάγματος προς το Ελληνικό Δημόσιο ή φορέα που θα υποδείξει το Ελληνικό Δημόσιο, μετοχές που αντιστοιχούν σε εξήντα πέντε τοις εκατό (65%) του συνόλου των μετοχών εκδόσεως της ΔΕΠΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΕΡΓΩΝ ΑΕ που περιέρχονται στο ΤΑΙΠΕΔ ως αποτέλεσμα του εταιρικού μετασχηματισμού.
γ. Καταργούνται οι υφιστάμενες διατάξεις (άρθρο 80ΙΒ παρ. 1 – 5 του ν.4001/2011) που διέπουν τις εργασιακές σχέσεις του προσωπικού της ΔΕΠΑ ΑΕ εν όψει του συντελούμενου εταιρικού μετασχηματισμού (ένταξη σε πρόγραμμα εθελούσιας εξόδου, περιορισμοί απολύσεων κ.λπ.).
δ. Επανακαθορίζονται τα έργα που μπορεί να περιλαμβάνονται στις επεκτάσεις του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ), στο οποίο μπορεί να συμπεριλαμβάνονται και εγκαταστάσεις συμπίεσης Φυσικού Αερίου που τροφοδοτούνται απευθείας από αγωγούς Μεταφοράς Φυσικού Αερίου.(άρθρα 16-18)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’
Εισάγονται ρυθμίσεις για τη στήριξη της παραγωγής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) και την εξοικονόμηση ενέργειας. Ειδικότερα, προβλέπονται, μεταξύ άλλων, τα εξής:
Ι.α. Αποσαφηνίζεται το χρονικό πλαίσιο το οποίο καταλαμβάνει η αποζημίωση που καταβάλλεται στους κατόχους σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ (Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης) που έχουν συνάψει ή θα συνάψουν Σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης Διαφορικής Προσαύξησης (ΣΕΔΠ) πριν από την έναρξη συμμετοχής του Φορέα Σωρευτικής Εκπροσώπησης Τελευταίου Καταφυγίου (ΦοΣΕΤεΚ) στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
β. Παρέχεται εξουσιοδότηση για τον καθορισμό, με υπουργική απόφαση, της διαδικασίας οριστικής εκκαθάρισης, της μεθοδολογίας τιμολόγησης, του διακανονισμού συναλλαγών και κάθε άλλης σχετικής λεπτομέρειας για την ανωτέρω αποζημίωση. (άρθρο 19)
2. α. Παρέχεται στους κατόχους σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ που τίθενται σε λειτουργία στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα και το Διασυνδεδεμένο Δίκτυο, η δυνατότητα συμμετοχής στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, χωρίς τη σύναψη Σύμβασης Λειτουργικής Ενίσχυσης (άρθρα 9 και 10 του ν.4414/2016).
β. Με την έναρξη λειτουργίας των Αγορών Ηλεκτρικής Ενέργειας του ν.4425/2016 (Αγορά Επόμενης Ημέρας, Ενδοημερήσια Αγορά και Αγορά Εξισορρόπησης), επιτρέπεται στους κατόχους σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ να πραγματοποιούν συναλλαγές στις εν λόγω Αγορές, ως Συμμετέχοντες, χωρίς να συνάπτουν Σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης.
γ. Ομοίως, επιτρέπεται στους κατόχους σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ που έχουν ήδη καταρτίσει συμβάσεις λειτουργικής ενίσχυσης ή συμβάσεις πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας με τους κατόχους άδειας παραγωγής (άρθρο 12 του ν.3468/2006), να συμμετέχουν στην αγορά ή να πραγματοποιούν συναλλαγές ως Συμμετέχοντες στις ανωτέρω Αγορές Ηλεκτρικής Ενέργειας, χωρίς να λαμβάνουν Λειτουργική Ενίσχυση, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. (άρθρο 20)
3. Θεσπίζεται, ειδικά για σταθμούς ΑΠΕ ισχύος μεγαλύτερης των διακοσίων
πενήντα (250) MW καθώς και για συγκροτήματα σταθμών ΑΠΕ με κοινό σημείο σύνδεσης με το Σύστημα συνολικής ισχύος μεγαλύτερης των διακοσίων πενήντα (250) MW, η δυνατότητα εξαίρεσης από τις ισχύουσες ανταγωνιστικές διαδικασίες και παρέχεται εξουσιοδότηση για τη ρύθμιση, με υπουργική απόφαση κάθε σχετικού θέματος. (άρθρο 21)
4. α. Επανακαθορίζεται το πλαίσιο λειτουργίας των Υβριδικών Σταθμών στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά (άρθρο 21 του ν.4414/2016) και παρέχεται εξουσιοδότηση για τον καθορισμό, με υπουργική απόφαση, μεταξύ άλλων, του καθεστώτος στήριξης των εν λόγω Σταθμών, της διαδικασίας χορήγησης λειτουργικής ενίσχυσης κ.λπ.
β. Ορίζεται ότι, κατά παρέκκλιση οποιασδήποτε αντίθετης διάταξης, οι άδειες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Υβριδικούς Σταθμούς που εκδίδονται από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), δεν καθορίζουν: ΐ) τις τιμές αποζημίωσης της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας από τις μονάδες ΑΠΕ του Υβριδικού Σταθμού, Η) τις τιμές αποζημίωσης της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας από τις μονάδες ελεγχόμενης παραγωγής του Υβριδικού Σταθμού, iii) την τιμή με βάση την οποία τιμολογείται το σύνολο της ηλεκτρικής ενέργειας που απορροφά ο Υβριδικός Σταθμός από το Δίκτυο των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών για την πλήρωση του συστήματος αποθήκευσής του και ΐν) την τιμή αποζημίωσης για την παροχή διαθεσιμότητας ισχύος του Υβριδικού Σταθμού.
Καθορίζεται η διαδικασία αξιολόγησης από τη ΡΑΕ των αιτήσεων για την έκδοση άδειας παραγωγής από Υβριδικούς Σταθμούς και ρυθμίζονται οι περιπτώσεις εκκρεμών αιτήσεων ενώπιον της εν λόγω Αρχής. (άρθρο 22)
5.α. Επεκτείνεται στους τριάντα (30) μήνες, η διάρκεια ισχύος της Οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης σταθμών ΣΗΘΥΑ, των οποίων η παραγόμενη θερμική ενέργεια είτε αξιοποιείται για την παραγωγή αγροτικών προϊόντων είτε διατίθεται μέσω του δικτύου τηλεθέρμανσης πόλεων.
β. Εισάγονται ρυθμίσεις για τους σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από αέρια εκλυόμενα από χώρους υγειονομικής ταφής και εγκαταστάσεις
βιολογικού καθαρισμού και βιοαέριο, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα (εξαίρεση από την υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και την υποχρέωση καταβολής εγγυητικής επιστολής, εξαρχής λήψη οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης χωρίς τη σχετική αδειοδότηση, ανώτατη διάρκεια της οριστικής Προσφοράς Σύνδεσης κ.λπ.). (άρθρο 23)
6.α. Διευρύνεται το πεδίο εξαιρέσεων από την απαγόρευση άσκησης οποιασδήποτε άλλης δραστηριότητας εκτός από τη γεωργική εκμετάλλευση και την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από σταθμούς ΑΠΕ Συγκεκριμένα, εξαιρούνται οι περιπτώσεις κατασκευής δικτύων μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου υποσταθμών και εν γένει εκτέλεσης κάθε έργου σχετικού με την υποδομή του ηλεκτρικού συστήματος και του δικτύου φυσικού αερίου.
β. Ρυθμίζονται εκ νέου επιμέρους θέματα σχετικά με τη δυνατότητα
εγκατάστασης και παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από σταθμούς ΑΠΕ καθώς και από φωτοβολταϊκούς σταθμούς σε αγροτική γη υψηλής παραγωγικότητας.(άρθρο 24)
7.α. Παρατείνεται η δυνατότητα υποβολής, έως τις 31-12-2019, των δηλώσεων έτους 2018 των κατ’ επάγγελμα αγροτών παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας για τη διατήρηση ή μη της ιδιότητας του κατ’ επάγγελμα αγρότη (άρθρο πρώτο παρ. ΙΕ’ υποπαρ. ΙΕ.1 του ν.4254/2014).
Σε περίπτωση εκπρόθεσμης ή ανακριβούς δήλωσης των ανωτέρω, επανακαθορίζεται αναδρομικά η τιμή αποζημίωσης για το έτος 2018.
Επανυπολογίζεται αναδρομικά η τιμή της αποζημίωσης, η οποία έχει καθορισθεί πριν από την έναρξη ισχύος των προτεινομένων διατάξεων μετά την υποβολή της δήλωσης, κατά τα ανωτέρω.
β. Προβλέπεται ότι, σε περίπτωση υποβολής δήλωσης μετά την παρέλευση του πρώτου τριμήνου από την αρχή εκάστου έτους και μέχρι την 31η Μάΐου, η τιμή αποζημίωσης επανυπολογίζεται αναδρομικά και επιβάλλεται στον κάτοχο του σταθμού εφάπαξ παρακράτηση, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. Ο επανυπολογισμός λαμβάνει χώρα το αργότερο εντός δύο (2) μηνών μετά την 31η Μαΐου. (άρθρο 25)
8.α. Παρέχεται το δικαίωμα στους σταθμούς ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ, ανάλογα με την προβλεπόμενη εγκατεστημένη ή μέγιστη ισχύ παραγωγής, να ζητήσουν από το Διαχειριστή Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων Προέλευσης (ΔΑΠΕΕΠ): ί) την ένταξη των σταθμών τους σε καθεστώς Λειτουργικής Ενίσχυσης στη βάση Διαφορικής Προσαύξησης (ΣΕΔΠ), Η) τη λύση της Σύμβασης λειτουργικής Ενίσχυσης Σταθερής Τιμής (ΣΕΣΤ) και τη μετάπτωσή τους σε καθεστώς Λειτουργικής Ενίσχυσης στη βάση Διαφορικής Προσαύξησης με σύναψη ΣΕΔΠ, κατά τα ειδικότερα προβλεπόμενα.
β. Εισάγεται η ευθύνη εξισορρόπησης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ και προβλέπεται ότι, από την 1η-1 -2020, σταθμοί με τη μνημονευόμενη εγκατεστημένη ή μέγιστη ισχύ, των οποίων οι κάτοχοι έχουν συνάψει ΣΕΣΤ και τέθηκαν σε λειτουργία από τις 4-7-2019 και εφεξής, είναι υπεύθυνοι για τις αποκλίσεις που προκαλούν (ευθύνη εξισορρόπησης).
Ορίζεται ότι, οι ανωτέρω σταθμοί φέρουν την οικονομική ευθύνη για τις εν λόγω αποκλίσεις (κόστος εξισορρόπησης) που παρακρατείται απευθείας από τη ΔΑΓΊΕΕΠ, στο πλαίσιο εφαρμογής της ΣΕΣΤ Τα έσοδα που προκύπτουν από την εφαρμογή της εν λόγω μεθοδολογίας αποτελούν έσοδα του Υπολογαριασμού Αγοράς του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ του Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου, του Ειδικού Λογαριασμού Ενέργειας (άρθρο 143 του ν.4001/2011).
γ. Τίθενται οι προϋποθέσεις, βάσει των οποίων υποχρεούται, από την 1η-1- 2020, ο αρμόδιος Διαχειριστής του Συστήματος ή του Δικτύου να δίνει προτεραιότητα, κατά την κατανομή του Φορτίου, σε σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ που συνδέονται με το Σύστημα ή με το Δίκτυο, εκτός από το Δίκτυο Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών. (άρθρο 26)
9. α. Εισάγονται πρόσθετοι όροι σχετικά με την ηλεκτροκίνηση και ρυθμίζεται η οργάνωση της αγοράς φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων (Η/Ο), προβλέπεται δε η τήρηση ηλεκτρονικού Μητρώου Υποδομών και Αγοράς Ηλεκτροκίνησης στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, για τη συστηματική καταγραφή των υποδομών φόρτισης και των φορέων, που δραστηριοποιούνται στην αγορά, τη βέλτιστη πληροφόρηση και εξυπηρέτηση των χρηστών Η/Ο κ.λπ.
Με κ.υ.α., καθορίζονται τα δεδομένα που τηρούνται στο εν λόγω Μητρώο καθώς και κάθε άλλο ζήτημα σχετικά με τη λειτουργία και τις υποχρεώσεις των οικείων φορέων και την αγορά υπηρεσιών ηλεκτροκίνησης.
β. Τροποποιείται το άρθρο 37 του ν.4608/2019 σχετικά με τη χρηματοδότηση για την ενεργειακή αναβάθμιση δημοσίων κτιρίων (πρόγραμμα «ΗΛΕΚΤΡΑ») και προβλέπεται ότι η κάλυψη του κόστους των επενδυτικών δανείων που συνομολογούνται για το σκοπό αυτό από φορείς Εενικής Κυβέρνησης με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων (ΤΠΔ) γίνεται και από πόρους των ενδιαφερομένων φορέων. [Κατά τα ισχύοντα, το ανωτέρω κόστος χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας].
Παρέχεται η δυνατότητα χρηματοδότησης μέρους ή του συνόλου της επένδυσης, από Εταιρείες Ενεργειακών Υπηρεσιών (ΕΕΥ) ή τρίτους μέσω Συμβάσεων Ενεργειακής Απόδοσης (ΣΕΑ), σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Στις περιπτώσεις αυτές, το ΤΠΔ μπορεί να εγγυάται την αποπληρωμή των υποχρεώσεων που απορρέουν από τις ΣΕΑ υπέρ των Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης που μετέχουν σε αυτές. Με κ.υ.α. καθορίζονται οι λεπτομέρειες χρηματοδότησης μέσω ΣΕΑ καθώς και κάθε άλλο σχετικό ζήτημα.
γ. Με υπουργική απόφαση, συγκροτείται Επιτροπή για τη διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου ανταγωνιστικών διαδικασιών στην ενεργειακή απόδοση.(άρθρα 27 – 29)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ’
Περιλαμβάνονται λοιπές διατάξεις αναφορικά με τον τομέα ενέργειας και ορυκτού πλούτου και ειδικότερα:
Ι.α. Εισάγονται τροποποιήσεις σε συγκεκριμένες διατάξεις του ν.4142/2013 για τα αποθέματα έκτακτης ανάγκης αργού πετρελαίου [Εκτελεστική Οδηγία (ΕΕ) 2018/1581 /ΕΚ.].
β. Παρατείνεται για ένα (1) επιπλέον έτος (λήγει στις 31-12-2020 αντί για τις 31-12-2019, που ισχύει) το χρονικό διάστημα εντός του οποίου γίνεται η λογιστική διαχείριση της Ελληνικής Αρχής Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών (πρώην ΙΓΜΕ) (άρθρο 52 παρ.4 του ν.4602/2019). (άρθρα 30, 31)
2. Τροποποιούνται οι διατάξεις του ν.3377/2005 σχετικά με την παράταση,
έως τις 31-12-2021, της ισχύος των ειδικότερα αναφερόμενων Αδειών Λειτουργίας μονάδων ηλεκτροπαραγωγής των εταιρειών ΔΕΗ ΑΕ και ΔΕΗ Ανανεώσιμες ΑΕ. (άρθρο 32)
3.α. Τροποποιούνται συγκεκριμένες διατάξεις του άρθρου 88 του ν.4602/2019 σχετικά με τον ενεργειακό εφοδιασμό της Κρήτης και μεταξύ άλλων, παρέχεται η δυνατότητα, στη ΔΕΗ ΑΕ ή σε τρίτο παραγωγό να εγκαθιστά και να λειτουργεί φορητές μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, σε υφιστάμενους λειτουργούντες σταθμούς παραγωγής της ΔΕΗ ΑΕ, εγκατεστημένους στην Κρήτη, μέχρι την ημερομηνία ολοκλήρωσης της διασύνδεσης του ηλεκτρικού συστήματος της νήσου με το διασυνδεδεμένο σύστημα της Πελοποννήσου (Φάση I).
β. Παρατείνεται για ένα (1) χρόνο, μέχρι τις 31-12-2020, το χρονικό διάστημα κατά το οποίο η ΔΕΗ ΑΕ μπορεί να παρέχει υποστηρικτικές υπηρεσίες στην Ανώνυμη Εταιρεία Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ), για τη διευκόλυνση της πλήρους ανάπτυξης των υπηρεσιών της. (άρθρα 33,34)
4.α. Τροποποιείται το άρθρο 3 του ν.2244/1994 και επανακαθορίζεται η διαδικασία ελέγχου των όρων και περιορισμών δόμησης για την εγκατάσταση σταθμών ΑΠΕ.
β. Συμπληρώνεται το άρθρο 2 παρ.2 του ν.4533/2018 σχετικά με τη μεταφορά των εισφερόμενων περιουσιακών στοιχείων ενεργητικού και παθητικού και εννόμων σχέσεων από τη ΔΕΗ ΑΕ προς κάθε μία εκ των δύο νέων ανωνύμων εταιρειών, οι οποίες έχουν συσταθεί στο πλαίσιο της αποεπένδυσης σχετικών περιουσιακών στοιχείων και δραστηριοτήτων της ΔΕΗ ΑΕ, με σκοπό την εξόρυξη λιγνίτη και την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με χρήση λιγνίτη.
Συγκεκριμένα, συμπεριλαμβάνονται στις ανωτέρω μεταφερόμενες έννομες σχέσεις και οι υποχρεώσεις που απορρέουν από τη νομοθεσία περί αναγκαστικής απαλλοτρίωσης για δημόσια έργα συγκοινωνιακού δικτύου δημόσιας ωφέλειας που πρόκειται να πραγματοποιηθούν στις ειδικότερα μνημονευόμενες εκτάσεις.
γ. Παρατείνεται κατά τρεις (3) μήνες (έως τις 31-12-2019) από τότε που έληξε (30-9-2019), η προθεσμία για τη σύναψη της Σύμβασης Σύνδεσης στο Σύστημα ή στο Δίκτυο (άρθρο 28 παρ.1 του ν.4447/2016), μετά την παρέλευση της οποίας λύεται αυτοδικαίως η Σύμβαση Λειτουργικής Ενίσχυσης των σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ.
Σε περίπτωση δε μη σύναψης της Σύμβασης Σύνδεσης μέχρι την ανωτέρω ημερομηνία, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) εφαρμόζει τις κείμενες
διατάξεις, αξιολογώντας εάν συντρέχουν οι προϋποθέσεις ανάκλησης των αδειών παραγωγής λόγω αδυναμίας υλοποίησης εκάστου έργου.
δ. Παρατείνεται από τη λήξη της (17-10-2019) μέχρι τις 30-6-2020, η προθεσμία για την κατάθεση της εγγυητικής επιστολής από τους εκμεταλλευτές λατομείων αδρανών υλικών που λειτουργούν εντός καθορισμένων λατομικών περιοχών καθώς και από τους εκμεταλλευτές μεταλλείων.
Απαλλάσσονται από την κατάθεση της εν λόγω εγγυητικής επιστολής οι ρητά οριζόμενοι μεταλλευτικοί χώροι (μεταλλουργικό συγκρότημα Λάρυμνας της εταιρείας ΓΜΜΑΕ ΛΑΡΚΟ).
ε. Παρατείνεται, επίσης, μέχρι τις 30-6-2020 (λήγει στις 31-12-2019), η προθεσμία για την υποβολή των απαιτούμενων δικαιολογητικών από τα φυσικά και νομικά πρόσωπα που εκμεταλλεύονται λατομεία σχιστολιθικών πλακών, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, προκειμένου να συνεχίσουν την εκμετάλλευση αυτών. (άρθρα 35 – 40)
Κατεβάστε εδώ το Σχέδιο Νόμου
Κατεβάστε εδώ την Αιτιολογική Έκθεση του Σχεδίου Νόμου