Του Βασίλη Κόκκαλη, Βουλευτή Λάρισας ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία
Την άμεση ανάγκη «χάραξης» στεγαστικής πολιτικής στη χώρα μας, την έχουμε τονίσει πολλάκις από τα τέλη του 2019, και ιδιαίτερα μετά την επισήμανση τόσο του ΔΝΤ όσο και της Eurostat όπου κατάτασσε την Ελλάδα πρωταθλήτρια στο κόστος στέγασης στην Ευρώπη.
Η έρευνα της Eurostat για το έτος 2019, ανέφερε ότι το 62,1% των ενοικιαστών στη χώρα μας δαπανούσαν άνω του 50% του εισοδήματος τους για το κόστος στέγασης. Το αντίστοιχο ποσοστό ενοικιαστών στη Ρουμανία ήταν 29,4%,στην Ισπανία 26,2%,στη Βουλγαρία 24,2%, στη Πορτογαλία 14,5%, στην Γερμανία 10%, στη Γαλλία 8,6% και στη Κύπρο μόλις 4,4%. Σήμερα σε πολλές περιπτώσεις οι ενοικιαστές δαπανούν ακόμη και έναν ολόκληρο μισθό .
Σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας που αναμένεται να κατατεθεί στη βουλή, προβλέπει την επανεκκίνηση της «παγωμένης» για μια δεκαετία στεγαστικής πολιτικής που θα δίνει έμφαση σε ευάλωτα οικονομικά νοικοκυριά και νέα ζευγάρια για την απόκτηση στέγης με ευνοϊκές προϋποθέσεις.
Η στεγαστική πολιτική θα περιλαμβάνει την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας της ΔΥΠΑ μέσω εκμίσθωσης ακινήτων, την ανοικοδόμηση με δαπάνες του μισθωτή, την δυνατότητα αγοράς ακινήτων από τη ΔΥΠΑ, αλλά και τη σύμπραξη δημοσίου με ιδιωτικούς φορείς για την ανέγερση νέων κατοικιών.
Οι ως άνω στόχοι όμως δύσκολα μπορούν να επιτευχθούν, διότι τα «αντανακλαστικά» της κυβέρνησης καθυστέρησαν σε σχέση με άλλες χώρες όπως τη Γερμάνια, τη Πορτογαλία και τη Κύπρο που εφαρμόζουν από το 2019 μέτρα και πολιτικές με στόχο να αναχαιτίσουν την ραγδαία αύξηση του κόστος στέγασης.
Χρόνος σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα δεν υπάρχει, ακόμη και η δυνατότητα ανοικοδόμησης με δαπάνες του μισθωτή σε ακίνητα περιουσίας της ΔΥΠΑ, όταν δικαιούχοι είναι νέα ζευγάρια και ευάλωτα οικονομικά νοικοκυριά, δεν θεωρούμε ότι θα ευοδώσει στη πράξη μετά την αύξηση των οικοδομικών υλικών και εν γένει του κόστους κατασκευής κατά 30%-35%.
Παράλληλα, η σύμπραξη δημοσίου με ιδιωτικούς φορείς για την ανέγερση νέων κατοικιών αξιοποιώντας τον ειδικό λογαριασμό του ΟΑΕΔ (ΕΛΕΚΠ) στην Τράπεζα της Ελλάδος όπου έχουν συσσωρευτεί περισσότερα από 3 δισ. ευρώ από την είσπραξη εισφορών που κατευθυνόταν για τους Οργανισμούς Εργατικής Εστίας και Εργατικής Κατοικίας, θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι αν επιλεγεί η δεδομένη χρονική στιγμή για την έναρξη των εργασιών, το 1/3 των χρημάτων θα «εξαλειφθεί» λόγω της αύξησης του κόστους κατασκευής, ενώ η οποιαδήποτε παροχή κατοικίας σίγουρα θα επέλθει μετά από 24-36μήνες. Τη δεδομένη στιγμή, ένα μέρος των χρημάτων θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν σε άμεσες δράσεις – μικρής διάρκειας που θα αφορούσαν την αναχαίτηση του κόστους στέγασης.
Θα πρέπει τα κατανοήσουμε ότι, οι αυξήσεις των ενοικίων μεσοσταθμικά αγγίζουν το 20%-30% την τελευταία τριετία, ενώ υπάρχουν περιοχές που οι αυξήσεις αγγίζουν το 40%, οι καταναλωτές σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ από το 2007 έως το πρώτο τρίμηνο του 2015 έχασαν το 27,5% του διαθέσιμου κατά κεφαλήν εισοδήματος, ο μέσος μηνιαίος μισθός στον ιδιωτικό τομέα έχει υποχωρήσει κατά 24,4% τη δεκαετία 2009-2019 (ιδιαίτερα την πενταετία 2010-2015) σύμφωνα με το Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ), ο πληθωρισμός καλπάζει καθώς τον Φεβρουάριο ανέβηκε στο 7,2% και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς τους επόμενους μήνες μπορεί να δούμε αύξηση του πληθωρισμού που θα ξεπερνά το 9% ενώ οι ανατιμήσεις σε αγαθά μπορεί να ξεπεράσουν το 35%, τη στιγμή που η ενεργειακή κρίση επιβαρύνει δραματικά το κόστος στέγασης.
Θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι οι έκτακτες καταστάσεις απαιτούν και έκτακτα μέτρα έστω για ορισμένο χρονικό διάστημα.
Μέτρα όπως:
– Να πάρουμε μαθήματα για τη στεγαστική πολιτική της Κυπριακής κυβέρνησης σε συνάρτηση με την έκρηξη στην οικοδομική δραστηριότητα. Πολιτική που δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό.
– Φορολογικά κίνητρα για μακροχρόνιες μισθώσεις άνω των 5 ετών με προοδευτική φορολογική απαλλαγή για τα εισοδήματα που λαμβάνονται από τον ιδιοκτήτη.
-Φορολογικά κίνητρα για τους ιδιοκτήτες των ακινήτων που θα ανανεώσουν εντός του 2022-2023 τη μισθωτική σύμβαση στον ίδιο εκμισθωτή χωρίς αύξηση του ενοικίου τη στιγμή που ο πληθωρισμός καλπάζει.
– Φορολογικές εκπτώσεις στους ιδιοκτήτες που μειώνουν τα ενοίκια τους, ένα μέτρο που μελετά ήδη η Ισπανία.
-Αξιοποίηση των αδήλωτων ακινήτων– αγνώστου ιδιοκτήτη που θα προκύψουν, όπως προβλέπεται στο άρθρο 9 του Ν. 2664/1998 για το Εθνικό Κτηματολόγιο και θα περιέλθουν στο Ελληνικό Δημόσιο, καθώς και των ακινήτων της τοπικής αυτοδιοίκησης που δεν χρησιμοποιούνται.
Παράλληλα, θα πρέπει να εισακουστούν οι προτάσεις μας που έχουμε καταθέσει όπως:
-Χορήγηση άτοκων δανείων για την αγορά πρώτης κατοικίας.
-Χορήγηση άτοκων δανείων για την επισκευή πρώτης κατοικίας.
– Εγγύηση της ιδίας συμμετοχής στο τραπεζικό δανεισμό.
-Επιδότηση ενοικίου σε ευρύτερες ομάδες πολιτών κι όχι μόνο σε όσους λαμβάνουν το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα.
-Κατασκευή νέων κατοικιών μετά τον εξ ορθολογισμό του κόστους κατασκευής και διάθεσή τους με συγκεκριμένα κριτήρια και χαμηλό αντίτιμο σε εργαζόμενους και άνεργους.
-Επισκευή και διάθεση των υπαρχόντων κατοικιών μέσω της επιδότησης δανείων ή της χορήγησης άτοκων δανείων.
Πηγή: ΕΝΤΥΠΗ LARISSANET