Ο Φίλιπ Τζόνσον έζησε έναν αιώνα παρά ένα χρόνο. Πέθανε το 2005, έχοντας γράψει ιστορία στην αρχιτεκτονική του 20ου αιώνα. Ο Αμερικανός αρχιτέκτονας ήταν ο ιδρυτής  του τμήματος αρχιτεκτονικής και σχεδιασμού (Department of Architecture and Design) στο Μουσείο Μοντέρνας τέχνης της Νέας Υόρκης και αργότερα, το 1978, βραβεύτηκε με χρυσό μετάλλιο από το Αμερικανικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτόνων· ενώ ένα χρόνο μετά, το 1979, του απονεμήθηκε το πρώτο Αρχιτεκτονικό βραβείο Πρίτσκερ.

Το πιο διάσημο και παγκοσμίως γνωστό κτίριό του είναι το «Γυάλινο Σπίτι», η κατοικία του, που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε το 1949 στο Νιού Κάνααν στο Κονέκτικατ. Αποτελείται από δυο επιμέρους κτήρια: “το Glass House” και το “Brick House”. Στο Glass House τοποθέτησε το καθιστικό, ενώ στο Brick House το υπνοδωμάτιο. Το πρώτο είναι κατασκευασμένο από γυαλί, έχει ελεύθερη επίπλωση και είναι γενικότερα ανοικτό στον περιβάλλοντα χώρο. Το δεύτερο, είναι ένας όγκος από τούβλα χωρίς ανοίγματα, που επιτρέπει την ελεύθερη κίνηση των ερωτικών συντρόφων του. Ο Τζόνσον με το Glass House ανέτρεψε στερεότυπα που ήθελαν το σπίτι ως κουτί.

Μπορεί να είναι αναμφίβολα ένας από τους πιο σημαντικούς αρχιτέκτονες του περασμένου αιώνα, ένας αληθινός χαμαιλέοντας με εμβληματικά κτίρια να σημαδεύουν τις πόλεις στις οποίες ορθώθηκαν, αλλά ήταν και αποδεδειγμένα βαθιά αντισημίτης, φασίστας, φιλοναζί και σήμερα αυτά μοιάζουν και είναι σκανδαλώδη «γούστα» και σοβαρά ατοπήματα, παρόλο που ο ίδιος επιχειρούσε να αποστασιοποιηθεί από αυτά.

Έτσι, ο κατασκευαστής κτιρίων-ορόσημων του μοντερνισμού βρίσκεται στο επίκεντρο μιας πολύ σοβαρής διαμαρτυρίας από εξέχοντες αρχιτέκτονες καλλιτέχνες και ακαδημαϊκούς που ρίχνουν φως στο πιο δυσάρεστο κομμάτι της κληρονομιάς του Τζόνσον, απαιτώντας σε μια επιστολή που δημοσιεύθηκε στο διαδίκτυο στις 27 Νοεμβρίου ιδρύματα όπως το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης και το Harvard να αφαιρέσουν το όνομά του από τους χώρους τους.

The Crystal Cathedral, Garden Grove, California

Οι διαμαρτυρόμενοι καλλιτέχνες υποστηρίζουν ότι κάποιος μπορεί φυσικά να βρει το όνομα του Τζόνσον στα αρχεία, αλλά δεν είναι αποδεκτό να αποτελεί πρότυπο για τους νέους αρχιτέκτονες. Μάλιστα τη διαμαρτυρία υπέγραψαν και 10 αρχιτέκτονες που παίρνουν μέρος σε μια επερχόμενη έκθεση στο MoMA – “Reconstructions: Architecture and Blackness in America” – που πρόκειται να ανοίξει στις 20 Φεβρουαρίου.

Η επιστολή «θυμίζει» την προσπάθεια του Τζόνσον να ιδρύσει ένα φασιστικό κόμμα στη Λουιζιάνα και την αποτυχία του να συμπεριληφθεί η εργασία ενός μεμονωμένου μαύρου καλλιτέχνη ή σχεδιαστή στη συλλογή του MoMA κατά τη διάρκεια της θητείας του εκεί. Η επιστολή κάλεσε όλα τα ιδρύματα που χρησιμοποιούν το όνομά του να το αφαιρέσουν.

Chapel of St. Basil at the University of St. Thomas in Houston, Texas

Το όνομα του Τζόνσον βρίσκεται σε μία από τις εκθεσιακές αίθουσες του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης, όπου υπηρέτησε ως υπεύθυνος του τμήματος αρχιτεκτονικής και σχεδιασμού, από το 1984. Το όνομά του περιλαμβάνεται επίσης στον τίτλο του επικεφαλής επιμελητή αρχιτεκτονικής και σχεδιασμού του μουσείου. Βέβαια ακόμα και αν λείψει το όνομά του από το ΜΟΜΑ, ο κήπος που έχει σχεδιάσει μέσα στο μουσείο θα τον θυμίζει πάντα, τόσο αυτόν όσο και τη σχέση του με το μουσείο. Οι αρχιτέκτονες που μάχονται για την εξάλειψη του ρατσισμού στην κουλτούρα του σχεδιασμού θεωρούν την αφαίρεση του ονόματος του Τζόνσον ένα σημαντικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.

MoMA, Νέα Υόρκη