Αυτονόητο είναι το ενδιαφέρον του Oμίλου Κοπελούζου για τον αγωγό πετρελαίου Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, που έχει επαναφέρει η βουλγαρική πλευρά με αντίστροφη ροή του καυσίμου, υποστήριξε το Σάββατο ο κ. Δημήτρης Κοπελούζος. Ο ιδρυτής του ομίλου υπενθύμισε πως συμμετείχε στο σχήμα που προωθούσε τον πρώτο αγωγό που θα μετέφερε ρωσικό φυσικό αέριο από το Μπουργκάς στην Αλεξανδρούπολη και ναυάγησε τον Δεκέμβριο του 2011.
Ο Όμιλος Κοπελούζου συμμετείχε μαζί με τους ομίλους Λάτση και HellenIQ Energy (τότε ΕΛΠΕ) στην κοινοπραξία «Θράκη», η οποία εκπροσωπούσε την ελληνική πλευρά στο σχέδιο υλοποίησης του αγωγού. Συνεπώς, είπε το Σάββατο ο κ. Κοπελούζος, διαθέτει τις μελέτες και τη γνώση, αν και το έργο που προτείνει τώρα η βουλγαρική πλευρά είναι διαφορετικό.
Πριν από λίγες ημέρες η υπηρεσιακή κυβέρνηση της Βουλγαρίας ενέκρινε μνημόνιο με την Ελλάδα για την κατασκευή του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη, με αντίστροφη πορεία του καυσίμου σε σχέση με το αρχικό έργο, που ναυάγησε προ δεκαετίας.
Το αργό πετρέλαιο θα κατευθύνεται από την Αλεξανδρούπολη προς το λιμάνι του Μπουργκάς, προκειμένου να εξασφαλιστούν καύσιμα για το μοναδικό διυλιστήριο της γειτονικής χώρας, το «Lukoil Neftochim», που διαχειρίζεται η ρωσική Lukoil. Τα ακριβά τέλη διέλευσης και τα άλλα προβλήματα στον Βόσπορο έχουν δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα (κόστους και ασφάλειας εφοδιασμού) στη Βουλγαρία. Το μνημόνιο προβλέπει, αν και θεωρείται απίθανο, πως ο αγωγός μπορεί να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2024!
Ο νέος αγωγός θα έχει μικρότερη διατομή από αυτόν που είχε σχεδιαστεί για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου προς το Αιγαίο. Με βάση το αρχικό σχέδιο, ο αγωγός των 280 χιλιομέτρων είχε δυνατότητα μεταφοράς 35.000.000 τόνων πετρελαίου ετησίως, με πρόβλεψη επέκτασης στους 50.000.000 τόνους. Το νέο σχέδιο προβλέπει σαφώς χαμηλότερη δυναμικότητα.
Η ελληνική πρόταση για τον πρώτο αγωγό είχε εμφανιστεί επισήμως την άνοιξη του 1994 με βάση σχέδιο του Νίκου Γρηγοριάδη του Ομίλου Λάτση. Τον Φεβρουάριο του 1998 είχε συσταθεί η κοινοπραξία Θράκη από τα ΕΛΠΕ (25%) και τους ομίλους Λάτση και Κοπελούζου (75%), με σκοπό την εκπόνηση της μελέτης σκοπιμότητας και του βασικού σχεδιασμού του έργου. Η εκπόνηση των μελετών είχε ολοκληρωθεί στις αρχές του 2002. Το 2005 είχε υπογραφεί Τριμερές Μνημόνιο και Πρωτόκολλο από τις κυβερνήσεις Ρωσίας, Βουλγαρίας και Ελλάδας για την υποστήριξη και προώθηση του έργου.
Τον Μάρτιο του 2007, παρά τις σφοδρές αντιδράσεις του αμερικανικού παράγοντα, είχε υπογραφεί η Τριμερής Διακρατική Συμφωνία για την υλοποίηση του έργου και τον Ιανουάριο του 2008 η συμφωνία μετόχων. Ακολούθησαν καθυστερήσεις και πιέσεις, με αποτέλεσμα τον Δεκέμβριο του 2011 η βουλγαρική κυβέρνηση να αποσυρθεί μονομερώς από το έργο, επικαλούμενη λόγους προστασίας του περιβάλλοντος.
Τώρα η Σόφια επανέρχεται, καθώς αδυνατεί να τροφοδοτήσει το διυλιστήριό της με πετρέλαιο σε λογικές τιμές. Τυχόν υλοποίηση του σχεδίου, το οποίο δεν βλέπει με καλό μάτι η Τουρκία λόγω της υποβάθμισης (και της απώλειας συναλλάγματος) των Στενών του Βοσπόρου, ενισχύει περαιτέρω τον ρόλο της Αλεξανδρούπολης. Στην τελευταία ήδη κατασκευάζονται (από την Gastrade) πλωτός τερματικός σταθμός φυσικού αερίου, μεγάλη μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, ενώ σχεδιάζεται και σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού (τμήμα του οποίου έχει παραχωρηθεί στις Ένοπλες Δυνάμεις των ΗΠΑ) με λιμένες της Μαύρης Θάλασσας.