Λίγες μέρες μετά την υπογραφή της συμφωνίας Attica-ΟΝΕΧ, την παραλαβή από την Nafs του Γ. Προκοπίου των αδειών για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και την υπογραφή της συμφωνίας χρηματοδότησης της ΟΝΕΧ από τον αμερικανικό χρηματοδοτικό οργανισμό DFC, το πρώτο συνέδριο της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων ανέδειξε την πλούσια ατζέντα θεμάτων που έχει διαμορφωθεί από την αναγέννηση της ναυπηγικής οικονομίας στη χώρα, αλλά και έφερε ειδήσεις όπως ότι τις επόμενες ημέρες ξεκινά με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση ένα νέο σύστημα Τεχνητής Νοημοσύνης που θα αξιοποιεί ειδικούς αλγόριθμους για την διευθέτηση της κίνησης των πλοίων στα ελληνικά λιμάνια όπως στα αεροδρόμια.
Της Αναστασίας Βαμβακά
Την ανάγκη για νέα χρηματοδοτικά εργαλεία που θα οδηγήσουν σε περισσότερες επενδύσεις όπως αυτή που πραγματοποιείται από την Attica Group σε συνεργασία με την ΟΝΕΧ και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου τόνισαν ο Εκτελεστικός Πρόεδρος της ATTICA GROUP κ. Κυριάκος Μάγειρας και ο Πρόεδρος & CEO του ομίλου ONEX, κ. Πάνος Ξενοκώστας και τη διάρκεια συζήτησης με τον υπουργό Ανάπτυξης, Κώστα Σκρέκα στο 1ο Συνέδριο της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων που πραγματοποιήθηκε χθες.
Κ. Σκρέκας: Όραμά μας η αναβίωση του ναυπηγικού κλάδου
Στο όραμα της κυβέρνησης για την αναβίωση ναυπηγικού κλάδου στη χώρα που έσβηνε τα προηγούμενα χρόνια ενώ οι εργαζόμενοι έχασαν δουλειές και ελπίδα αναφέρθηκε ο Υπουργός Ανάπτυξης κ. Κώστας Σκρέκας. Παράλληλα, όπως τόνισε η ελληνική κυβέρνηση βρίσκεται σε συζητήσεις με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη δημιουργία ενός χρηματοδοτικού εργαλείου προκειμένου να υποστηριχθεί ο μετασχηματισμός του ελληνικού στόλου ώστε να περιοριστούν οι εκπομπές αερίου του θερμοκηπίου και να στηριχθούν τα ελληνικά ναυπηγεία.
“Σε κανέναν δεν αρέσει η εικόνα σε τουριστικό προορισμό της χώρας να βλέπει ένα φουγάρο με μαύρο καπνό να βγαίνει από τα πλοία όσο περιμένει να αποβιβαστεί ή να επιβιβαστεί. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να αλλάξει” σημείωσε και ανέφερε τις πρωτοβουλίες που έχουν έως σήμερα λάβει χώρα για το πρασίνισμα και τον εξηλεκτρισμό των πλοίων καθώς και των λιμανιών. Τέλος, υπογραμμίζοντας την τεράστια ευκαιρία που ανοίγει αυτή η μεταβατική περίοδος της ακτοπλοΐας παγκοσμίως για τα ναυπηγεία ανέφερε πως τα τελευταία χρόνια τα πλοία που έχουν παραγγελθεί παγκοσμίως με μεταβολή είναι περισσότερα από εκείνα για χρήση LNG. “Πρέπει να επενδύσουμε στην καινοτομία και την έρευνα” κατέληξε ο Υπουργός.
Κ. Μάγειρας: Η ακτοπλοΐα είναι η Εγνατία Οδός των νησιών μας
Μήνυμα για την ανάγκη χρηματοδότησης για την αναβάθμιση της ακτοπλοΐας συνολικά και σε επίπεδο υποδομών έστειλε ο Εκτελεστικός Πρόεδρος ATTICA GROUP κ. Κυριάκος Μάγειρας. “Έχουμε μονάστερα λιμάνια σε νησιά με πεντάστερα ξενοδοχεία”, τόνισε, σημειώνοντας πως απαιτούνται πολλά βήματα προκειμένου να αυξηθεί δείκτης ικανοποίησης του καταναλωτή τόσο σε επίπεδο παροχών των πλοίων όσο και στις υποδομές των λιμένων.
Αναφερόμενος στον πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό της ακτοπλοΐας τόνισε πως ο κλάδος δεν είναι έτοιμος για τη μετάβαση αυτή, εντούτοις, αποτελεί πρόταγμα όχι μόνο τη ΕΕ αλλά και των ίδιων απέναντι στην επόμενη γενιά. ¨Η ακτοπλοΐα είναι ένα εθνικό προϊόν. Καλούμαστε να την αντιμετωπίσουμε ως μέρος της εθνικής μας υποδομής που λειτουργεί αναπτυξιακά και καλύπτει τις ανάγκες της νησιωτικής Ελλάδας. Βεβαίως για να επιτευχθεί αυτό χρειάζεται όχι μόνο να εκσυγχρονιστούν τα πλοία αλλά και οι λιμενικές υποδομές.Η Attica είναι έτοιμη για την επόμενη μέρα της ελληνικής ακτοπλοΐας, μέσα από ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα έως 1 δισ. ευρώ το οποίο όχι μόνο έχει σχεδιαστεί αλλά έχει ήδη αρχίσει να υλοποιείται”, τόνισε ο κ. Μάγειρας κάνοντας λόγο για ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού, ψηφιακού μετασχηματισμού ενσωμάτωσης τεχνητής νοημοσύνης, αλλά και περιβαλλοντικής αναβάθμισης των πλοίων.
“Η Attica έχει ολοκληρώσει την ενσωμάτωση της ΑΝΕΚ και έχει έναν στόλο 45 πλοίων και έχει δεσμευθεί σε μια μεγάλη επένδυση εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης του στόλου αυτού. Σε αυτό το πλαίσιο και το μνημόνιο συνεργασίας με την ΟΝΕΧ, διότι στόχος μας είναι η ανάπτυξη αυτή να επιστρέφει πολλαπλασιαστικά στην Ελλάδα και οι επενδύσεις να μείνουν στη χώρα μας. Οι Έλληνες εφοπλιστές οφείλουμε να επενδύσουμε και να στηρίξουμε την ελληνική ναυπηγική βιομηχανία. Είναι μια ευκαιρία για τη χώρα”, τόνισε ο κ. Μάγειρας.
Π. Ξενοκώστας: Εθνικό κεφάλαιο η αναγέννηση του κλάδου
“Είμαστε έτοιμοι να κατασκευάσουμε πλοία και αύριο αρκεί να ανήκουν σε κατηγορίες που είναι ανταγωνιστικά για τη χώρα και για τα ναυπηγεία” σημείωσε ο Πρόεδρος & CEO Όμιλος ONEX, κ. Πάνος Ξενοκώστας, τονίζοντας ότι τα ναυπηγεία της Σύρου και της Ελευσίνας ήταν έτοιμα για το βήμα αυτό ήδη πριν την απόφαση εξυγίανσης. “Δεν πρόκειται ποτέ να χτίσεις πλοίο αν απλώς περιμένεις να είσαι έτοιμος για να το κάνεις” τόνισε, επισημαίνοντας πως απαραίτητος παράγοντας για να προχωρήσει η κατασκευή πλοίων ή πλωτών αιολικών είναι ένας μηχανισμός χρηματοδότησης που θα λειτουργεί όπως και σε άλλες χώρες με συμμετοχή της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας. Απαντώντας αναφορικά με το σύνθετο ζήτημα της έλλειψης εργατικού δυναμικού ο κ. Ξεκοκώστας σημείωσε πως η ΟΝΕΧ ήδη “τρέχει” σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας μία σχολή εκπαίδευσης στη Σύρο, παράλληλα, σε συνεργασία με τη ΔΥΠΑ έχει ξεκινήσει την λειτουργία σχολής διετούς παρακολούθησης μέσα στα ναυπηγεία ενώ, τέλος, υλοποιεί πρόγραμμα επισκέψεων μαθητών ΕΠΑΛ στα ναυπηγεία προκειμένου να γνωρίσουν τον κλάδο από κοντά. Επιπρόσθετα, όπως ανακοίνωσε στις αρχές του 2024 πρόκειται να ξεκινήσει σειρά συναντήσεων με το υπουργείο Παιδείας προκειμένου να βρεθεί ένας μηχανισμός πιστοποίησης των εργαζομένων.
“Χάρη σε πολιτικούς που κάνουν την πολιτική πράξη σε 4 χρόνια έγινε το θαύμα που βλέπουμε σήμερα” τόνισε υπογραμμίζοντας πως η αναγέννησή του κλάδου αποτελεί εθνικό κεφάλαιο που έχουμε χρέος απέναντι στην επόμενη γενιά να υλοποιήσουμε ενώ υπογράμμισε πως η ανάπτυξη των υπεράκτιων αιολικών αποτελεί μία ιστορική ευκαιρία για τον κλάδο της κατασκευής που μπορεί να αποφέρει έως και 25 δις ευρώ μέσα στην επόμενη εικοσαετία.
Χρ Στυλιανίδης: Να δουλέψουμε στην ενίσχυση της ναυτικής εκπαίδευσης και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας
Προχωρά το επόμενο διάστημα η αξιοποίηση σημαντικών ευρωπαϊκών κονδυλίων για την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών της χώρας όπως τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας, κ. Χρήστος Στυλιανίδης. Ο υπουργός ανακοίνωσε πως αυτές τις ημέρες ξεκινά με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση ένα νέο σύστημα Τεχνητής Νοημοσύνης που θα αξιοποιεί ειδικούς αλγόριθμούς για τη διευθέτηση της κίνησης των πλοίων στα ελληνικά λιμάνια, σε μια λογική παρόμοια με αυτή των αεροδρομίων.
“Για να το εξηγήσω πιο απλά, δεν θα μπαίνουν όλα τα πλοία στο λιμάνι ταυτόχρονα. Θα υπολογίζεται ο χρόνος αναμονής, θα βγαίνει το ένα πλοίο και μετά θα εισέρχεται το επόμενο. Η ουσία είναι ότι εξασφαλίζουμε ευρωπαϊκά κονδύλια για να βοηθήσουμε στην κατεύθυνση της ασφάλειας”, ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Ναυτιλίας. Σκοπός του υπουργείου σημείωσε ακόμη ο κ. Στυλιανίδης είναι να εξασφαλιστούν επιπλέον ευρωπαϊκά κονδύλια για την αναβάθμιση των λιμανιών σε συνεργασία με άλλα υπουργεία και τις Περιφέρειες.
Mιλώντας για την ελληνική σημαία στα πλοία ο κ. Στυλιανίδης ανέφερε ότι σήμερα βρίσκεται μόλις στο 11% του ελληνόκτητου στόλου και για να αυξηθεί αυτό το ποσοστό θα πρέπει να δουλέψουμε στην ενίσχυση της ναυτικής εκπαίδευσης και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας με την απλοποίηση και ψηφιοποίηση των διαδικασιών.
“Έχουμε μείνει πίσω στην ναυτική εκπαίδευση, αυτό είναι δεδομένο”, τόνισε στη συνέχεια ο κ. Στυλιανίδης σημειώνοντας πως το 2024 είναι έτος ναυτικής εκπαίδευσης. “Στόχος μας είναι να ξεκινήσουμε μέσα από διάλογο να καταλήξουμε σε ένα νέο πλαίσιο ναυτικής εκπαίδευσης. Και να υπάρξουν κίνητρα για να φέρουμε περισσότερους Έλληνες στην θάλασσα. Χρειάζονται νέα κίνητρα για τους νέους να γίνουν ναυτικοί. Πιστεύω ότι θα τα βρούμε”, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας.
“Από την Οικονομική Ανάπτυξη στην Κοινωνική Ευημερία. Η Προστιθέμενη Αξία των Ναυπηγείων”
“Η χώρα μας βρίσκεται σε ένα οικονομικό επίπεδο πιο σταθερό, έχουμε πάρει την επενδυτική βαθμίδα και εκπέμπουμε σταθερότητα. Ένα στοιχείο που οδήγησε σε αυτό είναι και οι επενδύσεις στα ναυπηγεία. Έγιναν επενδύσεις που θα φέρουν θέσεις εργασίας και στέλνουμε ένα μήνυμα εντός και εκτός Ελλάδας πως η χώρα μας αλλάζει και αποτελεί ένα αξιόπιστο σημείο επενδύσεων”, τόνισε ο υφυπουργός Εξωτερικών, κ. Γιώργος Κώτσηρας συμπληρώνοντας πως η επένδυση στα ναυπηγεία πλην της οικονομικής σημασίας ενισχύει και των γεωστρατηγικό μας ρόλο.
Ο κ. Κώτσηρας ανέφερε τρεις βασικούς άξονες προστιθέμενης αξίας από την αναβίωση των ναυπηγείων. “Σε τοπικό επίπεδο ενισχύονται οι κοινωνίες και το τοπικό περιβάλλον, σε εθνικό επίπεδο ενισχύεται ο γεωστρατηγικός μας ρόλος και δημιουργείται ένα ενιαίο κλίμα με την ελληνική ναυτιλία. Σε διεθνές επίπεδο ενισχύεται η εικόνα της χώρας ως ένα αξιόπιστο σημείο σε ένα ασταθές περιβάλλον”.
Ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, κ. Γιώργος Χατζημάρκος υπενθύμισε πως χωρίς τη Σύρο δεν θα φτάναμε στην Ελευσίνα. “Πήγαμε από τις σκουριασμένες εγκαταστάσεις και τις βυθισμένες δεξαμένες πήγαμε στην Ένωση Ελληνικών Ναυπηγείων”, τόνισε ο Περιφερειάρχης. “Στην περιφέρεια Ν. Αιγαίου είμαστε περήφανοί που είμαστε στην πρώτη θέση πανευρωπαϊκά σε ρυθμό ανάπτυξης με 16,7%. Ταυτόχρονα είμαστε η πρώτη περιφέρεια σε αύξηση πληθυσμού με τα καλύτερα δημογραφικά και αυτό δεν είναι άσχετο και ασύνδετο με την ανάπτυξη. Αυτό είναι κοινωνική ευημερία”, τόνισε ακόμη ο κ. Χατζημάρκος.
Ο κ. Δημήτρης Καρύδης, Αντιδήμαρχος Προγραμματισμού και Βιώσιμης Ανάπτυξης του Δ. Πειραιά τόνισε πως από το 2014 που ανέλαβε τη δημαρχία ο Γιάννης Μώραλης ξεκίνησε μια οργανωμένη προσπάθεια για την ανάπτυξη της οικονομικής δραστηριότητας γύρω από το λιμάνι. “Δημιουργήσαμε θεσμούς που μπορούν να βάλουν τις βάσεις για την τοπική δραστηριότητα”, ανέφερε ο κ. Καρύδης κάνοντας ειδική αναφορά στο κέντρο καινοτομίας Blue Lab που αξιοποιεί την 3D εκτύπωση και σχεδίαση αλλά και στο Κέντρο Στήριξης Επιχειρηματικότητας που αξιοποιούν και μικρομεσαίες επιχειρήσεις του ναυτιλιακού κλάδου.
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ κ. Βασίλης Κορκίδης τόνισε τη σημαντικότητα της θαλάσσιας οικονομίας για την Αττική και σημείωσε πως θα πρέπει να απλοποιηθούν οι διαδικασίες αδειοδότησης νέων επιχειρήσεων. “Πρέπει να μην ψηφιοποιούμε την γραφειοκρατία”, υπογράμμισε ο κ. Κορκίδης προσθέτοντας ότι σημαντικό ρόλο μπορούν να παίξουν τα Επιμελητήρια ως πραγματικά one stop shop για την επιχειρηματικότητα. Ο ίδιος τόνισε την ανάγκη “ο πλούτος της θάλασσας να διαχέετα στην τοπική κοινωνία και επειδή τα μεγέθη είναι πολύ μεγάλα εντέλει και η εθνική οικονομία”.