Η εξαγγελία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη από το βήμα της 84ης ΔΕΘ στις 7 Σεπτεμβρίου 2019, για κατασκευή fly over περιφερειακής οδού, αιφνιδίασε πολλούς Θεσσαλονικείς που για μια ακόμη φορά ακούνε ένα εντυπωσιακό έργο αλλά ουδείς γνωρίζει την πορεία του.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είπε στο πλαίσιο της επίσκεψής του στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, στις αρχές του μήνα, ότι το έργο θα γίνει με σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) και ότι θα κατασκευαστεί πάνω από την υπάρχουσα περιφερειακή οδό. Πρόκειται δηλαδή να κατασκευαστεί μια νέα, υπερυψωμένη ταχεία λεωφόρος! Όπως είπε, μάλιστα, οι μελέτες θα ολοκληρωθούν εντός του 2020 και στη συνέχεια θα προκηρυχθεί το έργο.
Η περιφερειακή οδός της Θεσσαλονίκης είναι ένας κορεσμένος δρόμος, με σημαντικά προβλήματα που υπήρξαν από την πρώτη ημέρα της κατασκευής του, καθώς ο σχεδιασμός του έγινε τη δεκαετία του 1970! Σήμερα, αδυνατεί να αντέξει τον κυκλοφοριακό φόρτο, ενώ θεωρείται επικίνδυνος δρόμος καθώς έχει ανάποδες κλήσεις, δεν έχει Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) κ.α., ενώ έχουν σημειωθεί δεκάδες τροχαία ατυχήματα.
Η εξαγγελία του πρωθυπουργού για τη fly over περιφερειακή αιφνιδίασε τη Θεσσαλονίκη, καθώς, τα τελευταία χρόνια, η συζήτηση αφορούσε τη δημιουργία μιας νέας περιφερειακής οδού (εξωτερικής), που θα γινόταν πίσω από το Σέιχ Σου, και η οποία θα άρχιζε πίσω από την περιοχή των Πεύκων, θα έφτανε πίσω από το Πανόραμα και θα κατέληγε στο αεροδρόμιο μέσω Ραιδεστού.
Η συγκεκριμένη περιφερειακή (εξωτερική) έχει ώριμες μελέτες και έχει αδειοδοτηθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Όμως, η οικονομική κρίση «πάγωσε» όλα τα σχέδια και κάποια στιγμή, το 2012, η εταιρεία «Εγνατία Οδός» πραγματοποίησε μια προμελέτη για την κατασκευή «ιπτάμενης» (fly over) περιφερειακής πάνω από την υπάρχουσα.
Η προμελέτη προβλέπει την κατασκευή μιας υπερυψωμένης αρτηρίας (γέφυρας) με δύο κύριες λωρίδες κυκλοφορίας, μήκους περίπου 9,5 χιλιομέτρων. Θα αρχίζει από το ύψος του νοσοκομείου «Παπαγεωργίου» και θα φτάνει ως τα Κωνσταντινουπολίτικα και στην συνέχεια προβλέπεται διαπλάτυνση με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση μέχρι την Καρδία.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΤΕΕ/ Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρι Μπίλλια, η fly over περιφερειακή αποτελεί μια πολύ καλή λύση για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος, ενώ είναι οικονομικότερη σε σχέση με την κατασκευή νέας εξωτερικής περιφερειακής οδού.
«Η κατασκευή της fly over θα γίνει με ΣΔΙΤ και το κόστος της είναι περίπου 350-400 εκατομμύρια ευρώ. Έχει εγκριθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και μπορεί να ολοκληρωθεί το έργο μέσα σε τρία ή τέσσερα χρόνια», δήλωσε στο Sputnik ο κ. Μπίλλιας.
Επιπλέον, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΤΕΕ/ΤΚΜ η κατασκευή εξωτερικής περιφερειακής – για την οποία έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες – είναι πολύ πιο ακριβή, καθώς όπως είπε θα κοστίσει 900 εκατομμύρια ευρώ, πλέον του ποσού των απαλλοτριώσεων.
Ο νέος διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας «Εγνατία Οδός», Κωνσταντίνος Κουτσούκος, μιλώντας στο Sputnik, ανέφερε ότι το θέμα της κατασκευής fly over περιφερειακής, το χειρίζεται το αρμόδιο υπουργείο κι ότι δεν έχει οριστικοποιηθεί ο τρόπος που θα γίνει και ο χρόνος της εκτέλεσης των μελετών.
«Στην παρούσα φάση, αυτό που μπορώ να πω, είναι ότι η “Εγνατία Οδός” έχει εκδηλώσει το ενδιαφέρον της να αναλάβει και να ολοκληρώσει το έργο» είπε χαρακτηριστικά.
Να σημειωθεί ότι το έργο της fly over Περιφερειακής, προβλέπει την παράλληλη λειτουργία της υπάρχουσας περιφερειακής οδού καθώς συνδέεται με κόμβους με το κέντρο κι άλλες περιοχές της Θεσσαλονίκης ενώ προβλέπεται να αποκτήσει αστικά χαρακτηριστικά όπως λεωφορειολωρίδες κ.α.
Οι αντιδράσεις
Την πεποίθηση ότι το έργο της κατασκευής μιας fly over περιφερειακής δεν είναι η ενδεδειγμένη λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, εξέφρασε ο καθηγητής του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών και πρώην κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ, Νίκος Μουσιόπουλος.
«Δεν θα εξυπηρετήσει κυκλοφοριακά και θεωρώ ότι η εξωτερική περιφερειακή είναι καλύτερη επιλογή. Επιπλέον, η fly over θα διατηρήσει του αέριους ρύπους εντός της πόλης και επίσης θεωρώ ότι αισθητικά θα είναι ένα έκτρωμα. Πιστεύω ότι θα υπάρξουν πολλές αντιδράσεις από τους Θεσσαλονικείς για τη fly over», τόνισε ο κ. Μουσιόπουλος.
Αντίθετος στην κατασκευή είναι και ο βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ και πρώην αν. υπουργός Περιβάλλοντος, Σωκράτης Φάμελλος, που χαρακτηρίζει αποσπασματική την εξαγγελία του πρωθυπουργού, καθώς, όπως είπε, το συγκεκριμένο έργο δεν συνδέεται με κάποια κυκλοφοριακή μελέτη και δεν έχει έγκριση περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
«Το συγκεκριμένο έργο δεν έχει μελέτες ενώ αντίθετα υπάρχουν μελέτες για την εξωτερική περιφερειακή και παράλληλα υπάρχουν και μελέτες για το δρόμο Θεσσαλονίκης-Ν. Μουδανιών όπου έχει μεγάλο φόρτο κυκλοφορίας αλλά και για το service road, τον παρακείμενο δρόμο δηλαδή. Στην περίπτωση της fly over υπάρχουν αντιδράσεις διότι θα αυξηθεί η ατμοσφαιρική ρύπανση, η ηχορύπανση, θα στέλνει κίνηση στην ανατολική περιφερειακή ενώ προβλέπεται και να γκρεμίσουν το τούνελ στα Κωνσταντινουπολίτικα. Επιπλέον, υπάρχει θέμα και με το Σέιχ Σου καθώς θα πατήσει η γέφυρα σε αυτό συνεπάγεται για το δάσος», ανέφερε ο κ. Φάμελλος.