Λίπασμα από μαλλιά, γίνεται; Κι όμως γίνεται. Κι αυτό είναι το αντικείμενο της Hearthy, της startup που δημιούργησαν στις αρχές του 2021 η Δέσποινα Αδαμοπούλου και ο Εριάλ Σέγι, φοιτητές του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Σκοπός της Hearthy είναι να δημιουργήσει ένα σύστημα μέσα από το οποίο θα αξιοποιούνται τα κομμένα μαλλιά για τη δημιουργία ενός καινοτόμου, eco-friendly, κομποστοποιημένου λιπάσματος, μια δραστηριότητα η οποία έρχεται σε μια εξαιρετικά κρίσιμη περίοδο, ιδιαίτερα αν αναλογιστεί κανείς ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει εκτοξεύσει, μεταξύ άλλων, και τις τιμές των λιπασμάτων.
Τα ανθρώπινα μαλλιά έχουν υψηλή περιεκτικότητα αζώτου, σε ποσοστό 16%, καθώς αποτελούνται από πρωτεΐνες, θείο, άνθρακα και άλλα 20 συστατικά απαραίτητα για την υγιή, μακροχρόνια ανάπτυξη των φυτών. Έτσι, συνθέτουν ένα εξαιρετικό φυσικό λίπασμα για φυτά κανονικής και αργής ανάπτυξης, με καλύτερα μάλιστα αποτελέσματα από τα άλλα λιπάσματα, μιας και έχουν θετική επίδραση τόσο στο ριζικό σύστημα του φυτού όσο και στο ίδιο το έδαφος.
Η ομάδα ξεκίνησε τις δοκιμές για την αποτελεσματικότητα της καινοτόμου πρώτης ύλης, δηλαδή του μαλλιού, πειραματικά, σε συνθήκες σπιτιού, με ιδιαίτερα ενθαρρυντικά αποτελέσματα, ενώ το PerrotisCollege, της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής, παρείχε υποστήριξη στα ερευνητικά της έργα.
Ταυτόχρονα με τις πειραματικές δοκιμές, η ομάδα επεκτάθηκε και πλέον αριθμεί 5 μέλη, ενώ παράλληλα διακρινόταν, τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο, μέσα από διαγωνισμούς όπου συμμετείχε (1η θέση στο IDEA από το ACEin – Μάρτιος 2021, φιναλίστ στο USWC από το Venture Cup Denmark & China – Δεκέμβριος 2021, 2ο Βραβείο Νεανικής Επιχειρηματικότητας στο Ennovation από το ACEin – Μάρτιος 2022).
Τον Μάιο του 2022 η Hearthy ξεκίνησε συνεργασία με τον Δήμο Βριλησσίων και με ένα δίκτυο οκτώ κομμωτηρίων για την πραγματοποίηση των πρώτων επίσημων πειραματικών δοκιμών για τη δημιουργία λιπάσματος, αλλά και με έναν ακόμα στόχο: να συμβάλει στην αποτελεσματικότερη διαχείριση των απορριμμάτων του Δήμου. Με την εκπόνηση του πιλοτικού προγράμματος με τον Δήμο Βριλησσίων, η Hearthy έχει το πρώτο επίσημο προϊόν το οποίο αποτελεί καταλυτικό παράγοντα για την εμπορευματοποίησή του, έχει διαμορφώσει και ένα σταθερό δίκτυο συνεργαζόμενων κομμωτηρίων και είναι έτοιμη να προσφέρει τις υπηρεσίες της και σε άλλους οργανισμούς και δημόσιους φορείς που ενθαρρύνουν την κυκλική οικονομία.
Mεθοδολογία: Από τις πάνω από 100 υποψηφιότητες που συγκέντρωσε το “Forbes” –είτε μέσω αιτήσεων των ίδιων των ενδιαφερομένων είτε μέσω προτάσεων από ιδρύματα και αρμόδιους φορείς–, η συντακτική ομάδα έκανε μια πρώτη διαλογή και κατέληξε σε 50. Η κριτική επιτροπή, η οποία αποτελούνταν από τους κ.κ. Σπύρο Θεοδωρόπουλο (διευθύνοντα σύμβουλο της Bespoke SGA Holdings), Νίκο Καραμούζη (πρόεδρο του SMERemediumCap και της Grant Thornton Ελλάδος), Μιχάλη Μπλέτσα (διευθυντή Πληροφορικής στο Media Lab του MIT), Θεοχάρη Φιλιππόπουλο (πρόεδρο του Capital.gr, πρόεδρο των Αττικών Εκδόσεων), αξιολόγησε τις 50 υποψηφιότητες με βαθμολογίες από το 1 (χαμηλότερο) έως το 4 (υψηλότερο), βάσει των οποίων διαμορφώθηκε η οριστική κατάταξη. Η σειρά δημοσίευσης έχει οριστεί σύμφωνα με τη βαθμολογία των μελών (από την υψηλότερη στη χαμηλότερη) και εν συνεχεία, αλφαβητικά. Προϋποθέσεις συμμετοχής στη λίστα “Forbes 30 under 30 Greece 2023” πληρούσαν όσοι είναι γεννημένοι από την 1/1/1993 και μετά.