Της Ελένης Μπότα
Στα μέσα Σεπτεμβρίου αναμένεται η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών για την Αττική Οδό.
Σύμφωνα με κύκλους τους ΤΑΙΠΕΔ, μέσα στις επόμενες ημέρες θα ξεκινήσει ο έλεγχος των νομιμοποιητικών εγγράφων ο οποίος θα διαρκέσει μερικές εβδομάδες. Στη συνέχεια οι διαγωνιζόμενοι θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στα έγραφα αυτά, οπότε και θα ακολουθήσει ένα 10ημερο για τυχόν προσφυγές.
Μετά την παρέλευση αυτούς του διαστήματος θα ακολουθήσει η αποσφράγιση των προσφορών, με κύκλους της διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ να εκτιμούν ότι μέχρι τον Οκτώβριο του 2024 (οπότε και λήγει η παρούσα σύμβαση παραχώρησης), θα εγκατασταθεί ο νέος παραχωρησιούχους.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι αν η απόκλιση του τιμήματος είναι μικρότερη από το 5% (από την υψηλότερη), τότε θα ζητηθούν βελτιωτικές προσφορές από το υποψήφιο σχήμα – σχήματα.
Ποιοι δεν κατέθεσαν προσφορές
Aπό τα 8 υποψήφια σχήματα, τα 6 εξ αυτών υπέβαλλαν οικονομική προσφορά, ενώ τα δύο σχήμστα που απείχαν της διαγωνιστικής διαδικασίας ήταν:
GRUPPO FININC – INC SpA και – Κοινοπραξία αποτελούμενη από τις εταιρείες “VAUBAN” – “DIF” – “EGIS”.
Στελέχη της αγοράς υποστηρίζουν ότι σχήμα που συμμετείχε η Egis ήταν γνωστό ότι δεν θα υποβάλλει οικονομική προσφορά ενώ για το σχήμα GRUPPO FININC – INC SpA, η πρόθεση αποχής από το διαγωνισμό, διαφάνηκε χτες.
Το τίμημα
Το τίμημα, όπως έχει αναφέρει το capital, θα κριθεί από πολλούς παράγοντες. Η νέα σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου προβλέπει τη μείωση των διοδίων μετά τη νέα παραχώρηση και για διάστημα πέντε ετών στα 2,5 ευρώ από 2,8 ευρώ που είναι σήμερα. Ο νέος παραχωρησιούχος έχει δικαίωμα να αναπροσαρμόσει το αντίτιμο διέλευσης, αλλά μετά την πάροδο της πενταετίας και υποβάλλοντας αίτημα αύξησης το οποίο να τεκμηριώνεται από τις κυκλοφοριακές συνθήκες του αυτοκινητοδρόμου.
Υπενθυμίζεται ότι ο συγκεκριμένος όρος στο σχέδιο σύμβασης μπήκε κατόπιν συνεννόησης του ΤΑΙΠΕΔ με την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η οποία είχε ζητήσει τη μείωση των διοδίων.
Να σημειωθεί πως το ΤΑΙΠΕΔ είχε προτείνει ένα διαφορετικό σύστημα τιμολόγησης της διέλευσης των οχημάτων. Τα διόδια σε ώρες μη κυκλοφοριακής αιχμής θα μειώνονταν και σε ώρες αυξημένης κυκλοφορίας θα ανέβαιναν λειτουργώντας ως αντικίνητρο για τη διέλευση των οδηγών.
Η παρούσα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού λήγει τον Οκτώβριο του 2024 και πολλοί αναρωτιούνται αν ο χρόνος που απομένει επαρκή για να περάσει το έργο στο νέο ανάδοχο σχήμα.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι όντως οι προθεσμίες είναι ασφυκτικές και σε περίπτωση που υπάρξουν προσφυγές και ενστάσεις είναι πολύ πιθανόν να μην μπορέσει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τότε η διαγωνιστική διαδικασία.
Από την πλευρά πάντως του Ταμείου υποστηρίζεται ότι πότε δεν έχουν γίνει προσφυγές σε διαγωνισμό που έχει τρέξει μέχρι σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ.