Εν αναμονή της δημοσίευσης των βασικών οικονομικών μεγεθών των κατασκευαστικών Ομίλων βρίσκεται η αγορά, ένας κλάδος που έχει επηρεαστεί άμεσα από την αύξηση του ενεργειακού κόστους.
της Ελένης Μπότα
Υπενθυμίζεται πως οι εισηγμένες δεν έχουν υποχρέωση δημοσίευσης ενδιάμεσων λογιστικών καταστάσεων (α’ τρίμηνο και 9μηνο) και μόνο όσες το επιθυμούν, δημοσιεύουν.
Ωστόσο, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, τόσο πέρυσι όσο και φέτος λόγω των έκτακτων συνθηκών, ζήτησαν από τις εταιρείες να δώσουν μία εικόνα για τις βασικές γραμμές τους, προκειμένου οι επενδυτές να μην μείνουν στο σκοτάδι.
Μένει λοιπόν να φανεί πόσο οι κατασκευαστικές εταιρείες επηρεάστηκαν από τις τιμές των πρώτων υλών, από τη μεγάλη αύξηση στο κόστος ενέργειας, αλλά και από τη μεγάλη αύξηση των τιμών των ναύλων.
Ήδη πολλά στελέχη Ομίλων έχουν εκφράσει ανοιχτά την ανησυχία τους για το θέμα αυτό, τονίζοντας ότι η αύξηση των πρώτων υλών επηρεάζει σημαντικά τα περιθώρια κέρδους τους, ενώ πολλοί είναι εκείνοι που έχουν “χτυπήσει καμπανάκι” για την πορεία των τιμών και έχουν εκφράσει ανησυχίες για την πορεία των εργασιών τους.
Ενδεικτικά όσα ανέφερε προσφάτως ο πρόεδρος της κατασκευαστικής Ελλάκτωρ, Χρήστος Παναγιωτόπουλος, ο οποίος στάθηκε ιδιαίτερα της μεγάλες αυξήσεις των υλικών και των πρώτων υλών που έχουν τινάξει στον αέρα προϋπολογισμούς πολλών έργων.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα εστιάζεται στα καινούργια και πρόσφατα έργα όπου υπάρχουν καθυστερήσεις ( για παράδειγμα στην υπογραφή συμβάσεων) και στην σημαντική μείωση του περιθωρίου κέρδους των εταιρειών αφού όπως χαρακτηριστικά ανέφερε “πληρώνουμε τον χάλυβα 750 και 800 ευρώ τον τόνο όταν πριν από οκτώ μήνες κόστιζε 450 ευρώ ο τόνος”.
Να σημειωθεί ότι η διοίκηση της ΑΚΤΩΡ έχει εκτιμήσει ότι παρά το γεγονός ότι η κατάσταση που επικρατεί είναι δύσκολη, αφού οι αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών “ροκανίζει” το περιθώριο κέρδους, στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2022 θα σταματήσουν οι ζημιές για την ΑΚΤΩΡ και θα αρχίσουν να καταγράφονται κέρδη.
Σαφώς επηρεασμένα εμφανίστηκαν τα οικονομικά μεγέθη της Intrakat στο εξάμηνο της τρέχουσας χρήσης καθώς οι ζημιές διευρύνθηκαν από τα 3,8 εκατ ευρώ στα 14,2 εκατ ευρώ με την διοίκηση του Ομίλου να επικαλείται απρόβλεπτες αυξήσεις υλικών με άμεση επίδραση στο κόστος πωληθέντων, καθυστερήσεις στην παραγωγή έργων λόγω των περιοριστικών μέτρων Covid 19 και καθυστερήσεων στην παράδοση υλικών και πρώτων υλών καθώς και καθυστερήσεις στην υλοποίηση δημοσίων και ιδιωτικών προγραμμάτων δημοπράτησης έργων λόγω covid -19.
Πόσο οι ζημιές αυτές θα καλυφθούν και η εικόνα των οικονομικών μεγεθών του Ομίλου, βελτιωθεί, αναμένεται να φανεί μέχρι το τέλος Νοεμβρίου.
Για την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ηγέτης σήμερα στον κλάδο της κατασκευής, στο πρώτο εξάμηνο του 2021 ο κύκλος εργασιών του τομέα των κατασκευών στο πρώτο εξάμηνο της τρέχουσας χρήσης εμφάνισε μικρή μείωση, με την λειτουργική κερδοφορία πάντως να σημειώνει αξιοσημείωτη άνοδο. Ειδικότερα ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα 248,1 εκατ. ευρώ έναντι 254,8 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2020.
Η λειτουργική κερδοφορία (προσαρμοσμένο EBITDA) διαμορφώθηκε στα 27,9 εκατ. ευρώ έναντι 6,5 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2020.
Το κατασκευαστικό υπογεγραμμένο ανεκτέλεστο του Ομίλου ανήλθε σε περίπου 2,5 δισ. ευρώ, ενώ με την προσθήκη των προς υπογραφή νέων συμβάσεων, το ανεκτέλεστο θα φτάσει στα 4,5 δισ. ευρώ το επόμενο διάστημα.
Την εκτίμηση ότι το 2021 θα σημάνει την έξοδο από μία παρατεταμένη περίοδο στασιμότητας της κατασκευαστικής δραστηριότητας και ζημιογόνων οικονομικών αποτελεσμάτων ως απότοκο της οικονομικής κρίσης που βίωσε η χώρα μας, με αναπλήρωση του χαμένου εδάφους του 2020 και επιτάχυνση του ρυθμού εκτέλεσης όλων των παλαιότερων έργων, έχει εκφράσει η διοίκηση της AΒΑΞ.
Η διοίκηση του κατασκευαστικού Ομίλου έχει αναφέρει ότι για τα έργα του Ομίλου στο εξωτερικό επειδή βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο ολοκλήρωσης, οι επιπτώσεις των αυξήσεων τιμών σε υλικά όπως τσιμέντο και σίδερο δεν έχει σημαντικές επιπτώσεις.
Προς το παρόν το πρόβλημα της αύξησης του κόστους των πρώτων υλών αντιμετωπίζεται από τους κατασκευαστικούς Ομίλους με την μείωση του ποσοστού των εκπτώσεων που δίνουν στους διαγωνισμούς των έργων.
Σημειώνεται ότι οι υψηλές εκπτώσεις αποτελούσαν διαχρονικά μία από τις μεγαλύτερες πληγές των δημοσίων συμβάσεων, με ολέθρια αποτελέσματα στην ποιότητα αλλά και την πορεία των έργων τα τελευταία χρόνια.
Σύμφωνα με στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου τους τελευταίους μήνες οι εκπτώσεις των εταιρειών βαίνουν συνεχώς μειούμενες, καθώς σε αντίθετη περίπτωση τα έργα δεν θα βγουν.
“Έργα που χτυπήθηκαν με εκπτώσεις 30% ή 40% δεν βγαίνουν και η υλοποίηση τους τίθεται εν αμφιβάλλω”, τονίζουν χαρακτηριστικά.
Το 2020 σύμφωνα με στοιχεία του συνδέσμου εργοληπτικών εταιρειών ΣΑΤΕ, μέχρι το α’ εξάμηνο, από το 57% των διαγωνισμών που είχαν διενεργηθεί, το ποσοστό έκπτωσης ξεπερνούσε το 50%. Το 2019 η μέση έκπτωση ανά διαγωνισμό διαμορφώθηκε σε 51,7%, από 56,2% το 2018 και 58,35% το 2017.
Η αγορά επίσης αναμένει ενημέρωση για τα έργα που έχουν πάρει το τελευταίο διάστημα οι κατασκευαστικοί Όμιλοι με δεδομένη την κινητικότητα που εμφανίζεται τους τελευταίους μήνες σε επίπεδο ωρίμανσης των υπό δημοπράτηση έργων αλλά και διαγωνισμών.
Η επίδραση πάντως των ανατιμήσεων αναμένεται να συνεχιστεί και μέσα στο 2022, καθώς όπως ανέφερε προ ημερών και η ΤΙΤΑΝ στην δημοσίευση των οικονομικών της αποτελεσμάτων “η μεγάλη αύξηση του κόστους (κυρίως ενέργειας, εφοδιαστικής αλυσίδας και εργατικού κόστους) επηρέασε τα περιθώρια κερδοφορίας, τα οποία συμπιέστηκαν, ιδιαίτερα κατά το τρίτο τρίμηνο του έτους.
Στα τέλη του καλοκαιριού ο Όμιλος προέβη σε μια δεύτερη τιμολογιακή αύξηση (τσιμέντα) εντός του έτους, προκειμένου να αντισταθμίσει τα υψηλότερα κόστη.
Λόγω των συμβάσεων που ήδη ήταν σε ισχύ και της έκτασης των αυξήσεων στο κόστος, απαιτείται κάποιο διάστημα προτού γίνουν αισθητά τα αποτελέσματα αυτών των ενεργειών, σε συνδυασμό με τις νέες αυξήσεις που θα τεθούν σε εφαρμογή τον Ιανουάριο του 2022 με στόχο την ανάκαμψη των περιθωρίων κερδοφορίας.