Eντονη κινητικότητα αναμένεται τις επόμενες εβδομάδες αναφορικά με δεκάδες έργα ΣΔΙΤ που βρίσκονται σε διάφορα στάδια της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Οπως σημειώνει ρεπορτάζ της Καθημερινής, φοιτητικές εστίες, κτιριακές υποδομές, οδικοί άξονες, έργα περιβάλλοντος και αναπλάσεις θα βρεθούν στο προσκήνιο, μετά μια περίοδο σημαντικών καθυστερήσεων, είτε εξαιτίας έλλειψης πόρων είτε λόγω γραφειοκρατίας, ή και επειδή απαιτούνταν χρόνος για την ωρίμανση των σχετικών μελετών και την ολοκλήρωση του ανταγωνιστικού διαλόγου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στο πρόσφατο 6ο ΣΔΙΤ Forum αυτήν την περίοδο, προς υπογραφή βρίσκονται έργα ύψους 630 εκατ. ευρώ, όπως οι ΣΔΙΤ για το νέο κτίριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, τις φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, με ανάδοχο τον όμιλο Aktor. Υπογραφές αναμένονται επίσης για τα έργα ύδρευσης σε Μιναγιώτικο (Metlen – Aktor – Μεσόγειος) και Λασίθι (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), όπως επίσης και για τις δύο μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων που θα αναπτυχθούν στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για το ανατολικό τμήμα και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Titan για το δυτικό τμήμα), συνολικού προϋπολογισμού 450 εκατ. ευρώ.
Τους επόμενους μήνες θα υπάρξει ανάδοχος και για τα δύο σημαντικά οδικά έργα ΣΔΙΤ της Βορείου Ελλάδος, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 700 εκατ. ευρώ. Οι διαγωνισμοί έχουν εισέλθει στο στάδιο της υποβολής δεσμευτικών οικονομικών προσφορών.
Το πρώτο έργο αφορά την κατασκευή και αναβάθμιση του οδικού άξονα Θεσσαλονίκης – Εδεσσας, ύψους 445 εκατ. ευρώ (υποτμήματα Μαυροβούνι – Εδεσσα, παράκαμψη Γιαννιτσών, παράκαμψη Χαλκηδόνας). Το δεύτερο έργο είναι η σύνδεση Δράμας – Αμφίπολης (περιλαμβάνει τα τμήματα Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη και Μαυρολεύκη – Δράμα), εκτιμώμενου ύψους 248,54 εκατ. ευρώ. Τα έργα διεκδικούν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Αβαξ, ο όμιλος Aktor και η κοινοπραξία Ακτωρ Παραχωρήσεις – Metlen. Σημειωτέον ότι τα έργα αυτά δεν πρόκειται να έχουν διόδια, καθώς οι ανάδοχοι θα αμείβονται με πληρωμές διαθεσιμότητας, έχοντας το δικαίωμα εκμετάλλευσης για περίοδο 30 ετών.
Παράλληλα, συνεχίζεται και ο εμπλουτισμός της λίστας των νέων έργων ΣΔΙΤ. Οι νέες προσθήκες στον σχετικό «κατάλογο» αφορούν κατ’ αρχάς το νέο Αντικαρκινικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης, δυναμικότητας 425 κλινών. Η σύμβαση είναι ύψους 350,5 εκατ. ευρώ και πριν από μερικές εβδομάδες ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος, όπου συμμετείχαν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Αβαξ, ΕΚΤΕΡ, η κοινοπραξία Metlen – Aktor και η εταιρεία Plenary, που υποστηρίζεται από το κρατικό επενδυτικό ταμείο ADQ του Αμπου Ντάμπι. Πρόκειται για το πρώτο έργο ΣΔΙΤ στον τομέα της υγείας στην Ελλάδα. Αναθέτουσα αρχή είναι το Αντικαρκινικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης «Θεαγένειο».
Ενα ακόμα νέο έργο, συνολικού προϋπολογισμού 157,2 εκατ. ευρώ, αφορά την υλοποίηση τριών ολοκληρωμένων μονάδων ανακύκλωσης και αξιοποίησης αποβλήτων στη Σύρο, στην Πάρο και στη Μύκονο.
Εντός του 2026 αναμένεται να συνεχιστεί η διαδικασία ωρίμανσης από το Υπερταμείο και για τις δύο μεγάλες συμβάσεις ύψους άνω του 1,2 δισ. ευρώ (αθροιστικά) για τα μεγάλα έργα ανάπλασης της Αττικής που έχουν ανακοινωθεί ήδη από το 2021. Το πρώτο έργο αφορά τη δημιουργία του κυβερνητικού πάρκου «Ανδρέας Λεντάκης» στην πρώην ΠΥΡΚΑΛ στην περιοχή της Δάφνης, μια σύμβαση εκτιμώμενου ύψους 500 εκατ. ευρώ, που εφόσον προχωρήσει μπορεί να αποτελέσει ένα από τα σημαντικότερα έργα στην Αττική. Πέραν της προφανούς σημασίας της μετακίνησης στο σημείο μιας σειράς υπουργείων και υπηρεσιών, θα έχει πολλαπλασιαστική επίδραση στην αγορά ακινήτων και λόγω της απελευθέρωσης δεκάδων κτιρίων στο κέντρο της Αθήνας, τόσο του ίδιου του Δημοσίου όσο και ιδιωτών, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για την αξιοποίησή τους και μέσω της αλλαγής χρήσης σε κατοικίες. Ωστόσο, όπως φαίνεται, αυτό είναι ένα σχέδιο για την επόμενη δεκαετία.
Πρόσφατα δημοσιεύτηκε και η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το μεγαλεπήβολο έργο της μετεγκατάστασης των Φυλακών Κορυδαλλού σε έκταση στον Ασπρόπυργο. Το έργο είναι ύψους 765 εκατ. ευρώ. Επίσης, εξελίξεις αναμένονται και για τα δύο εμπορευματικά/επιχειρηματικά πάρκα σε Φυλή (Αττική) και Γκόνο (Θεσσαλονίκη). Ειδικά το έργο της Φυλής κρίνεται στρατηγικής σημασίας για την Αττική, καθώς στοχεύει στη μετακίνηση εκεί των μεταφορικών εταιρειών που εδρεύουν σήμερα στον Ελαιώνα. Ετσι, θα ανοίξει και ο δρόμος για μια ευρεία ανάπλαση της περιοχής, απελευθερώνοντας σημαντικές εκτάσεις προς αξιοποίηση.







