Στον πάγο παρά τις καλές προθέσεις παραμένει το έργο της επέκτασης της Ολυμπίας Οδού Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα καθώς η δυσκολία του, αλλά και ο χαρακτήρας και το ανάγλυφο της περιοχής, ύστερα από την «κόκκινη κάρτα» που έδειξε το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), έχει εκτοξεύσει το κόστος της υλοποίησής του σε έως 1 δισεκατομμύριο ευρώ.
Το έργο βρίσκεται ακόμα στα χαρτιά, κυρίως λόγω της ακύρωσης των αρχικών περιβαλλοντικών όρων από το ΣτΕ και της δυσκολίας εξεύρεσης πόρων, όπως παραδέχτηκε για ακόμα μία φορά ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος από το βήμα του Οlympia Forum, ο οποίος, πάντως, επέμεινε ότι δεν έχει εγκαταλειφθεί.
Το βασικό «αγκάθι» είναι η διέλευση από την περιοχή του Καϊάφα, η οποία ανήκει στο δίκτυο Natura 2000. Η χάραξη που είχε εγκριθεί αρχικά ακυρώθηκε το 2010 με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, με αποτέλεσμα το Υπουργείο Υποδομών να υποχρεωθεί να αναζητήσει εναλλακτικές λύσεις.
Σήμερα, δύο σενάρια βρίσκονται στο τραπέζι: το πρώτο προβλέπει χάραξη πλησίον της υφιστάμενης Εθνικής Οδού με περιορισμούς για περιβαλλοντική συμβατότητα, ενώ το δεύτερο και ακριβότερο περιλαμβάνει κατασκευή σήραγγας μέσω του ορεινού όγκου Λαπίθα, παρακάμπτοντας πλήρως τη λίμνη Καϊάφα.
Ωστόσο, και οι δύο επιλογές απαιτούν ώριμες μελέτες και – κυρίως – διασφαλισμένη χρηματοδότηση. Το κόστος του έργου εκτιμάται από 700 εκατ. ευρώ έως και 1 δισ., ανάλογα με τη λύση που θα επιλεγεί, καθιστώντας το ένα από τα ακριβότερα οδικά έργα στη χώρα. Όπως σημείωσε και ο κ. Ταχιάος, καμία μελέτη κόστους – οφέλους δεν μπορεί να δικαιολογήσει μια τόσο μεγάλη επένδυση αν δεν υπάρχουν επαρκή κυκλοφοριακά δεδομένα, φέρνοντας ως παράδειγμα το Ιωάννινα – Κακαβιά, όπου η ΕΕ απαίτησε μείωση της διατομής.
Διαβεβαίωσε ωστόσο ότι το έργο βρίσκεται στον πολύ κοντινό ορίζοντα, αλλά εκκρεμεί η απόφαση για την τελική χάραξη με το κόστος του έργου να εκτιμάται ότι μπορεί να είναι έως και υπερτριπλάσιο από το συνολικό κόστος ολόκληρου του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος.
«Η πολιτική βούληση μπορεί να υπάρχει, δεν είναι όμως αυτή που τελικά βάζει τα χρήματα στο τραπέζι», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υφυπουργός, δεσμευόμενος ωστόσο ότι σύντομα θα υπάρξουν αποφάσεις.
Να σημειωθεί ότι στον παραχωρησιούχο της Ολυμπίας Οδού έχει δοθεί εντολή από το 2022 για την εκπόνηση σειράς προμελετών για επιμέρους τμήματα του άξονα, ενώ το Υπουργείο σε συνεργασία με τον παραχωρησιούχο, επεξεργάζονται τρία σενάρια για την χρηματοδότηση του έργου.
Το θέμα της επέκτασης της παραχώρησης έχει φτάσει πολλές φορές στη Βουλή με ερωτήσεις βουλευτών της αντιπολίτευσης, ενώ και αυτήν την περίοδο εκκρεμεί ερώτηση που κατατέθηκε από τον πρόεδρο της Νέας Αριστεράς, Αλέξη Χαρίτση και στην οποία αναφέρεται πως η μοναδική «εξέλιξη» στο έργο ήταν η προφορική δέσμευση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη στα εγκαίνια του πρώτου τμήματος του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος.
Η κυβέρνηση πάντως δια του κ. Ταχιάου διαβεβαιώνει ότι το έργο θα υλοποιηθεί μέσω του σχήματος παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού. Βάσει του σχεδιασμού που είχε δει παλαιότερα το φως της δημοσιότητας το υπουργείο προσανατολιζόταν στην προτεραιοποίηση του τμήματος Πύργος – Αλφειός, προκειμένου η Ολυμπία Οδός να φτάσει έως την Αρχαία Ολυμπία.
Η τοπική κοινωνία φιλοδοξεί η παράδοση και του υπολειπόμενου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος στα τέλη Νοεμβρίου να «ξεκλειδώσει» και τη συγκεκριμένη επέκταση, για την οποία όμως δεν έχουν εξασφαλιστεί ακόμα οι απαραίτητοι χρηματοδοτικοί πόροι.