Την ώρα που η δημιουργία υποδομής φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων είναι σε εξέλιξη και θεωρείται μείζον ζήτημα για τη διάδοση της ηλεκτροκίνησης, οι ιδέες που πέφτουν στο τραπέζι και που στο άμεσο μέλλον θα επιχειρήσουν να προσελκύσουν τον τελικό χρήστη, έχουν το δικό τους ενδιαφέρον. Μία από αυτές είναι και οι κινητοί φορτιστές, όπως οι μονάδες της Lightning Systems, μιας εταιρίας από το Colorado των ΗΠΑ.
Το σύστημα που δημιούργησε η παραπάνω εταιρία έχει την εύλογη ονομασία Lightning Mobile. Πρόκειται για μία μονάδα που “μεταφέρει” 192 kWh ηλεκτρικής ενέργειας σε ένα πακέτο εγκατεστημένο είτε σε βαν είτε σε τρέιλερ που ρυμουλκείται από κάποιο ελαφρύ φορτηγό. Η Lightning Systems σχεδίασε το σύστημα για εγκατάσταση στο Lightning Electric Transit 350HD, αλλά το σύστημα μπορεί να εγκατασταθεί σε οποιοδήποτε όχημα ή ρυμουλκούμενο που πληροί τις προδιαγραφές μεγέθους και βάρους.
Κεντρική ιδέα του Lightning Mobile είναι η παροχή ταχείας φόρτισης στο δρόμο, σε οχήματα που αποτελούν μέρος κάποιου στόλου (εταιρικού ή άλλου). Ωστόσο, μια τέτοια μονάδα θα μπορούσε να λειτουργήσει και ως ένα είδος οδικής βοήθειας για ηλεκτρικά αυτοκίνητα που “έμειναν” από ενέργεια.
Το Lightning Mobile φορτίζεται από έναν τυπικό φορτιστή εναλλασσομένου ρεύματος (AC) Level 2 έως 18 kW (προαιρετικά έως 19,2 kW) και μπορεί να παρέχει ταχεία φόρτιση συνεχούς ρεύματος (DC) έως και 80 kW.
Αν τώρα ρωτάτε για την οικονομική σκοπιμότητα του εγχειρήματος, φαίνεται ότι η εμπορευματοποίηση τέτοιου τύπου λύσεων ξεκινά μόλις τώρα. Ωστόσο, η εταιρία συμβούλων επιχειρήσεων και στατιστικών ερευνών Navigant Research σημειώνει ότι στην Κίνα δραστηριοποιείαι ήδη ένας στόλος φορτηγών που πραγματοποίησε πάνω από 100.000 συνεδρίες φόρτισης τον τελευταίο χρόνο. Και παρά το γεγονός ότι αυτού του τύπου η φόρτιση θα αποτελέσει μόνο ένα μικρό μέρος του συνολικού “business” το μερίδιό της αναμένεται να αυξηθεί από 16 δις δολάρια το 2020 σε περισσότερα από 60 δισεκατομμύρια έως το 2030.
Κύριοι πάροχοι στην Κίνα μέχρι στιγμής είναι οι Nio και BJEV. Τα φορτηγά που χρησιμοποιεί η Nio αποθηκεύουν περίπου 200 kWh (ενέργεια αρκετή για 3-4 οχήματα) και προσφέρουν δυνατότητα φόρτισης με εναλλασσόμενο AC ή συνεχές DC ρεύμα.
Και μια άλλη προσέγγιση
Το γεγονός ότι και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού υπάρχει μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία που εξετάζει σοβαρά την κινητή φόρτιση, η Volkswagen, δείχνει πόσο πιθανό είναι να επιβεβαιωθεί η πρόβλεψη για διάδοσή τους σε ποσοστό 2% επί του συνόλου των φορτιστών, μέχρι το 2030.
Στην περίπτωση της Volkswagen όμως, που έχει σε εξέλιξη project αξιολόγησης φορητών φορτιστών, με αυξημένη μάλιστα αποθηκευτική ικανότητα, 360 kWh, η προσέγγιση είναι διαφορετική: πρόκειται για αυτόνομες μονάδες που αφού φορτιστούν τοποθετούνται σε επιλεγμένα σημεία προσφέροντας δυνατότητα ταχείας φόρτισης DC έως 100 kW. Οι φορτιστές αυτοί που έχουν τη μορφή όρθιας κούτας (ή αν θέλετε κινητής… τουαλέτας) έχουν ύψος 2,4 m ενώ η βάση τους έχει εμβαδόν σχεδόν 1,5 τετραγωνικό μέτρο (1,4m x 1,0 m).