Το «πράσινο φως» που ανοίγει το δρόμο για τη νέα μονάδα Πράσινου Υδρογόνου της Motor Oil σε όμορη έκταση του διυλιστηρίου του Ομίλου στους Αγίους Θεοδώρους, δόθηκε από το ΥΠΕΝ.
Ειδικότερα, με απόφαση της Γενικής Διεύθυνσης Περιβαλλοντικής Πολιτικής του ΥΠΕΝ, προχώρησε η τροποποίηση της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) του διυλιστηρίου στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας.
Στην απόφαση αναφέρεται ότι η τροποποίηση αφορά:
• Εγκατάσταση και λειτουργία νέας Μονάδας Παραγωγής Πράσινου Υδρογόνου 50ΜW σε νέο, όμορο του υφιστάμενου, γήπεδο της εταιρείας Μότορ Οιλ Ελλάς.
• Εγκατάσταση και λειτουργία σταθμού συμπίεσης και φόρτωσης αέριου υδρογόνου [Compressed gaseous hydrogen – CGH2)] σε εμπορευματοκιβώτια αερίων πολλαπλών στοιχείων [(Multiple-Element Gas Container (MEGCs)] ή σε οχήματα με συστοιχίες κυλίνδρων συμπιεσμένου αέριου υδρογόνου, εντός του υφιστάμενου γηπέδου της Μότορ Οιλ Ελλάς.
Όπως περιγράφεται περαιτέρω, η μονάδα θα παράγει υδρογόνο από ανανεώσιμες πηγές, με χρήση ενός συστήματος ηλεκτρόλυσης ισχύος 30 MW (Α Φάση), με δυνατότητα επέκτασης έως 50 MW (Β Φάση).
Ειδικότερα, μέσω της ηλεκτρόλυσης το νερό διασπάται στα συστατικά του, υδρογόνο και οξυγόνο, με τη χρήση ηλεκτρικού ρεύματος. Η ηλεκτρική ενέργεια που απαιτείται για τη διαδικασία αυτή θα παρέχεται αποκλειστικά από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Για τη διασφάλιση της απαιτούμενης ενέργειας, η Μότορ Οιλ Ελλάς προγραμματίζει τη σύναψη σύμβασης αγοράς πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ με τη MORE, θυγατρική του Ομίλου Motor Oil.
Η τροφοδοσία νερού θα πραγματοποιείται από το υφιστάμενο σύστημα νερού του διυλιστηρίου (μονάδες αφαλάτωσης-αντίστροφης όσμωσης).
Η παραγωγή
Από τη μονάδα παραγωγής υδρογόνου θα παράγονται έως 4.500 τόνοι πράσινου υδρογόνου σε ετήσια βάση, υπό την προϋπόθεση 95% διαθεσιμότητας της μονάδας (κατά το στάδιο της Α Φάσης του έργου 30ΜW) και έως 7.500 τόνοι στο τελικό στάδιο λειτουργίας της (50MW). Οι παραγόμενες ποσότητες υδρογόνου αναμένεται να διοχετεύονται στην υφιστάμενη μονάδα παραγωγής υδρογόνου του διυλιστηρίου Μ-7600 μέσω αγωγού 6 ιντσών και εν συνεχεία να καταναλώνονται στην παραγωγική διαδικασία. Οι αντίστοιχες εκτιμήσεις παραγωγής οξυγόνου ανέρχονται σε 36.000 τόνους ετησίως για ισχύ 30MW (Α’ Φάση) και σε 60.000 τόνους ετησίως για την τελική ισχύ των 50MW (Β’ Φάση). To παραγόμενο οξυγόνο θα διοχετεύεται και θα καταναλώνεται άμεσα στις μονάδες Claus του διυλιστηρίου.
Ο σταθμός συμπίεσης και φόρτωσης υδρογόνου θα περιλαμβάνει ως κύριο εξοπλισμό:
• Σταθμό συμπίεσης υδρογόνου
• Δοχείο αποθήκευσης υδρογόνου υψηλής πίεσης (high pressure buffer) όγκου 3,7 m3 (για πλήρωση στα 500 bar) για τη βελτιστοποίηση της πλήρωσης των trailer και τον έλεγχο των συμπιεστών
• Σταθμό φόρτωσης με δυο θέσεις / νησίδες φόρτωσης υδρογόνου
• Αγωγούς για την διασύνδεση του σταθμού συμπίεσης με τις μονάδες τροφοδοσίας και τις θέσεις πλήρωσης των MEGC ή CGH2 tube trailers
Με δύο projects
Υπενθυμίζεται ότι ο ισχυρός ενεργειακός όμιλος, που τα τελευταία χρόνια έχει διαφοροποιήσει το χαρτοφυλάκιό του, περιλαμβάνοντας και τον βραχίονα των ΑΠΕ (μέσω της MORE), επεξεργάζεται εδώ και καιρό αυτό το στρατηγικό βήμα προς την «επόμενη μέρα», όπως θεωρείται η παραγωγή και χρήση του καθαρού υδρογόνου.
Ο Όμιλος Motor Oil προωθεί δύο σχετικά projects. Το ένα αφορά την εν λόγω μονάδα, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου TRIERES, το οποίο χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Horizon Europe/Clean Hydrogen Partnership και έχει ως στόχο τη δημιουργία κοιλάδας υδρογόνου με γεωγραφικό επίκεντρο τα Διυλιστήρια της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους, με τη συμμετοχή βιομηχανιών, επιχειρήσεων, ακαδημαϊκών και ερευνητικών φορέων, τεχνολογικών εταιρειών και τοπικών οργανισμών.
Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα καινοτόμο και πρωτοποριακό έργο, που θα επιδείξει για πρώτη φορά σε βιομηχανική κλίμακα μια εγκατάσταση παραγωγής υδρογόνου από ΑΠΕ, με τη χρήση βελτιωμένης τεχνολογίας, ενώ η διεργασία ηλεκτρόλυσης θα ενσωματωθεί στις βιομηχανικές λειτουργίες του διυλιστηρίου.
Το δεύτερο μεγάλο project είναι το «North-1», που έχει επίκεντρο πρώην λιγνιτική εγκατάσταση στο Αμύνταιο της Δ. Μακεδονίας και αναπτύσσεται από την Ηellenic Hydrogen, μια κοινοπραξία της Motor Oil (με συμμετοχή 51%) και της ΔΕΗ (με συμμετοχή 49%). Το «North-1» αφορά την εγκατάσταση μονάδας ηλεκτρόλυσης 50-100 MW, με στόχο αυτή να καταστεί η πρώτη εμπορική μονάδα παραγωγής υδρογόνου από ΑΠΕ στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Σημειώνεται ότι το ύψος της αρχικής επένδυσης κινείται στην περιοχή των 70 εκατ. ευρώ.
Καθοριστικής σημασίας για την επιτάχυνση υλοποίησης του στρατηγικού σχεδιασμού της ΜΟΗ για το «Blue Med»,- με στόχο την ανάπτυξη ενός βιομηχανικού οικοσυστήματος παραγωγής, μεταφοράς και διάθεσης πράσινου υδρογόνου-, θεωρείται και η έγκριση από την Κομισιόν, στα μέσα Φεβρουαρίου, επιδότησης ύψους 111,7 εκατ. ευρώ προς τον ελληνικό όμιλο.
Η επιδότηση αφορά την επένδυση σε ηλεκτρολύτη ισχύος 50 MW, που θα αντλεί ενέργεια από ΑΠΕ για την παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου με χρήση στις μεταφορές και σε άλλες βιομηχανικές εφαρμογές.
Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα ξεκίνησε και η λειτουργία του πρώτου εμπορικού πρατηρίου υδρογόνου στην Ελλάδα από την AVIN, επίσης στους Αγίους Θεοδώρους, το οποίο συγχρηματοδοτήθηκε από το πρόγραμμα Connecting Europe Facility – Transport. Το πρατήριο τροφοδοτείται σήμερα με πράσινο υδρογόνο μέσω της Coral Gas από το εξωτερικό, ενώ εντός του επόμενου έτους η Motor Oil αναμένεται να αναλάβει η ίδια την παραγωγή ανανεώσιμου «πράσινου» υδρογόνου.







