Η Ασπασία Τάκα µιλά στο Fortune για το πώς έχουν επηρεάσει οι νέες τάσεις στον τουρισµό και στην αρχιτεκτονική το έργο της, όπως και για τα σχέδιά της για το µέλλον.
Η Ασπασία Τάκα, MSc Αρχιτέκτων Μηχανικός ΑΠΘ, έκανε τα πρώτα της βήµατα στην αρχιτεκτονική µέσα από το αρχιτεκτονικό γραφείο που ξεκίνησε η ίδια το 2006, το «Aspasia Taka Architects Creative Lab». Σήµερα, µετά το rebranding του αρχιτεκτονικού γραφείου σε «ΤΑΚΑ+PARTNERS» συνεχίζει το σηµαντικό έργο της, αναλαµβάνοντας έργα µεγάλης και µικρής κλίµακας, τα οποία επιµελείται σε συνεργασία µε την οµάδα της, από τη σύλληψη της αρχικής ιδέας µέχρι τον σχεδιασµό και την κατασκευή τους. Παραδίδει, έτσι, µοναδικά και καινοτόµα έργα που εξυπηρετούν τις ανάγκες του πελάτη και χαρακτηρίζονται από υψηλού επιπέδου προδιαγραφές. Η Ασπασία Τάκα µίλησε στο Fortune για τη σύγχρονη τάση του wellbeing στον σχεδιασµό ενός κτιρίου όπως και για τα σχέδιά της για το µέλλον.
Πόσο σηµαντική είναι η άποψη, αλλά και ο χαρακτήρας του πελάτη στο να δώσετε τελική µορφή στο έργο σας;
Ο κάθε άνθρωπος είναι µοναδικός και όταν έρχεται η στιγµή να ονειρευτεί το επόµενό του βήµα, είµαστε κοντά του για να τον βοηθήσουµε να το υλοποιήσει. «∆ιαβάζουµε» τις ανάγκες του, ακολουθούµε τη σκέψη του και σχεδιάζουµε το χώρο που ταιριάζει απόλυτα στους τελικούς χρήστες. Ο σχεδιασµός µας ακολουθεί τις αρχές της εργονοµίας, των σύγχρονων υλικών και του wellbeing, έχοντας συνοδοιπόρο µας τον πελάτη µας και το όραµα που πρεσβεύει.
Έχετε βραβευθεί από τα International Property Awards στην κατηγορία «European Hotel Interior» και λάβατε φέτος το βραβείο German Design Awards 2019 στην κατηγορία «Interior Hotel Architecture». Τι πιστεύετε ότι κάνει το γραφείο σας να ξεχωρίζει;
Η οµάδα µας αποτελείται από ταλαντούχους και φιλόδοξους αρχιτέκτονες. Η δουλειά µας χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερη προσοχή και φροντίδα και δεν παραδίδουµε ποτέ µελέτες fast track. Εµβαθύνουµε, δίνουµε εναλλακτικές, είµαστε ευέλικτοι. Εστιάζουµε πολύ στη συνέπεια. Όλες οι υπηρεσίες µας είναι «in-house», που ελαχιστοποιούν χρόνους και ελέγχεται καλύτερα η ποιότητα της δουλειάς. ∆εν αφήνουµε κανένα σηµείο του έργου ασχεδίαστο ή κενό περιεχοµένου.
Μετά από µια επιτυχηµένη πορεία 15 ετών αποφασίσατε να προχωρήσετε σε rebranding. Πώς οδηγηθήκατε σε αυτήν την απόφαση και τι ακριβώς επιδιώκετε να αλλάξετε;
Θεωρώ ότι µια οµάδα που αναπτύσσεται οφείλει να ανανεώνεται, να επαναπροσδιορίζεται. Η εικόνα της θα πρέπει να συνάδει µε το προφίλ που χτίζεται σταδιακά µέσα από νέες συνεργασίες, σε βάθος χρόνου. Η διαδικασία αυτή δίνει νέα πνοή δηµιουργίας και έµπνευσης για το µέλλον. Μιλώντας για εµάς, βρισκόµαστε σε µια ιδιαίτερη καµπή της πορείας µας και κρίθηκε σκόπιµο να ενισχυθεί οπτικά το προϊόν µας και να εµφανιστούν τα έργα µας µέσα από µια ανανεωµένη σελίδα. Η νέα µας οπτική ταυτότητα είναι ένα µοντέλο σύγχρονης τυπογραφίας που η δοµή της εξελίσσεται, µεταλλάσσεται, σχηµατοποιείται ακριβώς, όπως και η συνθετική διαδικασία που ακολουθούµε στα έργα µας. Σύντοµα θα είναι έτοιµα και τα νέα µας γραφεία, όπου θα έχουµε τη χαρά να υποδεχόµαστε νέους αρχιτέκτονες, συνεργάτες και πελάτες σε ένα χώρο-hub που θα εκπέµπει θέληση για δηµιουργία.
«Στόχος του σχεδιασμού μας και του wellbeing που πρεσβεύουμε είναι η ανακίνηση συναισθημάτων, η μοναδική χωρική εμπειρία και η φυσική και συναισθηματική του άνεση στους χώρους που δημιουργούμε»
Σε ποιες αγορές απευθύνεστε και ποια είναι τα σχέδιά σας για επέκταση στο εξωτερικό;
Aναλαµβάνουµε έργα ανά την Ελλάδα και την Κύπρο. Υπάρχει έντονη δραστηριότητα σε χώρες της Μ. Ανατολής (Η.Α.Ε, Κατάρ, Σαουδική Αραβία), καθώς επίσης και σε ευρωπαϊκές χώρες όπως Γερµανία, Αγγλία και Ιταλία. Είµαστε έτοιµοι και ανοιχτοί σε νέες προκλήσεις.
Ποιες είναι οι νέες τάσεις στην αρχιτεκτονική και ιδιαίτερα όσον αφορά στους χώρους εργασίας; Έχετε επηρεαστεί κι εσείς από τα οφέλη του λεγόµενου «well-being»;
Η έννοια του «wellbeing», της ευηµερίας, της χαράς, της συναισθηµατικής υγείας, της ευφορίας συνάδει απόλυτα µε τη θεµελιώδη αρχή της αρχιτεκτονικής: «από τον άνθρωπο για τον άνθρωπο». Στόχος του σχεδιασµού µας και του «wellbeing» που πρεσβεύουµε είναι η ανακίνηση συναισθηµάτων, η µοναδική χωρική εµπειρία και η φυσική και συναισθηµατική του άνεση στους χώρους που δηµιουργούµε. Στόχος µας είναι να χτίσουµε µια νέα εποχή ευηµερίας, σχεδιάζοντας για οµάδες ανθρώπων και όχι για συλλογή αυτόνοµων ατόµων.
Ο τουρισµός στην Ελλάδα ισχυροποιείται χρόνο µε τον χρόνο. Μάλιστα, η τάση φεύγει πλέον από την ποσότητα και δείχνει να περνά προς την ποιότητα. Πώς έχει επηρεάσει εσάς αυτή η στροφή της τουριστικής οικονοµίας και ποια είναι τα περιθώρια εξέλιξης στον ελληνικό τουριστικό κλάδο;
Από το 2007 έχουµε εµπλακεί στον τοµέα των τουριστικών καταλυµάτων και είχαµε την τύχη να βιώσουµε την ανάπτυξη αυτή στο σύνολό της. Θεωρώ αναµενόµενη την έξαρση του ελληνικού τουριστικού κλάδου και χαίροµαι που η ποιότητα υπηρεσιών είναι πλέον το πρώτο ζητούµενο των νέων ξενοδοχειακών µονάδων. Για εµάς ο σχεδιασµός χώρων φιλοξενίας είναι µια διαδικασία πολύ ενδιαφέρουσα, πολύπλευρη και εξαιρετικά µυστηριώδης. Οι χώροι φιλοξενίας καλύπτουν περίπου το 85% των έργων µας µέχρι σήµερα.