Στα τέλη Απριλίου με αρχές Μαΐου τοποθετείται σύμφωνα με πληροφορίες το coupling της ελληνικής Αγοράς Επομένης Ημέρας με την αντίστοιχη βουλγαρική, το οποίο αποτελεί το δεύτερο βήμα συμμετοχής των ελληνικών χονδρεμπορικών αγορών στην πανευρωπαϊκή ενοποίηση που επιφέρει το Target Model.
Υπενθυμίζεται ότι έχει προηγηθεί η σύζευξη με την Ιταλία, καθώς από τις 15 Δεκεμβρίου ξεκίνησε η κοινή επίλυση της ελληνικής και ιταλικής Αγοράς Επόμενης Ημέρας μέσω του αλγόριθμου EUPHEMIA, με τις εντολές αγοράς και πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας των συμμετεχόντων να οδηγούνται σε κοινά βιβλία εντολών.
Τι αναμένεται από τη σύζευξη της DAM και με τη Βουλγαρία
Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, αυτό που είναι βέβαιο είναι πως η προσθήκη μίας ακόμη αγοράς στην κοινή επίλυση θα δημιουργήσει έναν ακόμη πιο διευρυμένο «χώρο» διαπραγμάτευσης για τους συμμετέχοντες. Επίσης, δίπλα στα διμερή συμβόλαια εισαγωγών και εξαγωγών, θα προστεθεί πλέον η αυτόματη ροή ενέργειας από την κατά περίπτωση ακριβότερη στη φθηνότερη χώρα (για τα χρονικά διαστήματα βέβαια που δεν έχει δεσμευθεί όλη η δυναμικότητα της διασύνδεσης).
Όπως συμπληρώνουν μάλιστα οι ίδιες πηγές, η αυτόματη ροή ενέργειας έρχεται σε μία εποχή όπου έχει ενισχυθεί η ρευστότητα της βουλγαρικής προημερήσιας αγοράς. Έτσι, αναμένεται να κάνει ακόμη πιο κυρίαρχα στην ελληνική αγορά (όπως και στη βουλγαρική αντίστοιχα) τα οικονομικά «σήματα», που αντικατοπτρίζουν τα επίπεδα προσφοράς και ζήτησης στις δύο χώρες.
Στο διασυνοριακό εμπόριο μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, κατά κανόνα η χώρα μας είναι καθαρά εισαγωγική. Ωστόσο, με βάση τα ίδια στελέχη, μένει να φανεί αν θα παραμείνει η ίδια τάση, μετά την εξάλειψη των διασυνοριακών συναλλαγών με διακριτές δημοπρασίες για διασυνδετικά δικαιώματα.
Όσον αφορά στην επίπτωση της σύζευξης στο κόστος της ελληνικής προημερήσιας αγοράς, με δεδομένο ότι η βουλγαρική DAM είναι κατά κανόνα φθηνότερη, σύμφωνα με traders σε πρώτη φάση εκτιμάται πως θα είναι μικρή η όποια μείωση των εγχώριων τιμών. Μάλιστα, η εκτίμηση αυτή ενισχύεται από τις τιμές που διαμορφώνονται στη χώρα μας το τελευταίο χρονικό διάστημα, παραμένοντας σε χαμηλά επίπεδα ακόμη και την περίοδο της κακοκαιρίας, όπου υπήρχε αυξημένη ζήτηση.
Πάντως, όπως προσθέτουν, ο βασικότερος λόγος της μικρής επίπτωσης είναι η περιορισμένη δυναμικότητα της υφιστάμενης διασύνδεσης, η οποία θα περιορίσει σημαντικά την επίδραση της αυτόματης ροής. Επομένως, αισθητή αποκλιμάκωση αναμένεται όταν θα ολοκληρωθεί από τον ΑΔΜΗΕ η δεύτερη διασυνδετική γραμμή Ν. Σάντα – Μαρίτσα, η οποία θα αναβαθμίσει κατακόρυφα τη μεταφορική ικανότητα.
Δεύτερο Στάδιο: Σύζευξη των ενδοημερήσιων αγορών
Το επόμενο βήμα προς την ευρωπαϊκή ενοποίηση των ελληνικών αγορών θα γίνει έως το επόμενο καλοκαίρι, με τη σύζευξη της ενδοημερήσιας αγοράς με την αντίστοιχη της Ιταλίας, με την εφαρμογή των Συμπληρωτικών Περιφερειακών Ενδοημερήσιων Συναλλαγών (CRIDAs). Το coupling αναμένεται να ενισχύσει αισθητά την εγχώρια ενδοημερήσια αγορά, η οποία παραμένει αρκετά «ρηχή», καθώς η ιταλική αγορά είναι μεγαλύτερη, λόγω των μεγαλύτερων αναγκών των εκεί συμμετεχόντων για διορθώσεις θέσεων.
Σε αυτό το πλαίσιο, η σύζευξη θα δώσει στους εγχώριους «παίκτες» αισθητά περισσότερες ευκαιρίες συναλλαγών, και δυνατότητες να διορθώσουν τις προβλέψεις τους. Κάτι που σημαίνει πως θα αποκτήσουν περισσότερους βαθμούς ελευθερίας για να περιορίσουν τα κόστη τους για εξισορρόπηση. Έως τις αρχές του επόμενου έτους, θα πραγματοποιηθεί η ένταξη της Ελλάδας στις συνεχείς ενδοημερήσιες συναλλαγές της Ευρώπης (XBID), μέσω τοπικού έργου υλοποίησης με την Ιταλία και τη Βουλγαρία.
Τρίτο Στάδιο: Σύζευξη και των αγορών εξισορρόπησης
Από την άλλη πλευρά, στην περίπτωση της Αγοράς Εξισορρόπησης η πορεία ευρωπαϊκής ενοποίησης προβλέπει την ένταξη στις ευρωπαϊκές πλατφόρμες MARI και PICASSO, κάτι που αναμένεται να γίνει στο δεύτερο μισό του 2022. Η ένταξη στις πανευρωπαϊκές πλατφόρμες ανταλλαγής Ενέργειας Εξισορρόπησης του ENTSO-E σημαίνει πως, όπως και οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι Διαχειριστές, ο ΑΔΜΗΕ θα ενεργοποιεί προϊόντα εφεδρειών στην αγορά ενέργειας εξισορρόπησης πραγματικού χρόνου, για εφεδρείες αποκατάστασης της συχνότητας με χειροκίνητη (MARI) και αυτόματη ενεργοποίηση (PICASSO).
Ο χρόνος ένταξης στις πανευρωπαϊκές πλατφόρμες αποτελεί παράλληλα και παράμετρο που πρόκειται να σταθμίσει η ΡΑΕ, αναφορικά με την εφαρμογή κάποιων νέων επιμέρους βελτιωτικών αλλαγών στη λειτουργία της Αγοράς Εξισορρόπησης. Έτσι, η Αρχή διερευνά το κατά πόσο είναι εφικτό ή σκόπιμο να προχωρήσει, έως την ενοποίηση της ελληνικής Αγοράς με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές, σε κάποιες παρεμβάσεις που ίσως κρίνονται χρήσιμες, ή αν το μεσοδιάστημα είναι μικρό για την εφαρμογή τους.