Προβληματισμός υπάρχει για πιθανές νέες καθυστερήσεις στην κατασκευή ενός έργου που θα έπρεπε να προκαλεί τουλάχιστον αμηχανία στην ελληνική διοίκηση, του έργου ολοκλήρωσης της ημιτελούς, της μισής οδογέφυρας που… στέκει στον αέρα περιμένοντας κάποια στιγμή να συνδέσει τον ΟΛΘ και τον 6ο προβλήτα με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό.
Το έργο το περιμένει ο ΟΛΘ, που μετά από την υπογραφή σύμβασης με την Εγνατία Οδό Α.Ε., καταβάλει 704.000 ευρώ για το κόστος των μελετών, αλλά το περιμένει και η ΓΑΙΑΟΣΕ που θέλει να σπρώξει την αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, όπως το περιμένουν και όλες οι επιχειρήσεις που οι δραστηριότητές τους τις συνδέουν με το λιμάνι και δη, οι μεταφορικές.
Το χρονικό των καθυστερήσεων
ΟΛΘ Α.Ε. και Εγνατία Οδός Α.Ε. συμφώνησαν τον Νοέμβριο του 2015 να προχωρήσουν με τις μελέτες, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Ιούλιο του 2017. Τελικά, το χρονοδιάγραμμα μετατέθηκε για τον Μάρτιο του 2018, λόγω αλλαγών που έγιναν στις τοπικές συνδέσεις οπότε, η παράδοση συμφωνήθηκε για τα τέλη Οκτωβρίου. Αλλά όπως φαίνεται, οι μελέτες ούτε τον Οκτώβριο θα είναι έτοιμες και μάλλον θα παραδοθούν τέλος του έτους.
Στην ελληνική πραγματικότητα των τεχνικών έργων, οι καθυστερήσεις μερικών μηνών, 2-3 εξαμήνων ή και 2- 3 ετών, αποτελούν συνήθη κατάσταση και εντάσσονται στα πλαίσια της «ελληνικής κανονικότητας». Όμως η έκταση της καθυστέρησης αποκαλύπτεται όταν κάποιος πληροφορείται ότι το έργο άρχισε να μελετάται στη δεκαετία του 1990, ήταν έτοιμο μελετητικά το 1997, η α’ φάση του είχε αρχίσει να κατασκευάζεται (με ευθύνη της ΠΥΔΕ τότε) στη δεκαετία του 2000 και, σήμερα, είναι ακόμη ημιτελές.
Σημειώνεται ότι η αρχική εργολαβία για τον κάθετο άξονα ‘56’ είχε δημοπρατηθεί το Σεπτέμβριο του 2006 και η σύμβαση είχε υπογραφεί το Δεκέμβριο του 2006 με την «ΒΙΟΤΕΡ Α.Ε. ». Ωστόσο, περίπου από τα μέσα του 2010 παρουσιάστηκαν συμβατικές εμπλοκές με αποτέλεσμα να σταματήσει κάθε κατασκευαστική δραστηριότητα και το έργο να παραμείνει στάσιμο. Η ΕΟΑΕ είχε προσπαθήσει την υποκατάσταση της ΒΙΟΤΕΡ από την ΑΚΤΩΡ, κάπου το 2013 αλλά το έργο δεν προχώρησε και η εταιρεία τελικώς αποφάσισε την αλλαγή της μελέτης και μετά την επαναδημοπράτησή του.
Όμως στο μεταξύ, με την ανισοπεδοποίηση του Κόμβου της Λαχαναγοράς, του Κ16, η σύνδεση του ΟΛΘ με τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό, έγινε εξαιρετικά προβληματική για τις εκατοντάδες των φορτηγών κάθε ημέρα, με φορτία χιλιάδων τόνων, που περνάνε αναγκαστικά από την περιοχή του Καλοχωρίου, πριν βγούνε στο εθνικό δίκτυο.
Ο ΟΛΘ, που από την άνοιξη του 2018 πέρασε στον έλεγχο κοινοπραξίας ιδιωτών, πιέζει για τις οδικές και σιδηροδρομικές συνδέσεις του λιμανιού και έτσι προ τριετίας αποφασίστηκε, με δαπάνη της ΟΛΘ Α.Ε., η Εγνατία Οδός Α.Ε., να ξαναγίνουν οι μελέτες για να κατασκευαστεί το μισοφτιαγμένο έργο. Αλλά και όταν γίνει, θα κατασκευαστεί «μισό» σε σχέση με εκείνο που σχεδιαζόταν αρχικά, αφού η οδογέφυρα αντί για δύο κλάδους θα έχει έναν , αμφίδρομης κίνησης. Να σημειωθεί ότι από τον ένα κλάδο της οδογέφυρας, συνολικού μήκους 3,6 χλμ. , έχουν κατασκευαστεί τα 2,5 χλμ.
Μία ακόμη καθυστέρηση, λίγων μηνών, πιθανότατα θα υπάρξει σε ότι αφορά την ολοκλήρωση των μελετών και αυτό επειδή ακόμη δεν έχει επιλεγεί ο ανάδοχος «για την επίλυση τεχνικών θεμάτων Οδοποιίας, Σήμανσης και Ασφάλισης και Υδραυλικών στο έργο “Κάθετος Άξονας 56, Ολοκλήρωση Εργασιών Σύνδεσης 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης με τον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ και την ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ». Οι προσφορές κατατέθηκαν στις 26 Ιουνίου, αλλά η επιλογή δεν έγινε.
Οι εκτιμήσεις
Με μία κουβέντα, πολύ δύσκολα θα ολοκληρωθεί ως το τέλος Οκτωβρίου το σύνολο των μελετών, με πιθανότερη την περαίωση της διαδικασίας προς το τέλος του 2018, όταν οι πρώτες εκτιμήσεις των αρμοδίων μιλούσαν για ολοκλήρωση το καλοκαίρι του 2017 και στη συνέχεια, προκήρυξη του έργου και κατασκευή του από κονδύλια του ΕΣΠΑ.
Αυτή τη στιγμή οι μελέτες δεν έχουν ολοκληρωθεί αν και σύμφωνα με τον διευθυντή μελετών της ΕΟΑΕ κ. Χατζηπανταζή «σε εξέλιξη είναι η όλη διαδικασία ωρίμανσης των μελετών», ενώ ακόμη δεν έχουν βρεθεί τα 35 εκατομμύρια που θα χρειαστούν, βάσει προϋπολογισμού, για να κατασκευαστεί το έργο, καθώς δεν έχει δεσμευτεί αντίστοιχο κονδύλιο σε κάποιο πρόγραμμα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι παραπάνω μελέτες, είχαν προκηρυχθεί με διαγωνισμό ο οποίος ματαιώθηκε αρχές Μαίου και επαναπροκηρύχθηκε 8/6/2018 κι’ ο οποίος προβλέπει, διάρκεια έξι μήνες, από την υπογραφή της σύμβασης. Λαμβανομένου αυτού υπόψη, η παράδοση της μελέτης πάει για το 2019 αν και από την αναθέτουσα αρχή, την Εγνατία Οδό Α.Ε. υποστηρίζεται ότι ο συμβατικός χρόνος, είναι χρόνος ασφαλείας για την ολοκλήρωση του αντικειμένου και πως το σημαντικό είναι η ολοκλήρωση του τεχνικού αντικειμένου και η έγκριση των μελετών.
Το πότε θα τελειώσει κατασκευαστικά η πολυσυζητημένη οδογέφυρα, είναι άγνωστο ενώ το μόνο που γνωρίζουμε είναι ο χρόνος που θα απαιτηθεί για την κατασκευή του υπόλοιπου τμήματος και των συνοδών έργων. Από την υπογραφή της σύμβασης θα απαιτηθούν 2,5 χρόνια για την ολοκλήρωση του έργου, που σημαίνει ότι στην καλύτερη περίπτωση η οδογέφυρα θα δοθεί σε κίνηση προς το τέλος του 2022.