Του Κώστα Κετσιετζή
Ιδιαίτερα κρίσιμος σε όλα τα επίπεδα αναδεικνύεται ο ερχόμενος Σεπτέμβριος για τα ναυπηγεία τόσο της Ελευσίνας όσο και του Σκαραμαγκά, καθώς αναμένονται οι αποφάσεις της κυβέρνησης για τις παραγγελίες των φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού, οι οποίες σε μεγάλο βαθμό θα καθορίσουν τις εξελίξεις στην ελληνική ναυπηγική βιομηχανία.
Ειδικότερα, για την Ελευσίνα ο Σεπτέμβριος είναι εξαιρετικά σημαντικός, καθώς τότε λήγει το περιθώριο που έχει η Onex για να καταθέσει την αίτηση εξυγίανσης της εταιρείας στα αρμόδια δικαστήρια, σύμφωνα με τα όσα προβλέπουν τα συμφωνητικά μεταβίβασης των μετοχών με τα οποία πήρε τον έλεγχο του μητρικού ομίλου “Νεώριον Συμμετοχών”.
Ο λογαριασμός της εξυγίανσης, σύμφωνα με τον διαχειριστικό έλεγχο που πραγματοποίησε η EY είναι ιδιαίτερα υψηλός, καθώς τα χρέη ξεπερνούν τα 400 εκατ. ευρώ και αυτό χωρίς να υπολογίζονται τα ποσά που θα χρειαστούν για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων και του εξοπλισμού των ναυπηγείων.
Μάλιστα, καθώς τα περισσότερα χρέη οφείλονται στο δημόσιο, δεν μπορούν να κουρευτούν ή να “χαριστούν”, τουλάχιστον όχι αν δεν βρεθεί μια φόρμουλα που να ξεπερνά την κοινοτική νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων.
Το κρίσιμο ζήτημα είναι αν τελικά ο αμερικανικός αναπτυξιακός οργανισμός DFC θα χρηματοδοτήσει την εξυγίανση. Πρόσφατο ρεπορτάζ της Wall Street Journal έκανε ειδική αναφορά στην Ελευσίνα, ως επένδυση-αντίβαρο στις κινεζικές στρατηγικές επενδύσεις, ωστόσο δεν έχει ακόμη ξεκαθαριστεί αν το business plan, με τα νέα δεδομένα που έφερε o έλεγχος των οικονομικών της εταιρείας, βγαίνει.
Παράγοντες που παρακολουθούν από πολύ κοντά τις εξελίξεις, εκτιμούν ότι χρηματοδότηση τέτοιου ύψους από την DFC θα απαιτήσει δεσμεύσεις για τις μελλοντικές εργασίες των Ναυπηγείων. Και αυτό αναπόφευκτα συνδέεται με το εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού ύψους 5 δισ. ευρώ.
Σε κάθε περίπτωση, εντός του επόμενου μήνα αναμένεται να γνωρίζουμε το αν και πώς θα προχωρήσει η εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, ή αν θα επιβεβαιωθεί το δυσμενέστερο σενάριο της εκκαθάρισης της εταιρείας.
Περισσότερη ορατότητα αναμένεται τον επόμενο μήνα και για τον μέλλον των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, καθώς θα πρέπει να προχωρήσουν οι μεταβιβάσεις στις εταιρείες του εφοπλιστή Γιώργου Προκοπίου που αναδείχθηκε πλειοδότης στους δύο διαγωνισμούς, της ειδικής διαχείρισης της ΕΝΑΕ και της ΕΤΑΔ.
Όπως έχει γράψει το Capital.gr η γρήγορη μεταβίβαση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά τίθεται εν αμφιβόλω με το Δήμο Χαϊδαρίου που διεκδικεί εκτάσεις εντός της περιοχής των ναυπηγείων να ετοιμάζεται για προσφυγές στα δικαστήρια, με στόχο σύμφωνα με πληροφορίες να φτάσει έως και το Συμβούλιο της Επικρατείας.
Ο Δήμος Χαϊδαρίου διεκδικεί την προβλήτα 4 στην Ακτή Σκαραμαγκά, η οποία περιλαμβάνεται στο ακίνητο που δημοπρατήθηκε από την Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ). Ακόμη, για να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση του ακινήτου της ΕΤΑΔ θα πρέπει να απομακρυνθεί ο χώρος συγκέντρωσης προσφύγων που λειτουργεί εντός της έκτασης.