Της Αναστασίας Βαμβακά
Οι πρώτες τριάντα μέρες λειτουργίας των ναυπηγείων Σκαραμαγκά έχουν στεφθεί με επιτυχία. Ήδη 10 εμπορικά πλοία έχουν μπει στις δεξαμενές της. Τα τελευταία δύο είναι δεξαμενόπλοια της εταιρείας Thenamaris, συμφερόντων του εφοπλιστή Νικόλα Μαρτίνου.
Τα “εγκαίνια” των δεξαμενών, έκανε δεξαμενόπλοιο χημικών προϊόντων της εταιρείας ΕΝΕΑ Management συμφερόντων των οικογενειών Πετράκη, Πλούσιου και Κεγγίτση.
Ήδη, φαίνεται πως ο ελληνικός εφοπλισμός δίνει το παρόν στην στήριξη των ελληνικών ναυπηγείων, ενώ και ξένης ιδιοκτησίας πλοία έρχονται σε επαφή με τα ναυπηγεία.
Εξάλλου, σύμφωνα και με τον νέο Πρόεδρο των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και πρώην Υπουργό Ναυτιλίας, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, η Ελλάδα μπορεί να γίνει και πάλι σημαντικός παίκτης στην παγκόσμια ναυπηγική αγορά.
Όπως ανέφερε, στο 9o Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, το ζητούμενο σήμερα αποτελεί όχι απλά η βιωσιμότητα της ναυτιλίας, αλλά η ανάλυση τη βιωσιμότητα στο πλαίσιο μίας ανταγωνιστικής αγοράς, και τον ρόλο της Ελλάδας στο διεθνές περιβάλλον. “Καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις σε μία νέα αγορά η οποία επηρεάζεται έντονα από την Κίνα”, ανέφερε και συμπλήρωσε ότι οι Ευρωπαίοι θέτουν το 95% των παραγγελιών τους εκτός Ευρώπης, σε αντίθεση με τους ανταγωνιστές τους. Όπως είπε, “στην Ευρώπη έχουμε πάνω από 150 μεγάλα ναυπηγεία και 150.000 εργαζόμενους, απόδειξη ότι υπάρχουν επαρκείς δυνατότητες για ανάπτυξη”. Σύμφωνα με τον κ. Βαρβιτσιώτη, “με τις στενές συμμαχίες που έχουμε με τις ΗΠΑ και την υποστήριξη της ναυτιλιακής κοινότητας που είναι πρόθυμη να αναπτύξει τον ναυπηγικό και τον ναυπηγοεπισκευαστικό κλάδο, η Ελλάδα μπορεί να γίνει και πάλι σημαντικός παίκτης στην παγκόσμια αγορά”.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Κινεζικής Πρεσβείας, από το 2000, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν αγοράσει ή παραγγείλει περισσότερα από 1.500 πλοία από κινεζικές ναυπηγικές εταιρείες, συνολικής αξίας που ξεπερνά τα 70 δισ. δολάρια. Το 2023, οι Έλληνες πλοιοκτήτες παρήγγειλαν 162 νέα πλοία από την Κίνα, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 61% των συνολικών παραγγελιών νέων πλοίων για το έτος.