Η IGI Poseidon, η κοινοπραξία που υλοποιεί τον αγωγό EastMed και στην οποία συμμετέχει κατά 50% η ΔΕΠΑ, προχώρησε σε ανοιχτή πρόσκληση μέσω διαδικασίας ανταγωνιστικού διαλόγου, με στόχο την προεπιλογή των δύο υποψηφίων αναδόχων, με αντικείμενο του διαγωνισμού τον λεπτομερή σχεδιασμό, την προμήθεια, την κατασκευή, τη μεταφορά, την εγκατάσταση και το pre-commissioning (EPCI) των τεσσάρων υπεράκτιων τμημάτων του αγωγού, συνολικού μήκους, 1.470 χλμ. και προϋπολογισμού 3 δισ. ευρώ, περίπου.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της ΔΕΠΑ, μετά την προεπιλογή των αναδόχων θα ξεκινήσουν οι προπαρασκευαστικές υπηρεσίες του έργου. Συγκεκριμένα, οι εργασίες αυτής της φάσης, περιλαμβάνουν την επανεξέταση και υιοθέτηση των Μελετών Εφαρμογής (FEED) – υποθαλάσσιων τμημάτων και τη Λεπτομερή Υποθαλάσσια Έρευνα και Χαρτογράφηση (DMS) – οι οποίες βρίσκονται στο στάδιο ολοκλήρωσης της ανάθεσης, καθώς και την παραγωγή πρόσθετων μελετών, όπου κριθεί αναγκαίο.
Ο EastMed θα μεταφέρει το φυσικό αέριο από τα νέα κοιτάσματα στη λεκάνη της Λεβαντίνης (Νοτιοανατολική Μεσόγειος) στις αγορές της Δυτικής Ευρώπης, μέσω της Ελλάδας και της Κύπρου. Ο αγωγός έχει ενταχθεί στα Έργα Κοινού ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το σύνολο των μελετών και ερευνών του, χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά κονδύλια, ενώ πρόσφατα, η κοινοπραξία IGI Poseidon αποφάσισε την επένδυση 70 εκατ. ευρώ για την ολοκλήρωση των εναπομεινάντων σταδίων ανάπτυξης και ωρίμανσης του έργου σε επίπεδο λήψης τελικής επενδυτικής απόφασης (FID).
Με αφορμή τη νέα πρόσκληση, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κ. Χατζηδάκης, δήλωσε:
«Ο EastMed είναι ένας αγωγός στρατηγικής σημασίας, όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά για όλη την Ευρώπη, για αυτό και παρακολουθούμε στενά την εξέλιξή του. Η νέα πρόσκληση μας χαροποιεί ιδιαίτερα, καθώς πιστοποιεί ότι η υλοποίηση του έργου προχωρά παρά τις μεγάλες αναταράξεις που προκαλεί η πανδημία στην παγκόσμια οικονομία και την αγορά ενέργειας. Ως κυβέρνηση και ως Υπουργείο, έχουμε καταρτίσει και εφαρμόζουμε απαρέγκλιτα έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό που εγγυάται τη διαφοροποίηση των πηγών και των οδεύσεων ενέργειας και θωρακίζει την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας μας.»
Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ, κ. Κ. Ξιφαράς, σημείωσε:
«Πριν μερικούς μήνες υπογράψαμε την πρώτη συμφωνία για τη δέσμευση σημαντικών ποσοτήτων φυσικού αερίου, με έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς στην Ανατολική Μεσόγειο, η οποία εξασφαλίζει την εμπορική και οικονομική βιωσιμότητα του EastMed. Τώρα προχωράμε στις αναγκαίες επενδύσεις για την ταχύτατη ωρίμανση του έργου καθώς και σε ανοικτή πρόσκληση για την επιλογή των υποψηφίων αναδόχων που θα το υλοποιήσουν, ξεκινώντας από τις προπαρασκευαστικές εργασίες. Κάθε μέρα λοιπόν, που περνά, ερχόμαστε όλο και πιο κοντά στην πραγματοποίηση αυτού του στρατηγικού αγωγού.
Τους τελευταίους μήνες η ΔΕΠΑ επεκτείνει συστηματικά τις εμπορικές δραστηριότητες της και αναβαθμίζει τη συμμετοχή της στα διεθνή έργα, πρωταγωνιστώντας στις ενεργειακές εξελίξεις της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.»
Στο πρωινό του ρεπορτάζ το energypress έγραφε:
Η IGI Poseidon εξέδωσε χθες πρόσκληση για τις προπαρασκευαστικές δραστηριότητες του αγωγού East Med, συνολικού κόστους 2,4 δις. ευρώ άνευ φόρων και 2,97 δις. μετά φόρων.
Αναλυτικότερα, το έργο αφορά στο λεπτομερή σχεδιασμό, την προμήθεια, την κατασκευή, τη μεταφορά, την εγκατάσταση και το pre-commissioning (EPCI) των υπεράκτιων τμημάτων του αγωγού, ο οποίος φιλοδοξεί να μεταφέρει αέριο από την Αν. Μεσόγειο στις αγορές της Δυτικής Ευρώπης, μέσω της Ελλάδας. Όπως αναφέρεται στην προκήρυξη, το συνολικό μήκος των τεσσάρων υπεράκτιων τμημάτων είναι 1.470 χλμ., και θα τοποθετηθούν σε βάθη που αγγίξουν ακόμη και τα 3.000 μέτρα (στην θαλάσσια περιοχή μεταξύ Κύπρου και Κρήτης).
Η παρούσα προκήρυξη αφορά την πρώτη φάση του EastMed που έχει σχεδιαστεί για τη μεταφορά 10 δισ. κ.μ./έτος συν 1 δις. κ.μ. για την Κύπρο. Θα διαρκέσει ως τις 20 Ιουνίου και θα ολοκληρωθεί με την επιλογή δύο αναδόχων, όπως σημειώνεται.
Ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη αυτής της πρώτης φάσης λαμβάνει υπόψιν όλες τις δραστηριότητες μελέτης και ανάπτυξης, συμπεριλαμβανομένων και των σχετικών προ-επενδύσεων, με γνώμονα πιθανή αύξηση της δυναμικότητας του αγωγού στα 20 δισ. κ.μ./έτος, σε μεταγενέστερη φάση.
Πέραν της συγκεκριμένης πρόσκλησης, η ΔΕΠΑ διεξάγει και διαγωνισμούς σχετικά με τις μελέτες σκοπιμότητας του έργου, ενώ έπονται οι υποθαλάσσιες έρευνες κατόπιν των σχετικών προσφορών που θα υποβληθούν, όπως και το χρηματοοικονομικό μοντέλο.