Ισχυρό αναμένεται να είναι το διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον για την αξιοποίηση της μαρίνας μεγάλων σκαφών αναψυχής (mega yachts) στην Κέρκυρα, καθώς όπως φαίνεται οι προοπτικές του συγκεκριμένου κλάδου ενισχύονται συνεχώς τα τελευταία χρόνια, ενώ σημαντικό ατού αποτελεί η τοποθεσία.
Του Κώστα Κετσιετζή
Σύμφωνα με πληροφορίες το αρχικό ενδιαφέρον, κατά τις διερευνητικές επαφές και το premarketing του έργου που πραγματοποίησε το ΤΑΙΠΕΔ ήταν ιδιαίτερα υψηλό τόσο από ευρωπαίους όσο και Αμερικάνους επενδυτές, ενώ δεδομένες θεωρούνται και οι ελληνικές συμμετοχές καθώς το έργο διαθέτει και κατασκευαστικό αντικείμενο.
H αδειοδοτημένη μαρίνα μεγάλων σκαφών αναψυχής μπορεί να εξυπηρετεί 98 γιωτ μέχρι 140 μ. και έχει χερσαία ζώνη 39.400 τ.μ., ενώ μέσω ενδεχόμενης επέκτασης η μαρίνα θα καλύψει χερσαία ζώνη περίπου 100.000 τ.μ.
Στόχος, είναι να δημιουργηθεί μια υπερσύγχρονη μαρίνα αποκλειστικά για μεγάλα και πολυτελή σκάφη, η οποία λείπει τόσο από τη χώρα μας, όσο και από την ευρύτερη περιοχή.
Στόχος είναι η δημιουργία μιας υπερσύγχρονης μαρίνας που θα εξυπηρετεί αποκλειστικά μόνο μεγάλα yacht που διαθέτουν συνήθως πολυεκατομμυριούχοι και δισεκατομμυριούχοι.
Πρόκειται για πλωτές ξενοδοχειακές μονάδες με πολυμελή πληρώματα που παραμένουν σε χρήση σχεδόν όλο το χρόνο. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς μια τέτοια μαρίνα μπορεί να λειτουργήσει ως πόλος έλξης για τη διέλευση τέτοιων yacht αλλά και ως αρχικό λιμάνι (homeport).
H κοντινότερη μαρίνα mega-yacht, είναι στο Porto Montenegro που βρίσκεται στον κόλπο του Κότορ και χτίστηκε στις εγκαταστάσεις ενός εγκαταλειμμένου ναυπηγείου.
Διαθέτει 450 θέσεις ελλιμενισμού συνολικά, συμπεριλαμβανομένων 128 για super yacht. Θέσεις για σούπερ και μεγάλα γιοτ έχουν και οι δύο μεγάλες μαρίνες του Ντουμπρόβνικ στη Κροατία, αλλά παρουσιάζεται μεγάλος ανταγωνισμός για αυτές τις θέσεις από κρουαζιερόπλοια και ferries.
Η νέα μαρίνα μεγάλων σκαφών τύπου mega yacht βρίσκεται στην Ανατολική ακτή του νησιού της Κέρκυρας, στα δυτικά του υφιστάμενου εμπορικού λιμένα, δίπλα στον τερματικό σταθμό των κρουαζιερόπλοιων.
Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, η γεωγραφική θέση της νέας μαρίνας μεγάλων σκαφών τύπου mega yacht στην Κέρκυρα είναι πλεονεκτική για πολλούς λόγους. Βρίσκεται στην πόλη της Κέρκυρας, κοντά σε διεθνές αεροδρόμιο και περιλαμβάνεται σε μια περιοχή με εξαιρετικό ναυτικό ενδιαφέρον – τις ακτές του Ιονίου, ενώ διασυνδέεται με εθνικά και διεθνή λιμάνια και περιοχές μεγάλης ζήτησης, όπως το Ιόνιο Πέλαγος, Ελλάδα, Μαυροβούνιο, Κροατία, Νότια Ιταλία και Μέση Ανατολή.
Η αγορά των super-yacht
Η ζήτηση για super-yacht ενισχύεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια, λόγω του ταχέως αυξανόμενου αριθμού των δισεκατομμυριούχων παγκοσμίως κατά την τελευταία δεκαετία, καθώς και της νέας πραγματικότητας, η οποία έχει οδηγήσει τους εύπορους να επανεκτιμήσουν τον τρόπο με τον οποίο περνούν το χρόνο τους και να προσπαθήσουν να αποφεύγουν το συνωστισμό όταν κάνουν διακοπές.
H δυναμική της αγοράς φαίνεται και από τις παραγγελίες νέων yacht. Kατασκευαστές σκαφών αναψυχής σε όλη την Ευρώπη, με ρεκόρ 208 mega-yacht σκάφη να έχουν αγοραστεί στην αγορά μεσιτείας για περισσότερα από 1 δισ. ευρώ, από τις αρχές μέχρι τα μέσα Μαΐου 2021 και περισσότερα από 131 ένα χρόνο νωρίτερα.
Το μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς σκαφών αναψυχής αποτιμήθηκε στα 8,15 δισ. δολάρια το 2020 και αναμένεται να επεκταθεί με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (“CAGR”) 5,2% από το 2021 έως το 2028.
Εκτιμάται ότι οι χώρες της βορειοδυτικής Μεσογείου (Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία) απορροφούν το 80% της συνολικής ζήτησης για τουρισμό με γιοτ στη Μεσόγειο, ενώ οι χώρες της βορειοανατολικής Μεσογείου (Ελλάδα, Κροατία και Τουρκία) καλύπτουν το 14% της συνολικής μεσογειακής ζήτησης. Αυτό προσφέρει δυνατότητες ανάπτυξης της αγοράς mega-yacht στην Ελλάδα.
Ακόμη, τα τελευταία χρόνια η Ελλάδα έχει δει μια αύξηση της δραστηριότητας του τουρισμού μέσω γιοτ. Η Boat International, το περιοδικό για super-yacht, εντόπισε 834 super-yacht (γιοτ άνω των 120 ποδιών ή 37 μ.) στα ελληνικά ύδατα τον Ιούλιο του 2021, ακριβώς πίσω από τη Γαλλία με 945 και τα 1.353 της Ιταλίας.
Το χρονοδιάγραμμα του διαγωνισμού
Ο διαγωνισμός προχωρά σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που είχε θέσει το ΤΑΙΠΕΔ στο τελευταίο επιχειρησιακό του πρόγραμμα, το οποίο προέβλεπε την προκήρυξη του διαγωνισμού μέσα στους πρώτους μήνες της χρονιάς και σύμφωνα με την στρατηγική για την ανάπτυξη περιουσιακών στοιχείων με σημαντικό τοπικό αποτύπωμα και την ενίσχυση της τουριστικής ανάπτυξης.
Η διαγωνιστική διαδικασία του ΤΑΙΠΕΔ θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις: τη φάση προεπιλογής (Ά φάση) και τη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών (Β φάση). Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές καλούνται να υποβάλουν φάκελο εκδήλωσης ενδιαφέροντος στις 18 Απριλίου 2022.