Μόλις κατά 100 χιλ. ευρώ ήταν βελτιωμένη η προσφορά της ένωσης ΓΕΚ Τερνα και Egis Projects που υποβλήθηκε χθες στο ΤΑΙΠΕΔ. Το τίμημα ανήλθε σε 1.496.100.000 ευρώ από 1.496.000.000 που ήταν η αρχική υποβληθείσα προσφορά της 1ης Απριλίου 2021, όταν δηλαδή διενεργήθηκε ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση της Εγνατίας Οδού.
Στο ΤΑΙΠΕΔ δεν ξαφνιάστηκαν από το χαμηλά βελτιωμένο τίμημα που υποβλήθηκε χθες. Η ένωση εταιρειών δεν απειλούνταν από κανένα και επιπλέον ήδη είχε υποβάλλει ιδιαίτερα υψηλό τίμημα.
Το υψηλότερο τίμημα στη 10ετή ιστορία του ΤΑΙΠΕΔ
Το προσφερόμενο τίμημα των ΓΕΚ-Τέρνα-Egis δεν είναι μόνον το υψηλότερο που έχει λάβει ποτέ το ΤΑΙΠΕΔ στην δεκαετή ιστορία. Είναι πολύ μεγαλύτερο από το αρχικά αναμενόμενο. Αξίζει μόνον να αναφέρουμε ότι η προσφορά της ένωσης των εταιρειών Vinci-Μυτιληναίος-ΑΒΑΞ, δηλαδή του μοναδικού ανταγωνιστή των ΓΕΚ Τέρνα-Egis Projects στο σχετικό διαγωνισμό, περιέλαβε τίμημα που σύμφωνα με πληροφορίες, κυμαίνονταν στα 600 εκατ. ευρώ.
Αυτή ήταν και η αποτίμηση που είχε δώσει η εταιρεία σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ που προσελήφθη με στόχο την αποτίμηση του περιουσιακού στοιχείου της παραχώρησης του ακριβότερου στην κατασκευή οδικού άξονα της χώρας.
Από την άλλη πλευρά ο διεθνής οίκος που ανέλαβε να εκφέρει άποψη για το εύλογο του τιμήματος (fairness opinion), σύμφωνα με πληροφορίες -η έκθεσή του ανοίχθηκε χθες στο Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ- κατατάσσει το «εύλογο» τίμημα της παραχώρησης μεταξύ 700 και 800 εκατ. ευρώ.
Επομένως η προσφορά του 1,5 δισ. ευρώ των ΓΕΚ Τέρνα-Egis ήταν εξαιρετικά μεγάλη. Το ίδιο είχε συμβεί και το 2017, όταν η ένωση των Fraport-Slentel είχε υποβάλει υπερδιπλάσιο τίμημα από τον δεύτερο ενδιαφερόμενο στο διαγωνισμό για την παραχώρηση των 14 μεγαλυτέρων περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας.
Τα έσοδα στην 35ετία και η Αττική Οδός
Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, εκτός από το εφάπαξ τίμημα του 1,5 δισ. ευρώ, θα εισπράξει στην 35ετία από το προτιμητέο παραχωρησιούχο επιπλέον 850 εκατ. ευρώ (σε τρέχουσες τιμές). Το επιπλέον αυτό έσοδο προέρχεται από το ετήσιο έσοδο που θα έχει το ΤΑΙΠΕΔ ως ποσοστό 7,5% επι των συνολικών εσόδων του παραχωρησιούχου, που θα προέλθει από κάθε δυνατή πηγή π.χ. διόδια, ΣΕΑ, ακίνητα κ.λπ.. Αυτό σημαίνει ότι ο παραχωρησιούχος εκτιμάται ότι θα έχει στην 35ετία συνολικά έσοδα από την εκμετάλλευση του οδικού άξονα ύψους 11,3 δισ. ευρώ.
Η προσφορά αυτή των ΓΕΚ Τέρνα-Egis σημαίνει ότι πολύ σύντομα το ΤΑΙΠΕΔ θα λάβει μια ακόμη μεγαλύτερη προσφορά για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττική Οδού, η οποία λήγει το 2024. Το ΤΑΙΠΕΔ, που ήδη έχει ξεκινήσει την διαδικασία για την εξεύρεση νέου παραχωρησιούχου, θεωρεί ότι με βάση το τίμημα της Εγνατίας Οδού, το τίμημα για τον πιο «πολυάσχολο» δρόμο της χώρας θα είναι σημαντικά υψηλότερο από 1,5 δισ. ευρώ.