Προχωρούν οι ενέργειες από την Μητροπολιτική Αναπτυξιακή Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του του Προγράμματος Ευρωπαϊκής – Μεσογειακής Συνεργασίας INTERREG, για τον πλήρη ανασχεδιασμό του αστικού οδικού ανατολικού άξονα από την Εθν. Αντιστάσεως, Βασ. Όλγας, Βασ. Γεωργίου και Μ. Ανδρόνικου έως την πλατεία ΧΑΝΘ.
Μία από τις λύσεις που έχουν αναδειχθεί μέσα από συμμετοχικό σχεδιασμό είναι η διαμόρφωση λεωφορειολωρίδας 2ης γενιάς στην οδό καθώς και μια πληθώρα παρεμβάσεων που θα αποσυμφορήσουν έναν από τους πιο πολυσύχναστους δρόμους της Θεσσαλονίκης με υψηλή εκπομπή ρύπων.
Για το θέμα πραγματοποιήθηκε ημερίδα με τίτλο «Τυποποιημένα επαναλήψιμα μοντέλα ανασχεδιασμού αστικών οδικών αξόνων & η προβολή της εφαρμογής τους στα ΣΒΑΚ».
Σε τοποθέτηση της η συνεργάτης της ΜΑΘ ΑΑ/ΟΤΑ και ερευνητής του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών κ. Κατερίνα Χρυσοστόμου, ανέφερε ότι η πρόταση περιλαμβάνει δέσμη σημαντικών παρεμβάσεων που θα οδηγήσουν τον οδικό άξονα στην απεμπλοκή από χρόνια προβλήματα, όπως η παράνομη στάθμευση, τα τροχαία ατυχήματα, οι μη λειτουργικές λεωφορειολωρίδες, η έλλειψη ποδηλατοδρόμων, η μη ασφαλής διέλευση πεζών και ατόμων με προβλήματα κινητικότητας λόγω των ελλείψεων στα υφιστάμενα πεζοδρόμια.
Ειδικότερα η πρόταση για την ανακατασκευή της λεωφορειολωρίδας, ως «Modulo» – δηλαδή επαναλήψιμο τυποποιημένο πρότυπο – βασίζεται σε σύγχρονη τεχνική και λειτουργική προδιαγραφή αναβαθμίζοντας την υποδομή για την κίνηση του δημόσιου λεωφορείου σε διάδρομο αστικής συγκοινωνίας αποκλειστικής κυκλοφορίας ως λεωφορειολωρίδα «δεύτερης γενιάς», προστατεύοντας την κίνηση των λεωφορείων, προωθώντας την ηλεκτροκίνηση και την υποδομή για ηλεκτρική φόρτιση αλλά και ένα σύστημα «έξυπνων» στάσεων.
Όπως επισήμανε η επιστημονική συνεργάτης του Εργαστηρίου Φυσικής της Ατμόσφαιρας του τμήματος Φυσικής της Ατμόσφαιρας του ΑΠΘ Νατάσα Πούπκου, στην ολοκλήρωση της πρότασης στο πλαίσιο του έργου Remedio συνέβαλαν σημαντικά τα υπολογιστικά μοντέλα, όπως η προσομοίωση κυκλοφορίας, τα μετεωρολογικά δεδομένα, η εκπομπές αερίων καυσίμων, ακόμα και οι εκπομπές κυκλοφοριακών θορύβων στον άξονα.
Κατά την Αρχιτέκτονα και Προϊστάμενη του Τμήματος Ταχείας Ωρίμανσης Έργων και Σχεδίων της ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ κ. Παρασκευή Ταράνη, στη βάση αυτής της εμπειρίας του Ανατολικού Άξονα, δημιουργήθηκε μεθοδολογικός οδηγός με τίτλο «Remod Urban Axis» για την γενίκευση του μοντέλου ανασχεδιασμού αστικών αξόνων με μεγάλους αστικούς και κυκλοφοριακούς φόρτους, που στοχεύει στην υποστήριξη επαναλήψιμων λύσεων ενσωματώνοντας διεθνείς καλές πρακτικές.
H ανακατασκευή της Επαρχιακής Οδού 2
Σημαντικό έργο στο οποίο πρόκειται να μεταφερθεί η τεχνογνωσία που αποκτήθηκε στο Remedio μέσω Προγραμματική Σύμβασης είναι αυτό της ανακατασκευής και πρασινισμού της Επαρχιακής Οδού 2.
Ο Πολιτικός Μηχανικός και Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών της ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ Ιωακείμ Κανδυλιάρης παρουσίασε τα δεδομένα στον οδικό άξονα που ξεκινά από την πλατεία Δημοκρατίας, συνεχίζει στην οδό Λαγκαδά και ανεβαίνει στην οδό Γ. Παπανδρέου και καταλήγει μέσω της λεωφόρου Παπανικολάου στον Χορτιάτη. Πρόκειται για άξονα με σημαντικές ελλείψεις καθώς έχει χαρακτηριστικά επαρχιακής οδού αν και διέρχεται σε μεγάλο μέρος του μέσα από αστικές περιοχές, με ελλείψεις πεζοδρομίων, ελάχιστο πράσινο και απαρχαιωμένο σχεδιασμό λεωφορειακών γραμμών
Τις παραπάνω επισημάνσεις ανέδειξαν από την πλευρά τους τόσο η προϊστάμενη της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών του δήμου Παύλου Μελά Μίνα Παπαδιαμαντή όσο και ο Προϊστάμενος Προγραμματισμού του Δήμου Νεάπολης-Συκεών Γιάννης Πολυχρονιάδης.
Από την πλευρά του ο Δήμαρχος Νεάπολης Συκεών και Αντιπρόεδρος του ΔΣ της ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ Σίμος Δανιηλίδης, επισήμανε την αναγκαιότητα και την σημαντικότητα ενός τέτοιου έργου, που αναβαθμίζει την περιοχή όχι μόνο συγκοινωνιακά, αλλά σε επίπεδο ποιότητας ζωής καθώς και σε επίπεδο αστικής οικολογίας.
Όσον αφορά το εάν η εμπειρία και οι αρχές σχεδιασμού του οριζόντιου ανατολικού άξονα μπορούν να αξιοποιηθούν στην εκπόνηση των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), αναλύθηκε σε συζήτηση που συμμετείχαν η προϊστάμενη της Διεύθυνσης Αστικής Κινητικότητας της ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ κ. Ανθή Τσακιροπούλου, η Ειδική Επιστήμονας και Επικεφαλής Εργαστηρίου ΒΑΚ, ΕΚΕΤΑ/ΙΜΕΤ κ. Μαρία Μορφουλάκη, η Συγκοινωνιολόγος του τμήματος Κυκλοφοριακού Σχεδιασμού του Δήμου Θεσσαλονίκης κ. Φένια Αβραμίδου και η εκπρόσωπος του CIVINET CY-EL κ. Αλεξία Σπυριδωνίδου, κατά την οποία κατέστη σαφές ότι υπάρχουν οι προϋποθέσεις για εκπόνηση ΣΒΑΚ από την ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ σε συνεργασία με τους Εταίρους της βάσει της μεθοδολογίας που ακολουθήθηκε στην εκπόνηση του REMEDIO.
Τέλος ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ κ. Χρυσόστομος Καλογήρου και η Αν. Καθηγήτρια του Τομέα Μηχανικών Χωροταξίας του ΑΠΘ και Επιστημονική Συνεργάτης της ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ κ. Αθηνά Γιαννάκου ανακοίνωσαν την επίσημη συνεργασία της ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ και του ΑΠΘ για την σύσταση και λειτουργία από τον Σεπτέμβριο του 2018, του «CITY LAB» – ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ ΑΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ & ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΠΟΛΗΣ, για τη διασύνδεση των αναγκών της πόλης σε μεθοδολογίες και εργαλεία αστικού ανασχεδιασμού με την αντίστοιχη ακαδημαϊκή έρευνα του ΑΠΘ.