Βήματα για την «ωρίμανση» του αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας πραγματοποιούνται και από τις δύο πλευρές των συνόρων, ώστε να δρομολογηθεί η ανάπτυξη του έργου. Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, ο ΔΕΣΦΑ έχει ξεκινήσει ήδη τις συνεννοήσεις με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ώστε το αργότερο το Σεπτέμβριο να πραγματοποιήσει το Market Test για το ελληνικό τμήμα του αγωγού.
Την ίδια στιγμή, με βάση δηλώσεις που έκανε πριν από λίγες ημέρες ο υπουργός Μεταφορών και Τηλεπικοινωνιών της Βόρειας Μακεδονίας, Blagoj Bocvarski, η κυβέρνηση των Σκοπίων εκτιμά πως στο τέλος του 2021 θα είναι όλα έτοιμα, για να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την κατασκευή του τμήματα του έργου που θα βρίσκεται στη γειτονική χώρα. Νωρίτερα, και πιο συγκεκριμένα μέχρι τα μέσα της χρονιάς, σύμφωνα με τον κ. Bocvarski, θα έχει ολοκληρωθεί η αδειοδότηση των κατασκευαστικών εργασιών του έργου.
Για τον αγωγό έχει υπογραφεί τον Οκτώβριο 2016 MoU ανάμεσα στον ΔΕΣΦΑ και τη ΝER, διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς του όμορου κράτους. Το ελληνικό σκέλος έχει προϋπολογισμό 51,4 εκατ. και θα εκτείνεται σε μήκος 57 χλμ. Θα ξεκινά από τη Νέα Μεσημβρία και θα καταλήγει στο μεθοριακό σταθμό που ανήκει στα διοικητικά όρια της Κοινότητας Ευζώνων. Επίσης, στα πλαίσια υλοποίησης του έργου θα κατασκευασθεί στην περιοχή και μετρητικός σταθμός.
Χρονοδιάγραμμα
H προϋπόθεση διενέργειας Market Test από τον ΔΕΣΦΑ, για το ελληνικό σκέλος, τέθηκε από τη ΡΑΕ κατά την έγκριση του Προγράμματος Ανάπτυξης 2017-2026, στο οποίο έδωσε για πρώτη φορά το «παρών» το έργο. Επομένως, ο ΔΕΣΦΑ βρίσκεται ήδη σε συνεννόηση με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, για να «τρέξει» τη σχετική διαδικασία τον Σεπτέμβριο. Αν από τη διαδικασία προκύψει επαρκής δέσμευση χωρητικότητας στον αγωγό, τότε θα ανοίξει ο δρόμος για την υλοποίησή του από τον Διαχειριστή.
Οι δηλώσεις του κ. Bocvarski θέτουν ένα σαφές χρονοδιάγραμμα από την πλευρά των Σκοπίων για την κατασκευή του τμήματος του αγωγού στη γειτονική χώρα, παίρνοντας τη σκυτάλη από πολλαπλές αναφορές του πρωθυπουργού της Βόρειας Μακεδονίας, σχετικά με τη σημασία που θα είχε ο αγωγός για τη διαφοροποίηση των πηγών και οδεύσεων προμήθειας της χώρας με καύσιμο. Έτσι, καθώς αυτή τη στιγμή η Βόρεια Μακεδονία τροφοδοτείται αποκλειστικά με ρωσικό αέριο από τον Διαβαλκανικό αγωγό, το έργο θα της έδινε πρόσβαση στις «πύλες εισόδου» καυσίμου που διαθέτει το ελληνικό σύστημα.
Καταλύτης
Σε αυτές τις «πύλες», ιδιαίτερη σημασία έχει το FSRU Αλεξανδρούπολης, με δεδομένο ότι όπως έχει γράψει το energypress, η γειτονική χώρα μέσω κρατικής εταιρείας πρόκειται να μπει με 10% στο project του πλωτού τερματικού σταθμού που «χτίζει» ο Όμιλος Κοπελούζου. Έτσι, η διασύνδεση των δύο εθνικών συστημάτων θα συμβάλει ώστε η Βόρεια Μακεδονία να καλύπτει τις ενεργειακές της ανάγκες με αέριο προερχόμενο από την Ελλάδα, δηλαδή τον στόχο πίσω από την «είσοδό» της στο FSRU.
Κόμβος
Όσον αφορά τη χώρα μας, ο αγωγός θα αποτελέσει ένα ακόμη βήμα μετεξέλιξής της σε κόμβο διαμετακόμισης φυσικού αερίου στην ευρύτερη περιοχή, με όφελος την ενίσχυση της ρευστότητας και του ανταγωνισμού και στην εγχώρια αγορά. Παράλληλα, όπως τονίζει ο ΔΕΣΦΑ στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2021-2030, το έργο θα συμβάλει μεταξύ άλλων στην αύξηση του βαθμού χρήσης των ελληνικών υποδομών, με συνέπεια τη μείωση των χρεώσεων του συστήματος μακροπρόθεσμα.