Ο πολιτικός μηχανικός Μ. Κρεβατσούλης για το νέο νομοσχέδιο που αφορά τον εκσυγχρονισμό της πολεοδομικής και χωροταξικής νομοθεσίας
“Κλειδί” για την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που περιλαμβάνει το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τον εκσυγχρονισμό της πολεοδομικής και χωροταξικής νομοθεσίας, το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή, αποτελεί η “ρύθμιση” βασικών προϋποθέσεων μεταξύ των οποίων κυριότερο αποτελούν τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια.
Πρόκειται για ένα Νομοσχέδιο, που στοχεύει, όπως τόνισε και ο αρμόδιος Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης για μια σημαντική μεταρρύθμιση που στοχεύει σε τρεις κυρίαρχους άξονες, την προστασία του περιβάλλοντος, την ιδιοκτησία και την ανάπτυξη.
Ωστόσο, για την εφαρμογή του στην πράξη, ειδικότερα στις νησιωτικές περιοχές όπως η Κρήτη και ο Νομός Ρεθύμνης, που φαίνεται να μπαίνει από τους πρώτους στον νέο “χάρτη” των μεταρρυθμίσεων, υπάρχουν παράμετροι αλλά και σημεία του Νομοσχεδίου τα οποία χρήζουν αλλαγών και προσαρμογής προκειμένου το τελικό αποτέλεσμα να παρέχει ασφάλεια για το μέλλον των επενδύσεων και των περιουσιών, αλλά και ουσιαστικές προοπτικές ανάπτυξης, δίνοντας παράλληλα στους μηχανικούς όλα τα απαραίτητα εργαλεία για την εφαρμογή του στην πράξη.
“Το Νομοσχέδιο είναι προς την σωστή κατεύθυνση, όχι όμως χωρίς τοπικά πολεοδομικά σχέδια”
Όπως εξήγησε μιλώντας στον ΤΕΑΜ FM ο Πολιτικός Μηχανικός Μανώλης Κρεβατσούλης ο οποίος έχει πολυετή εμπειρία στον κλάδο, πρόκειται για ένα Νομοσχέδιο που βρίσκεται προς τη σωστή κατεύθυνση, ωστόσο προϋπόθεση παραμένει οι μηχανικοί να έχουν στη διάθεσή τους τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια ώστε στη συνέχεια να είναι εφικτή και η κατάργηση των εκτός σχεδίου που αποτελούν ένα μεγάλο “κεφάλαιο” της Νομοθεσίας και αφορά όλη τη χώρα και το Ρέθυμνο.
Όπως εξήγησε ο κος Κρεβατσούλης: “Το Νομοσχέδιο είναι στη σωστή κατεύθυνση. Ξεκινά με την προστασία του περιβάλλοντος, τις πολεοδομήσεις, τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια και μας δίνει μικρά χρονικά διαστήματα προκειμένου να εκτελεστούν.Όλα αυτά είναι στην απόλυτα σωστή κατεύθυνση και είναι το επιθυμητό. Δεν γίνονται όλα αυτά όμως σε μια ημέρα και για να γίνουν πρέπει πρώτα να υπάρξουν τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια. Αυτή είναι και η παρέμβασή μας και το ζητούμενο να έχουμε πρώτα τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια, να γνωρίζουμε που ακριβώς μπορούμε να χτίσουμε, να υπάρχει οργάνωση της γης προς δόμηση και αμέσως μετά μπορούμε να καταργήσουμε και τα εκτός σχεδίου. Επιθυμούμε να είναι ξεκάθαροι οι κανόνες και ο πολίτης να μην έχει το φόβο για το μέλλον, όπως και για τις ζώνες υψηλής παραγωγικότητας που βεβαίως και να παραμείνουν αλλά με ξεκάθαρους κανόνες και όρους και σήμερα δεν είναι”.
TO NEO NOMOΣΧΕΔΙΟ
Σε ό,τι αφορά τα στοιχεία που εισάγει το νέο Νομοσχέδιο, όπως περιέγραψε ο κος Κρεβατσούλης, στόχος είναι η προστασία του περιβάλλοντος και ένα από τα βασικά δεδομένα είναι ο περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης. Όπως εξήγησε ο ίδιος αναφερόμενος στα θετικά στοιχεία: “Το πιο βασικό θετικό το οποίο μας δίνει το Νομοσχέδιο είναι ότι επιταχύνεται ο χωροταξικός σχεδιασμός σε όλη τη χώρα. Θα εκπονηθούν τουλάχιστον τριακόσιες μελέτες όπως λένε και θα ξεκινήσουν από την νησιωτική χώρα και αυτό περιλαμβάνει και εμάς πρώτους στη σειρά. Άρα θα έχουμε μια προτεραιότητα στο να γίνει χωροταξικός σχεδιασμός και κάτι ακόμη σημαντικό οι χωροταξικοί σχεδιασμοί δεν θα κρατούν πλέον δεκαπέντε και είκοσι χρόνια αλλά θεωρητικά θα τελειώνουν σε δυόμιση χρόνια. Αυτό είναι πάρα πολύ καλό σημάδι, διότι αυτό είναι το επιθυμητό. Σε όλη την Ευρώπη δεν υπάρχει εκτός σχεδίου δόμηση. Η εκτός σχεδίου δόμηση είναι και αυτή μια Ελληνική πατέντα. Εκεί όμως έχουμε πολύ σωστά οργανωμένα σχέδια πόλεως, έχουμε οργανωμένους οικισμούς. Εδώ στο Ρέθυμνο το σχέδιο πόλεως έχει να επεκταθεί από το 1987, υπάρχουν τεράστια προβλήματα και η οικοδομική αυτή η δραστηριότητα εκτονώνεται στα εκτός σχεδίου. Η συζήτησή μας στο ΤΕΕ είναι ότι βεβαίως θέλουμε -αφού είναι απαίτηση της Ευρώπης -να κοπεί η εκτός σχεδίου δόμηση σταδιακά αλλά ζητάμε να μας ετοιμάσουν πρώτα τα σχέδια πόλεως, τους οικισμούς και βεβαίως τότε να κοπεί σταδιακά η εκτός σχεδίου δόμηση”.
Ιδιαίτερα, ο κος Κρεβατσούλης, στάθηκε στα επιμέρους ζητήματα με τα εκτός σχεδίου με κυριότερο μεταξύ άλλων το οικονομικό, αφού όπως εξήγησε: “Τα οικόπεδα εκτός σχεδίου έχουν υπερτιμηθεί οικονομικά με αποτέλεσμα αυτός ο οποίος παίρνει ένα αγροτεμάχιο- όπως λέγεται στην πολεοδομική νομοθεσία- και φαίνεται με υπογραφή μηχανικού ότι είναι άρτιο και οικοδομήσιμο, να το εκλαμβάνει ότι έχει αγοράσει οικόπεδο. Υπάρχει μια μεγάλη διαφορά, το αγροτεμάχιο αυτό θα έπρεπε να είναι για μια άλλη χρήση, όταν όμως το αγοράζεις ως οικόπεδο πληρώνεις την εφορία του ως οικόπεδο, τον ΕΝΦΙΑ ως οικόπεδο και φυσικά έχεις την απαίτηση να το οικοδομήσεις γι αυτό και το αγοράζεις”.
Εξορθολογισμός και επιτάχυνση διαδικασιών στα θετικά του Νομοσχεδίου
Όπως εξήγησε ο κος Κρεβατσούλης, στα θετικά του Νομοσχεδίου περιλαμβάνεται ο εξορθολογισμός και η επιτάχυνση διαδικασιών αλλά ταυτόχρονα επανέλαβε την ανάγκη για αποσαφήνιση σημείων που θα επιτρέψουν εν συνεχεία την ανάδειξη των θετικών διατάξεων.
Συγκεκριμένα, ο κος Κρεβατσούλης υπογράμμισε: “Στα θετικά του Νομοσχεδίου είναι ότι θα γίνουν τοπικά χωρικά σχέδια, τάχιστα και αρκετά, η Κρήτη είναι σε προτεραιότητα και θα είναι γρήγορα στην εκτέλεσή τους στα δυόμιση χρόνια. Επιπλέον απλοποιεί τις χρήσεις γής. Το θετικό εκεί θα ήταν κάποιες ΖΟΕ που μας ταλανίζουν επί σειρά ετών να μπορέσουμε να τις οργανώσουμε λίγο διαφορετικά. Επιπλέον, ενεργοποιείται η μεταφορά συντελεστή δόμησης, αυτό είναι κάτι που σέρνεται στα κοινοβούλια από το 1978 όπου με μια Νομολογία του ΣτΕ κατέπεσε και από τότε δεν έχει καταφέρει προχωρήσει. Σήμερα με αυτά τα οποία προβλέπει η Νομοθεσία έχει εγκριθεί κατά κάποιο τρόπο από το ΣτΕ οπότε θεωρούν ότι και αργότερα αν και εφόσον πάει δεν θα έχει προβλήματα. Επίσης προβλέπεται η επιτάχυνση έκδοσης οικοδομικών αδειών, αυτό θα είναι μεγάλη ανάσα για τους μηχανικούς αλλά και τους ιδιώτες, διότι εκσυγχρονίζεται και θα πρέπει να δούνε επακριβώς τον τρόπο. Γίνονται πολλά σε ό,τι αφορά τον νέο οικοδομικό κανονισμό, υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις και ασάφειες που θα αποσαφηνιστούν. Το Νομοσχέδιο μιλάει επίσης για απόσυρση κτηρίων ή απαλλοτρίωση ορόφων ή ακόμη και κτηρίων, εξορθολογίζει ένα σύστημα ρημοτομικών απαλλοτριώσεων στο οποίο πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη σημασία, διότι αφορά και το Δήμο Ρεθύμνης και προβλέπει την αυτοδίκαιη άρση των ρημοτομικών απαλλοτροιώσεων αν παρέρχεται ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Πολλές φορές έχουμε κάτι υπό απαλλοτρίωση που σέρνεται πολλά χρόνια και τώρα καθορίζεται αυτό και βέβαια μας δίνει και μια δέσμευση ότι μπορούμε για μια ακόμη φορά ο Δήμος ή η Περιφέρεια, να προκηρύξουμε ξανά απαλλοτρίωση για το ίδιο κομμάτι, πράγμα το οποίο δεν υπήρχε από την προηγούμενη νομοθεσία”.
ΤΑ “ΑΓΚΑΘΙΑ” ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ
Ωστόσο, όπως εξήγησε ο κος Κρεβατσούλης το νέο Νομοσχέδιο περιλαμβάνει και “αγκάθια”.
Στα όσα αναμένεται να ισχύσουν την “επόμενη ημέρα” περιλαμβάνεται ο περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης, που όπως εξήγησε ο κος Κρεβατσούλης σε ποσοστό 10% σε όλα τα οικόπεδα. Συγκεκριμένα όπως ενδεικτικά ανέφερε: “ ένα οικόπεδο, όπως γνωρίζαμε μέχρι στιγμής που είναι τέσσερα στρέμματα και έχτιζε περίπου 200 τμ από την ψήφιση του Νομοσχεδίου και έπειτα θα χτίζει 180 τμ. Αυτό είναι το ένα σκέλος το οποίο θα ισχύει από την επόμενη ημέρα”.
Ταυτόχρονα, παύουν όπως τόνισε να ισχύουν παρεκκλίσεις για τα μικρά οικόπεδα και συγκεκριμένα,όπως υπογράμμισε: “Ένα ακόμη ζήτημα είναι τα μικρά οικόπεδα όπου υπάρχουν κάποιες παρεκκλίσεις, οι οποίες είναι πολλών ετών βέβαια. Δηλαδή υπάρχουν οικόπεδα 750 τμ εκτός σχεδίου και είναι μια παρέκκλιση ενός νόμου του 1962 όπου μας επιτρέπει να χτίσουμε περίπου 120 τμ ή 1.200 τμ οικόπεδο -Νόμος του ‘64 – που επίσης μας δίνουν τη δυνατότητα να χτίσουμε ή τα δύο έως τέσσερα στρέμματα που είναι ένας νόμος του ‘78. Αυτές οι παρεκκλίσεις θα χαθούν απλά μας δίνει ένα μεταβατικό διάστημα για να εκδώσουμε οικοδομικές άδειες. Το μεταβατικό διάστημα είναι δύο χρόνια, στα δύο χρόνια αυτά δεν υπολογίζεται ο χρόνος για να πάρουμε τις εγκρίσεις από δασαρχείο και αρχαιολογία άρα έχουμε δύο έτη για να εκδώσουμε την άδεια και όχι να καταθέσουμε, είναι σημαντικό αυτό συν την καθυστέρηση δασαρχείου και αρχαιολογίας. Μετά από την παρέλευση δύο ετών δεν μπορούμε πλέον να εκδώσουμε άδεια, εφ’ όσων έχουν εκδοθεί κάποιες άδειες όμως υπάρχουν τέσσερα χρόνια δυνατότητα για να εκτελέσουμε το έργο. Άρα συνολικά έχουμε τέσσερα συν δύο έξι χρόνια προκειμένου να οικοδομήσουμε τυχόν μικρά οικόπεδα που είναι εκτός σχεδίου και είναι σήμερα άρτια και οικοδομήσιμα γιατί την επόμενη ημέρα θα είναι απλά αγροτική γη όπως προαναφέραμε”.
ΤΙ ΘΑ ΙΣΧΥΣΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΓΗ ΥΨΗΛΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΤΗΤΑΣ
Ιδιαίτερη έμφαση όπως τόνισε ο κος Κρεβατσούλης θα πρέπει να δοθεί και στα “ψιλά γράμματα” όπως είναι το τι θα ισχύσει για την γη υψηλής παραγωγικότητας. Όπως εξήγησε ο ίδιος στις διατάξεις που καταργούνται περιλαμβάνεται η δυνατότητα οικοδόμησης αγροτεμαχίων που αποτελούν γη υψηλής παραγωγικότητας και συγκεκριμένα επεσήμανε: “Κάτι που αφορά πολύ κόσμο, και δεν μπορεί κανείς να αντιληφθεί με την πρώτη ανάγνωση των άρθρων, στο τελευταίο άρθρο 138, που αφορά τις καταργούμενες διατάξεις, καταργείται η παράγραφος Γ’ του άρθρου 51 του Νόμου 4158 /2013 που δίνει τη δυνατότητα να οικοδομηθούν τα αγροτεμάχια που είναι στη γη υψηλής παραγωγικότητας. Ουσιαστικά καταργείται ένα μεγάλο τμήμα της εκτός σχεδίου δόμησης, διότι ό,τι επί της ουσίας στο Ρέθυμνο δεν είναι ζώνη υψηλής παραγωγικότητας είναι δασική γή. Η Διεύθυνση Γεωργίας ορίζει ποιες είναι οι περιοχές υψηλής παραγωγικότητας και στην ουσία μας λέει πως ότι αρδεύεται ή δύναται να αρδευτεί θεωρείται ζώνη υψηλής παραγωγικότητας. Ιδιαίτερα η περιοχή που μας ενδιαφέρει στην Βόρεια πλευρά του Ρεθύμνου αλλά και την απόλυτα Νότια πλευρά, οι περιοχές κοντά στη θάλασσα,θεωρούνται ζώνες υψηλής παραγωγικότητας. Πάνω σε αυτό έχουμε ήδη στείλει αίτημα να απορριφθεί γιατί αλλάζει κυριολεκτικά όλο το Νομοσχέδιο και βρίσκεται σε μια παράγραφο που είναι τα ψιλά γράμματα”.