Της Ελένης Μπότα
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή των έργων της γραμμής 4 από την ΑΒΑΞ. Στα μέσα του 2025 ο μετροπόντικας που ξεκίνησε από την Κατεχάκη, θα έχει διανύσει 5 χλμ φτάνοντας στο σταθμό του Ευαγγελισμού, αφού περάσει από Ζωγράφου και Καισαριανή, θα έχει φτάσει στο πάρκο της οδού Ριζάρη.
Ο μετροπόντικας που ξεκίνησε από την Κατεχάκη με προορισμό τον σταθμό “Ευαγγελισμός” έχει ήδη κατασκευάσει σήραγγα 1.000 μέτρων, δηλαδή το 20% του συγκεκριμένου τμήματος.
Ο δεύτερος δίδυμος μετροπόντικας που ξεκίνησε να δουλεύει από τον σταθμό Βεΐκου, εντός του 2024 θα έχει ήδη περάσει κάτω από το Γαλάτσι και εντός του 2026 θα συναντήσει το έτερο TBM στον Ευαγγελισμό, κάνοντας πραγματικότητα την ολοκλήρωση της διάνοιξης και κατασκευής της σήραγγας της Γραμμής 4, τη λεγόμενη “πορτοκαλί γραμμή” που θα ενώσει το Γαλάτσι με την Κυψέλη και τα Εξάρχεια, μέχρι την Καισαριανή, τα Ιλίσια, του Ζωγράφου και το Γουδή.
Το TBM, που είναι ό,τι πιο σύγχρονο έχει να επιδείξει η σύγχρονη βιομηχανία για τέτοιου είδους έργα, έχει μήκος 100 μέτρων, μπορεί και “προβλέπει” τα εμπόδια που θα συναντήσει ακόμη και 20 μέτρ μπροστα, και προχωρά επενδύοντας ταυτόχρονα τη σήραγγα με “δαχτυλίδι” επτά κομματιών, πλάτους 1,5 μέτρου.
Το ΤΒΜ δουλεύει όλο το 24ωρο με 2 βάρδιες 12 ωρών και διανοίγει 13 μέτρα έτοιμης σήραγγας ημερησίως.
Οι γρήγοροι ρυθμοί κατασκευής του έργου, δεν είναι κάτι που έχει επιτευχθεί εύκολα καθώς όπως ανέφερε πρόσφατα από το βήμα συνεδρίου ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΒΑΞ Κωνσταντίνος Μιτζάλης “οι εταιριες αντιμετωπίζουν το γεγονός ότι δεν υπάρχει επάρκεια ανθρωπίνων πόρων, χωρίς να μπορούν να αυξήσουν τις ώρες υπερεργασίας παρά τη θετική διάθεση της πλειοψηφίας των εργαζομένων”.
Οι δυο καινούργιοι μετροπόντικες θα διανοίξουν συνολικά 12,8 χλμ. σήραγγας, με 15 νέους υπόγειους σταθμούς: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Νήαρ Ήστ, Ζωγράφου, Ιλίσια και Γουδή.
Η Γραμμή 4 θα έχει δύο σταθμούς ανταπόκρισης, στην Ακαδημία, με τον σταθμό Πανεπιστήμιο της Γραμμής 2, και στον Ευαγγελισμό, με τη Γραμμή 3.
Σύμφωνα με την ΑΒΑΞ από την αρχή εκκίνησης του έργου (2,5 περίπου χρόνια), έχουν δημιουργηθεί 610 θέσεις εργασίας, δεν έχει συμβεί κανένα ατύχημα, έχουν εκπονηθεί 550 μελέτες.
Επίσης, έχουν εγκατασταθεί 4 οικοδομικοί γερανοί και μία γερανογέφυρα, ενώ χρησιμοποιούνται 70 μηχανήματα.