Παράπλευρη απώλεια της πανδημικής κρίσης θα πρέπει να θεωρείται το “πάγωμα” μέχρι νεοτέρας της διαγωνιστικής διαδικασίας για την παραχώρηση ποσοστού 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), της “ναυαρχίδας” του πλάνου των αποκρατικοποιήσεων για το 2020.
Οι συνθήκες που διαμορφώνονται λόγω κορονοϊού στο μέτωπο των αερομεταφορών και του τουρισμού, αλλά και στις αγορές εν γένει, καθώς και η έλλειψη ορατότητας αναφορικά με την επόμενη ημέρα, δεν συνθέτουν τις κατάλληλες συνθήκες προκειμένου να προχωρήσει ο διαγωνισμός, αναφέρουν αρμόδιες πηγές με γνώση των διαδικασιών, καθώς το ρίσκο υποβολής προσφορών με πολύ χαμηλό τίμημα είναι κάτι παραπάνω από υπαρκτό. Όπως είχε αναφέρει το Capital.gr., το πλάνο του ΤΑΙΠΕΔ βρίσκονταν ήδη υπό αναθεώρηση και για τις υπόλοιπες αποκρατικοποιήσεις, με το στόχο για έσοδα 2,4 δισ. ευρώ την εφετινή χρονιά να είχε τεθεί εν αμφιβόλω.
Στην περίπτωση του ΔΑΑ που διαχειρίζεται τον αερολιμένα “Ελ. Βενιζέλος”, το timing της παραχώρηση του 30% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας αυτή την περίοδο κρίνεται ως αποτρεπτικό, κάτι που αποτυπώνεται και στον μηδενισμό της επιβατικής κίνησης του αεροδρομίου.
Με βάση τα προκαταρκτικά στοιχεία, ο Απρίλιος ήταν ο μήνας που η πανδημία COVID-19, καθώς και οι επιπτώσεις της στο αεροπορικό ταξίδι, κορυφώθηκαν σε Ευρώπη και Αμερική, με ελαχιστοποίηση των αεροπορικών πτήσεων.
Ως αποτέλεσμα, η επιβατική κίνηση του αεροδρομίου σχεδόν μηδενίστηκε, σε επίπεδα 98,9% κάτω από τα αντίστοιχα του 2019. Συνολικά, κατά τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους, η κίνηση του αεροδρομίου ανήλθε στο επίπεδο των 3,5 εκατ. επιβατών, σημειώνοντας πτώση της τάξης του 45% σε σχέση με το 2019, λόγω της σημαντικής μείωσης που σημειώθηκε λόγω της πανδημίας κατά τη διάρκεια του Μαρτίου και του Απριλίου.
Σημειωτέον πως ο διαγωνισμός βρισκόταν σε πολύ προχωρημένο στάδιο, με το ΤΑΙΠΕΔ να δημοσιοποιεί τον περασμένο Μάρτιο πρόσκληση υποβολής προσφορών για την ανάθεση του έργου σύνταξης γνωμοδότησης σχετικά με το δίκαιο και εύλογο της συναλλαγής (Fairness Opinion) σε σχέση με την πώληση του 30% του μετοχικού κεφαλαίου στο ΔΑΑ. Παράλληλα, το ενδιαφέρον που είχε εκδηλωθεί από υποψήφιους επενδυτές ήταν υψηλότατο, καθώς εννέα επενδυτικά σχήματα πέρασαν στη φάση των δεσμευτικών προσφορών.
Πρόκειται για τους ADP Groupe (διεθνής διαχειριστής αεροδρομίων με έδρα το Παρίσι), Avialliance GMBh (εταιρεία διαχείρισης αερολιμένων με έδρα το Ντίσελντορφ), τον ισπανικό πολυεθνικό όμιλο Ferrovial International , την αυστραλιανή First State Investments, τη Global Infrastructure Partners (ανεξάρτητος διαχειριστής υποδομών με έδρα στη Νέα Υόρκη), τη γαλλική εταιρεία παραχωρήσεων και κατασκευών Vinci Airports, την κοινοπραξία εταιρειών Ardian Infrastructure Fund S.C.A, Sicar και Ardian Infrastructure Fund V B S.C.S. Sicav – Raif, την κοινοπραξία του επενδυτικού κολοσσού KKR με τον διεθνή όμιλος στον τομέα των μηχανικών κατασκευών και υπηρεσιών κίνησης EGIS και την κοινοπραξία των εταιρειών Meif 6 Attic Investment (Macquarie), Raffles Infra Holding και Chengdong Investment Coproration
Μέτοχοι του ΔΑΑ σήμερα είναι η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (25%), το ΤΑΙΠΕΔ (30%), η AviAlliance GmbH(ποσοστό 26,7% +8 μετοχές), η AviAlliance Capital GmbH (13,3%) και η οικογένεια Δ. Κοπελούζου (ποσοστό 5% -8 μετοχές).
Βεβαίως, η συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση θα μπορούσε ήδη να είχε ολοκληρωθεί και το Ελληνικό Δημόσιο να ετοιμαζόταν να εισπράξει, εάν δεν είχε λάβει ήδη, τα πρώτα έσοδα, εάν δεν είχε σημειωθεί τεράστια καθυστέρηση στη διαδικασία επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, τόσο με το ζήτημα που ανέκυψε με την τοποθέτηση μέλους επιλογής του ελληνικού Δημοσίου στο ΔΣ, όσο και με την τεράστια καθυστέρηση στην κύρωση της σύμβασης για την παράταση (για 20 επιπλέον έτη) της “Σύμβασης Ανάπτυξης Αεροδρομίου”.
Στο ΤΑΙΠΕΔ, πάντως, προετοιμάζονται για τις υπογραφές μέσα στις αμέσως επόμενες ημέρες της σύμβασης παραχώρησης της Μαρίνας Αλίμου στην Άκτωρ Παραχωρήσεις, θυγατρική του Ομίλου Ελλάκτωρ, για διάστημα 40 ετών, με δικαίωμα επέκτασης για άλλα 10 έτη.
Σύντομα αναμένεται να ξεπεραστεί ένα τελευταίο γραφειοκρατικό ζήτημα που προέκυψε μεταξύ υπηρεσιών του ΥΠΟΙΚ και εν συνεχεία η σύμβαση αναμένεται να υπογραφεί από τα εμπλεκόμενα μέρη δια περιφοράς, λόγω των συνθηκών προφύλαξης που έχει διαμορφώσει ο κορονοϊός.
Όπως έχει σημειωθεί, στη συνέχεια και εντός τετραμήνου πρέπει να πραγματοποιηθεί το οικονομικό κλείσιμο της παραχώρησης στην θυγατρική του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ που πλειοδότησε στο σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, προσφέροντας τίμημα 57,5 εκατ. ευρώ