Το ισπανικό μοντέλο για μεγαλύτερες «ταχύτητες» στην ανάπτυξη και παραγωγή πράσινου υδρογόνου προτάσσει η Κομισιόν, αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα, πως πλέον βρισκόμαστε εν μέσω μιας μετάβασης σε επίπεδο Ευρώπης: περνάμε από τα μικρής κλίμακας επιδοτούμενα έργα υδρογόνου στο μεγάλης κλίμακας, ανταγωνιστικό υδρογόνο.
Από την πλευρά της, η Κομισιόν θέτει συγκεκριμένους στόχους για την τρέχουσα δεκαετία όπως αυτοί αποτυπώνονται στο αναθεωρημένο REPowerEU που ανακοινώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα. Όπως ανέφερε η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, μιλώντας στο ετήσιο ευρωπαϊκό συνέδριο Υδρογόνου 2022, ο στόχος είναι να υποχωρήσει το κόστος υδρογόνου κάτω των 1.8 ευρώ/κιλό μέχρι το 2030.
Κρίνεται επιτεύξιμος στόχος και όσο περισσότερες επενδύσεις γίνονται τόσο ταχύτερα θα επιτευχθεί όπως χαρακτηριστικά ανέφερε η υψηλόβαθμη ευρωπαία αξιωματούχος. Σήμερα με τις τρέχουσες τιμές φυσικού αερίου, το πράσινο υδρογόνο καταλήγει ήδη να είναι φθηνότερο από το γκρι υδρογόνο.
Αναπτύσσοντας το σχέδιο της ΕΕ για το πράσινο υδρογόνο, η πρόεδρος της Κομισιόν στάθηκε σε 4 βασικά σημεία:
Πρώτο σημείο: Αναβάθμιση και μεγέθυνση της παραγωγικής ικανότητας καθαρού υδρογόνου με επέκταση των εφαρμογών του, δημιουργία μιας κυκλικής δομής όπου ζήτηση και προσφορά θα τροφοδοτούν η μία την άλλη και θα σπρώχνουν τις τιμές προς τα κάτω.
Στα πλαίσια του σχεδίου ανάκαμψης της ΕΕ και του NextGenerationEU – με συνολικό προϋπολογισμό περί τα 750 δισεκατομμύρια ευρώ για τα επόμενα 4 χρόνια – περίπου το ένα τρίτο θα χρηματοδοτήσει στόχους της Πράσινης Συμφωνίας προς διασφάλιση επαρκούς πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου. 9.3 δις ευρώ από τα ταμεία ανάκαμψης θα πάνε απευθείας σε έργα υδρογόνου. Την ίδια στιγμή η Κομισιόν αξιολογεί κρατικές ενισχύσεις για έργα υδρογόνου ως προτεραιότητα. Τα Σημαντικά Έργα Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος στο υδρογόνο πρόκειται να εγκριθούν μέσα στο καλοκαίρι, ξεκινώντας επενδύσεις μεγάλης βιομηχανικής κλίμακας αξίας 50 δις ευρώ.
Δεύτερο σημείο: European Clean Hydrogen Alliance. Δημιουργία ενός τεράστιου ευρωπαϊκού δικτύου για την μεταφορά υδρογόνου. Ταυτόχρονα, μέσω της Συμμαχίας για Καθαρό Υδρογόνο (Clean Hydrogen Partnership) προστίθεται 1 δις ευρώ για την έρευνα και καινοτομία, σε συνδυασμό με ακόμη 1 δις ευρώ από την βιομηχανία.
Τρίτο σημείο: Επιταχυντής υδρογόνου (Hydrogen Accelerator). Με αυτό ολοκληρώνεται το ρυθμιστικό πλαίσιο για το υδρογόνο. Το REPowerEU προβλέπει την παραγωγή 10 εκατ. τόνων πράσινου υδρογόνου σε επίπεδο ΕΕ μέχρι το 2030 – αυξημένο από τα 5.6 εκατ. τόνους που προέβλεπαν οι προτάσεις της Κομισιόν τον Δεκέμβριο του 2021 για το ευρωπαϊκό πλαίσιο για την απανθρακοποίηση των αγορών αερίου – και εισαγωγή 10 εκατ. τόνων πράσινου υδρογόνου από τρίτες χώρες, όπως αναφέρεται παρακάτω.
Τέταρτο σημείο: Η δημιουργία μιας παγκόσμιας αγοράς υδρογόνου με την Ευρώπη να διεκδικεί ηγετικό ρόλο σε παγκόσμιο επίπεδο μέσω της ευρωπαϊκής στρατηγικής επενδύσεων «Παγκόσμια Πύλη». Συγκεκριμένα, το «βλέμμα» της Ευρώπης στρέφεται σε στρατηγικούς εταίρους -τρίτες χώρες με αφθονία σε παραγωγή πράσινης ενέργειας (βλέπε χώρες βόρειας Αφρικής). Πρόθεση της Ευρώπης είναι να αγοράζει πράσινο υδρογόνο από αυτές.
Δύο κείμενα σε διαβούλευση
Σημειώνεται ότι μόλις εχθές, η Κομισιόν έθεσε σε δημόσια διαβούλευση δύο προτάσεις προς διευκρίνιση των ευρωπαϊκών κανόνων για το ανανεώσιμο υδρογόνο σύμφωνα με την οδηγία του 2018 για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Μόλις εγκριθούν, αυτά τα έγγραφα θα ολοκληρώσουν τη συνολική πρόταση της Επιτροπής για το ρυθμιστικό πλαίσιο για το ανανεώσιμο υδρογόνο.
Συγκεκριμένα η πρώτη πρόταση, καλύπτοντας τα πράσινα καύσιμα μη βιολογικής προέλευσης (RFNBO), θέτει κριτήρια για τα προϊόντα που εντάσσονται στην κατηγορία «πράσινου υδρογόνου», πράγμα ιδιαίτερα σημαντικό για να καλυφθούν οι «πράσινοι» στόχοι στον τομέα των μεταφορών.
Η δεύτερη πρόταση σχετικά με την μεθοδολογία για την εξοικονόμηση αερίων του θερμοκηπίου, προτείνει ένα λεπτομερές σχέδιο για τον υπολογισμό των εκπομπών ανανεώσιμου υδρογόνου κατά την διάρκεια του κύκλου ζωής καθώς και των καυσίμων ανακυκλωμένου άνθρακα για την επίτευξη του ορίου μείωσης των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου που ορίζεται στην οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.