Μια νέα ταυτότητα αναμένεται σύντομα να παρουσιαστεί στους πολίτες, στο πλαίσιο του σχεδίου «Ελλάδα 2.0», με τον «Προσωπικό Αριθμό Πολίτη» να έχει σκοπό να αντιμετωπίσει τη γραφειοκρατία και την φοροδιαφυγή, μοιάζοντας σαν κάρτα με το δίπλωμα οδήγησης.
Η νέα αυτή ταυτότητα, που έχει προαναγγελθεί αρκετά πρόσφατα, θα αντικαταστήσει τη σημερινή ταυτότητα αλλά και τον ΑΦΜ και τον ΑΜΚΑ. Παράλληλα θα λειτουργεί σαν «πάσο» για όλο το Δημόσιο, επιτρέποντας όλες τις συναλλαγές αυτόματα, ακόμα και τις δηλώσεις θανάτου στις δημόσιες υπηρεσίες.
Σε πρώτο στάδιο ο Προσωπικός Αριθμός θα δημιουργηθεί από τον ΑΦΜ -δηλαδή θα είναι τα ίδια ακριβώς ψηφία. Στην ταυτότητα θα αναγράφεται μόνος ο Προσωπικός Αριθμός και ένας αριθμός πιστοποιητικού ο οποίος θα είναι κάτι σαν «check» σε περίπτωση που χαθεί η ταυτότητα. Όπως έχει εκτιμήσει ο υπουργός, το σύστημα πιθανότατα να είναι έτοιμο το 2022.
Πρόκειται για την πρώτη απόπειρα ενιαίας ταυτοποίησης των πολιτών, διασταυρώνοντας τα στοιχεία βάσει ονοματεπωνύμου, ημερομηνίας γέννησης, πατρωνύμου, μητρωνύμου κ.λπ.
Πώς θα γίνει η θέσπιση του Αριθμού
Σε πρώτο στάδιο ο Προσωπικός Αριθμός θα έχει τα 9 ψηφία του σημερινού ΑΦΜ, τον οποίο σταδιακά θα αντικαταστήσει. Στη συνέχεια, ωστόσο, θα προστεθούν τρία επιπλέον αριθμητικά στοιχεία. Επομένως, ο Προσωπικός Αριθμός, που θα χρησιμοποιείται για όλες τις συναλλαγές με το Δημόσιο, θα είναι 12ψήφιος.
«Οι υπηρεσίες που αφορούν τη χρήση ΑΜΚΑ, τη χρήση ΑΦΜ, τη χρήση αριθμού δελτίου ταυτότητας, εν τέλει θα είναι όλα αυτά με έναν αριθμό και μόνο. Ενοποιεί την εξυπηρέτηση του πολίτη στον γκισέ στην επαφή του με το Δημόσιο» είχε εξηγήσει ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Ο Προσωπικός Αριθμός χορηγείται στα φυσικά πρόσωπα σύμφωνα με τη διαδικασία και το χρονοδιάγραμμα που ορίζεται στο προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 107. Με την διαδικασία αυτή χορηγείται ο Π.Α. και σε όσα φυσικά πρόσωπα έχει χορηγηθεί Α.Φ.Μ. ή/και Α.Μ.Κ.Α.
Στο σχετικό νόμο (4727/2020) τονίζεται επίσης ότι ο Προσωπικός Αριθμός δεν μεταβάλλεται και απενεργοποιείται με τον θάνατο ή την κήρυξη σε αφάνεια του φυσικού προσώπου. Ο Προσωπικός Αριθμός θα χορηγείται υποχρεωτικά σε κάθε φυσικό πρόσωπο. Η ταυτοποίηση των στοιχείων για τον Προσωπικό Αριθμό θα γίνει μέσω της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης.
Τι ισχύει για τις νέες ταυτότητες
Οι τρεις από τις πέντε κοινοπραξίες που διεκδικούσαν το μεγάλο έργο, ύψους 515 εκατ. ευρώ, για το σύστημα έκδοσης των νέων ταυτοτήτων και άλλων εντύπων ασφαλείας πέρασαν, σύμφωνα με πληροφορίες, στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού και θα κληθούν να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές.
Σύμφωνα με πληροφορίες, πρόκειται για την κοινοπραξία της Thales (στον όμιλο της οποίας ανήκει η Gemalto) με την Unisystems του ομίλου Quest και την ιαπωνική Toppan Printing, την κοινοπραξία της γερμανικής Veridos με τον ΟΤΕ και την Byte καθώς και την κοινοπραξία του βελγικού ομίλου Zetes, στον οποίο ανήκει η ισραηλινή Pitkit Zetes Smartech με τη Space Hellas.
Εκτός φαίνεται πως μένει η κοινοπραξία της γαλλικής Idemia με την Neurosoft του ομίλου ΟΠΑΠ και η κοινοπραξία του ομίλου Λύκος με τα Γαλλικά Ταχυδρομεία.
Η κοινοπραξία που θα επικρατήσει δεν θα εκδίδει μόνο τις νέες ταυτότητες, αλλά όπως προαναφέρθηκε και σειρά άλλων εντύπων ασφαλείας όπως τα διαβατήρια, τα διπλώματα οδήγησης και οι ειδικές κάρτες για τους πρόσφυγες και μετανάστες.
Ο ανάδοχος θα χρειαστεί να επενδύσει δικά του κεφάλαια, που θα φτάνουν τα 100 εκατ. ευρώ, προκειμένου να εγκαταστήσει τον απαραίτητο κεντρικό τεχνολογικό εξοπλισμό, κατά πληροφορίες σε κτίριο της Ελληνικής Αστυνομίας που βρίσκεται στην Λεωφόρο Συγγρού, καθώς και τα απομακρυσμένα μηχανήματα έκδοσης εντύπων ασφαλείας, σε αστυνομικά τμήματα, υπουργεία, πρεσβείες και αλλού.
Οι νέες ταυτότητες δεν θα λειτουργούν μόνο ως έγγραφα ταυτοποίησης του κατόχου, αλλά και ως «κλειδιά» για πολλές συναλλαγές των πολιτών μέσα από το Διαδίκτυο, τόσο με το δημόσιο, όσο και με τον ιδιωτικό τομέα.
Δηλαδή, «θα διαθέτουν ηλεκτρονικό μέσο, με το οποίο θα διευκολύνεται και διασφαλίζεται η πρόσβαση του κατόχου σε υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, όπως η ηλεκτρονική αυθεντικοποίηση και η λήψη εγκεκριμένων ψηφιακών πιστοποιητικών».
Όπως είχε ανακοινώσει το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, με τη δημιουργία του νέου Ο.Π.Σ.Ε.Α. οι νέες ταυτότητες-κάρτες πολίτη καθώς και τα άλλα έγραφα ασφαλείας θα ακολουθούν πλήρως τις σχετικές συστάσεις του ICAO (Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας) και των Κανονισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης». Σύμφωνα με τις σχετικές αποφάσεις της Ε.Ε., τα κράτη-μέλη οφείλουν να δρομολογήσουν τις εν λόγω αλλαγές εντός του έτους 2021.