Αρχές Ιουλίου αναμένεται σύμφωνα με πληροφορίες να γίνει ο διαγωνισμός για τον ιδιωτικό φορέα που θα αναλάβει τη διαχείριση και λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 292 εκατ. ευρώ έλαβε το πράσινο φως από την Διυπουργική Επιτροπή Έργων ΣΔΙΤ, ενώ η διάρκεια της σύμβαση είναι 12 χρόνια.
Όπως αναφέρoυν στο Capital.gr πηγές με γνώση ο διαγωνισμός θα γίνει σε μία μόνο φάση και όχι σε δύο, όπως συμβαίνει στα περισσότερα έργα (σ.σ εκδήλωση ενδιαφέροντος και στην συνέχεια κατάθεση οικονομικών προσφορών).
Αυτό σημαίνει ότι ο διαγωνισμός θα γίνει με την εκδήλωση ενδιαφέροντος των σχημάτων που θα συμμετέχουν στην διαδικασία και την υποβολή της οικονομικής τους προσφοράς, ταυτόχρονα.
Όσον αφορά τον ανάδοχο, εκτιμάται ότι θα αναδειχτεί, 8 μήνες μετά.
Το Δημόσιο, σύμφωνα με πληροφορίες δεν θα συμετάσχει στον Ιδιωτικό Φορέα Λειτουργίας και Συντήρησης που θα αναλάβει το έργο, ενώ η αμοιβή του αναδόχου θα συνδέεται με την ποιότητα των υπηρεσιών.
Η σύμπραξη θα αφορά στη Λειτουργία και Συντήρηση του δικτύου και των σταθμών του Μετρό Θεσσαλονίκης, τόσο για τη βασική γραμμή όσο και για την επέκταση προς Καλαμαριά, καθώς και του τροχαίου υλικού που θα χρησιμοποιηθεί.
Να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη φορά στα εγχώρια χρονικά και δεδομένα που θα εισέλθει ιδιώτης φορέας σε δημόσιο project τέτοιου είδους, πλην όμως, πρόκειται για μια συνηθισμένη πρακτική και τάση διεθνώς, όπως για παράδειγμα στο Μετρό της Κοπεγχάγης στη Δανία, στη Σιγκαπούρη κ.α. Οι λόγοι που προκρίνεται αυτό το μοντέλο σχετίζονται με τον ανταγωνισμό, τον έλεγχο κόστους, τον εξορθολογισμό, καθώς και την εξασφάλιση παροχής υψηλής ποιότητας υπηρεσιών από τον Ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης (ΙΦΣ).
Επίσης ο κίνδυνος διαθεσιμότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών μεταφέρεται στον ΙΦΣ, χωρίς καμία ευθύνη και πρόσθετο κόστος να βαρύνει το Δημόσιο.
Το προφίλ του έργου
Το Μετρό της Θεσσαλονίκης ξεκινά βορειοδυτικά από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό. Διασχίζοντας υπόγεια το κέντρο της πόλης, καταλήγει νοτιοανατολικά. Περιλαμβάνει 18 σταθμούς συνολικά, στην κεντρική γραμμή, μήκους 9,6 χλμ, και στην επέκταση προς Καλαμαριά, μήκους 4,6 χλμ.
Περίπου 360.000 επιβάτες αναμένεται να χρησιμοποιούν το δίκτυο σε καθημερινή βάση, όταν θα λειτουργεί με τη μεγίστη χωρητικότητα. Ήδη έχουν παραληφθεί και εκτελούν δοκιμαστικά δρομολόγια 18 υπερσύγχρονοι, driverless, συρμοί, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται διαγωνισμός για την προμήθεια άλλων 15 συρμών.
Το συνολικό ποσοστό υλοποίησης οικονομικού αντικειμένου της σύμβασης ανέρχεται στο 85%. Οι αρχαιολογικές εργασίες έχουν ολοκληρωθεί σε όλες τις θέσεις του έργου, πλην του σταθμού Βενιζέλου, όπου βρίσκεται στο 97%.