Tο σχέδιο της στρατηγικής ανάπτυξης του ρεθυμνιώτικου λιμανιού για τα επόμενα 25 χρόνια, έχει ήδη καταρτίσει μέσω του λεγόμενου μάστερ πλάν, το λιμενικό ταμείου Ρεθύμνου. Στο επίκεντρο είναι μια σειρά υποδομών που θα συμβάλλουν στην περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού και της χερσαίας του ζώνης, ενώ όπως σημειώνει η Ρένα Κουτσαλεδάκη, βαρύτητα δίδεται και στο θέμα των κρηπιδωμάτων για τον ελλιμενισμό πλοίων εμπορικών ή μη, καθώς και κρουαζιερόπλοιων.
Σήμερα το ρεθυμνιώτικο λιμάνι παρουσιάζει μεγάλη δυναμική εξέλιξης σε ότι αφορά στην εμπορική του κίνηση, καθώς καθημερινά ελλιμενίζονται τουλάχιστον 2 με 3 εμπορικά πλοία. Για το λόγο αυτό το λιμενικό ταμείο επιδιώκει την μεταφορά του εμπορικού λιμανιού από το σημείο που βρίσκεται σε ένα άλλο σημείο, δυτικά της πόλης και κοντά στον Βόρειο Οδικό Άξονα.
Η θωράκιση του λιμανιού στον προσήνεμο μόλο, καθώς και άλλα έργα που θα επιτρέψουν την ενδυνάμωση της κρουαζιέρας, είναι μερικά μόνο από τα βασικά σημεία που περιγράφονται στο μάστερ πλαν, με το λιμενικό ταμείο να αναζητά ήδη χρηματοδοτικά εργαλεία ώστε τα έργα να γίνουν πραγματικότητα.
Σε γενικές γραμμές στο μάστερ πλαν του Ρεθύμνου καθορίζονται έξι οικοδομικά τετράγωνα στα οποία χωροθετούνται δράσεις, μεταξύ των οποίων είναι και τα κτίρια εξυπηρέτησης του υδατοδρομίου, το οποίο δρομολογείται.
Τι προβλέπει το μάστερ πλαν
Το λιμάνι Ρεθύμνου κατατάσσεται μεταξύ των Λιμένων Εθνικής Σημασίας (κατηγορία Κ2) σύμφωνα με την Υπουργική απόφαση 831/2007 (ΦΕΚ 202/Β/2007) και εξυπηρετεί πολλαπλές χρήσεις όπως τουριστική, εμπορική, επιβατική, αλιευτική κλπ.
Η μελέτη Γενικό Στρατηγικό Σχέδιο Ανάπτυξης Λιμένος Ρεθύμνου (master plan) συμμορφώνεται με τις οδηγίες –κατευθύνσεις και προδιαγραφές του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που αφορούν στο σύνολο των λιμένων Εθνικού Ενδιαφέροντος.
Ο σχεδιασμός στα πλαίσια του master plan περιλαμβάνει κάθε στοιχείο που απαιτείται ώστε να εξυπηρετηθεί πλήρως και σφαιρικά ο σκοπός του έργου που είναι η λιμενική και χωροταξική οργάνωση και η επιλογή δράσεων στη χερσαία ζώνη λιμένος έτσι ώστε να εξυπηρετούνται στο ακέραιο οι ανάγκες που προβλέπεται να υπάρξουν εντός της επόμενης 25ετίας.
Στο μάστερ πλαν καθορίζονται 6 οικοδομικά τετράγωνα στα οποία χωροθετούνται οι εξής δράσεις:
Οικοδομικό τετράγωνο 1 (Ο.Τ.1): στο σώμα του προσήνεμου μόλου που χωροθετούνται τρία κτίρια εξυπηρέτησης της κίνησης του Κρουαζιεροπλοίου. Το κρηπίδωμα διαπλατύνεται ώστε να εξυπηρετήσει τις σύγχρονες ανάγκες.
Οικοδομικό τετράγωνο 2 (Ο.Τ.2): στη γένεση του προσήνεμου μώλου χωροθετούνται τα κτίρια εξυπηρέτησης Υδατοδρομίου, ελέγχου επιβατών κατά Schengen, εξυπηρέτηση ακτοπλοΐας και ελέγχου επιβατών. Προσαρμόζεται δε το Ο.Τ.2 στις απαιτήσεις του Υπουργείου Πολιτισμού για τη δημιουργία χάνδακα κατά μήκος του ενετικού τοίχους.
Το αμμώδες τμήμα διατρέχεται από πλατύ πεζόδρομο και θα διενεργούνται επ’ αυτού ήπιες περιβαλλοντικά δράσεις.
Οικοδομικό τετράγωνο 3 (Ο.Τ.3): προβλέπονται δύο προβλήτες επαγγελματιών και ερασιτεχνών αλιέων με χαμηλά κτίσματα εντευκτιρίων συλλόγων και φύλαξης υλικών μέσων αυτών.
Οικοδομικό τετράγωνο 4 (Ο.Τ.4):προβλέπεται η δημιουργία χώρου ελεγχόμενης στάθμευσης σε δύο επίπεδα και υπόγειες αποθήκες.
Οικοδομικό τετράγωνο 5 (Ο.Τ.5): Προβλέπεται το κτιριακό συγκρότημα του τουριστικού λιμένα.
Οικοδομικό τετράγωνο 6 (Ο.Τ.6): Το κτίριο ΔΕΛΦΙΝΙ στο οποίο δεν επέρχεται καμία μεταβολή.
Κατατέθηκε για δημόσια διαβούλευση – Ποια ειναι τα έργα που θέλει να εκτελέσει άμεσα το Λιμενικό Ταμείο με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης
Σε δημόσια διαβούλευση βρίσκεται το προσχέδιο του master plan του λιμένα Ρεθύμνου, όπως ανακοίνωσε χθες το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο.
Σύμφωνα με την κα Κουτσαλεδάκη, την προηγούμενη εβδομάδα έγινε μία συνάντηση παρουσία του Υφυπουργού Μεταφορών, Γιάννη Κεφαλογιάννη και του δημάρχου Ρεθύμνου Γιώργου Μαρινάκη, στην οποία συζητήθηκε το θέμα του μαστερ πλαν και η πρόταση. Τις επόμενες ημέρες θα γίνει συνάντηση και με την αντιπεριφερειάρχη Ρεθύμνου Μαίρη Λιονή και με τους επικεφαλής των παρατάξεων του δημοτικού συμβουλίου Ρεθύμνου.
«Το μάστερ πλαν αφορά την στρατηγική ανάπτυξη του λιμένα για τα επόμενα 25 χρόνια με στόχο να δοθούν κίνητρα ανάπτυξης του. Θέλουμε να αναπτύξουμε τη μοναδική πύλη εισόδου του νομού και ειδικά να δούμε το θέμα των κρηπιδωμάτων για τον ελλιμενισμό πλοίων, κρουαζιερόπλοιων και εμπορικών πλοίων», αναφέρει η κα Κουτσαλεδάκη, η οποία συμπληρώνει πως με τον κ. Κεφαλογιάννη έγινε συζήτηση για να προωθηθούν έργα ύψους 40 εκ. ευρώ μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης.
Τι σημαίνει αυτό; Ότι θα γίνει προσπάθεια έργα ώριμα, όπως η θωράκιση του προσήνεμου μώλου ύψους 14 εκ. ευρώ, η αποάμμωση του λιμένα με 1.8 εκ. ευρώ, αλλά και λιμενικά έργα για την κρουαζιέρα, να ενταχθούν σε προγράμματα μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης. Στόχος είναι η ένταξη έργων 40 εκ ευρώ, σύμφωνα με την κα Κουτσαλεδάκη.
Ειδικά για την μελέτη των έργων που αφορούν στην κρουαζιέρα – που συνολικά φτάνουν τα 30 εκ. ευρώ – αυτή θα χρηματοδοτηθεί από το Φιλόδημος και θα γίνει προσπάθεια να έχει ολοκληρωθεί ως τον Μάρτιο.
«Το μέλημα του υφυπουργού είναι να γίνει κάτι σπουδαίο, δεν είναι έργο βιτρίνας, είναι έργο αναπτυξιακό. Άλλωστε η θωράκιση είναι το α και το ω για την πόλη και το λιμάνι γιατί δεν μπορούμε να χτίζουμε πάνω στην άμμο και αυτό έχουμε ως στόχο», κατέληξε η πρόεδρος του Λ.Τ.