Σε διαδικασία υπογραφής Μνημονίου Συνεργασίας με το υπουργείο Ενέργειας της Βουλγαρίας βρίσκεται το ΥΠΕΝ, προκειμένου η Ελλάδα να αποκτήσει δυνατότητα αποθήκευσης φυσικού αερίου στην αποθήκη Chiren της Βουλγαρίας.
Οι ποσότητες που θα αποθηκεύσει η Ελλάδα, προς εφαρμογή των αποφάσεων της ΕΕ που επιβάλλουν τη διατήρηση αποθεμάτων σε αποθήκες, προκειμένου να μην τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια εφοδιασμού της κάθε χώρας σε περίπτωση οριστικής διακοπής της προμήθειας φυσικού αερίου από τη Ρωσία, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, θα φτάσουν στην αποθήκη Chiren μέχρι τα τέλη του Νοεμβρίου.
Πρόκειται για υπόγεια αποθήκη αερίου, δυναμικότητας 0,6 δισ. κυβ. μέτρων, με την συμφωνία για τη δυνατότητα αξιοποίησής της για αποθήκευση ποσοτήτων φυσικού αερίου προς μελλοντική χρήση από τη χώρα μας να αποτελεί τον τρόπο που επιλέγεται τελικά από την Ελλάδα προκειμένου να ικανοποιηθούν οι υποχρεώσεις που απορρέουν για τη χώρα από τον Κανονισμό (ΕΕ) 2022/1032.
Η επιλογή της αποθήκης Chiren δίνει στη χώρα μας τη δυνατότητα χρήσης είτε ήδη δεσμευμένης από τους υπόχρεους αδιάλειπτης δυναμικότητας είτε διαθέσιμης διακοπτόμενης δυναμικότητας στο Σημείου Εισόδου Σιδηρόκαστρο, ενώ ταυτόχρονα η έναρξη εμπορικής λειτουργίας του αγωγού IGB την 1η Οκτωβρίου 2022 προσφέρει εναλλακτική διαδρομή ροής του φυσικού αερίου προς την Ελλάδα (μέσω ΤΑΡ).
Εξάλλου, η αναβάθμιση των εγκαταστάσεων της Ρεβυθούσας προσφέρουν ούτως ή άλλως επιπλέον δυνατότητες αποθήκευσης αερίου στη χώρα μας.
Η λύση της Βουλγαρίας προκρίθηκε, τελικά, αφού μετά από εκτενείς διαβουλεύσεις μεταξύ όλων των ενδιαφερόμενων μερών συμφωνήθηκε ότι η προταθείσα εναλλακτική λύση της Ιταλίας δεν μπορεί να προχωρήσει, λόγω έλλειψης επαρκούς δυναμικότητας έγχυσης στις εκεί αποθήκες αερίου.
Η ΡΑΕ έχει ήδη δώσει σύμφωνη γνώμη για την επιλογή αυτή, παρότι δεν θα καταστεί εφικτό να τηρηθεί η προθεσμία της 1ης Νοεμβρίου που επιβάλλει ο Κανονισμός της ΕΕ για την αποθήκευση αερίου.
Σχετικά με το ζήτημα αυτό, η ΡΑΕ επισημαίνει ότι αν και ο Κανονισμός (ΕΕ) 2022/1032 επιβάλλει την αποθήκευση φυσικού αερίου έως την 1η Νοεμβρίου 2022 (άρθρο 6γ), ωστόσο στη σκέψη (12) του προοιμίου του ρητά αναφέρεται ότι: «Όταν ένα κράτος μέλος δεν μπορεί να επιτύχει εγκαίρως τον στόχο πλήρωσης λόγω τεχνικών ζητημάτων, όπως προβλήματα που σχετίζονται με τους αγωγούς που τροφοδοτούν τις υπόγειες εγκαταστάσεις αποθήκευσης αερίου ή με τις εγκαταστάσεις έγχυσης, θα πρέπει να επιτρέπεται στο κράτος μέλος να επιτύχει τον στόχο πλήρωσης σε μεταγενέστερο στάδιο. Ωστόσο, κάθε στόχος πλήρωσης θα πρέπει να επιτευχθεί το συντομότερο δυνατόν από τεχνική άποψη και, σε κάθε περίπτωση, το αργότερο έως την 1η Δεκεμβρίου του οικείου έτους, προκειμένου να κατοχυρωθεί η ασφάλεια του εφοδιασμού με αέριο για τη χειμερινή περίοδο». Σε αυτή τη βάση, η Αρχή εκτιμά ότι η έλλειψη επαρκούς δυναμικότητας έγχυσης στις αποθήκες της Ιταλίας δικαιολογεί πλήρως την καθυστέρηση, έτσι ώστε να καθίσταται επιτρεπτή η μετάθεση του στόχου πλήρωσης σε μεταγενέστερο στάδιο.