Σε ελληνικά ναυπηγεία στο Πέραμα, σχεδιασμένο από ελληνικό γραφείο, θα κατασκευαστεί υβριδικό επιβατηγό πλοίο, δείγμα ότι η κατασκευαστική δραστηριότητα στη χώρα παραμένει ενεργή, παρά την υποβάθμιση -μέχρι πρότινος τουλάχιστον- των μεγάλων ναυπηγικών μονάδων.

Ειδικότερα, το ναυπηγείο των αδελφών Κανέλλου ανέλαβε πρόσφατα την κατασκευή ενός αμφίδρομου (double-ended) ferry για λογαριασμό της ιταλικής ακτοπλοϊκής εταιρείας Bluferries, η οποία είναι θυγατρική του κρατικού σιδηροδρομικού ομίλου της γειτονικής χώρας, Ferrovie dello Stato Italiane S.p.A. Τον σχεδιασμό του πλοίου έχει πραγματοποιήσει το ελληνικό γραφείο C & T Perdikaris Naval Bureau.

Η καινοτομία του πλοίου είναι ότι θα διαθέτει μηχανές διπλού καυσίμου (diesel – μπαταρίες) και όλες τις προδιαγραφές για μειωμένες εκπομπές CO2. Παράλληλα, θα είναι ενταγμένο στην κλάση του ιταλικού νηογνώμονα RINA.

Το πλοίο, συνολικού μήκους 105 μέτρων, που θα μπορεί να μεταφέρει το μέγιστο 399 επιβάτες και σε επίπεδο φορτίων, το ελάχιστο 22 trailers, 17 μέτρων έκαστο, εκτιμάται ότι θα παραδοθεί το 2024.

H Blueferries φαίνεται πως υλοποιεί πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου μέσω των ελληνικών ναυπηγείων, καθώς το νέο ferry θα είναι αδελφό του Sikania (κατασκευής 2021), το οποίο κατασκευάστηκε στη γιάρδα των αδελφών Κανέλλου.

Στο ναυπηγείο «ΜΕΓΑΤΕΧΝΙΚΑ» στο Πέραμα κατασκευάστηκε
και το Trinacria (2018) για την Blueferries.

Στο «ΜΕΓΑΤΕΧΝΙΚΑ»

Σημειώνεται ότι στο ναυπηγείο «ΜΕΓΑΤΕΧΝΙΚΑ» στο Πέραμα κατασκευάστηκε και το Trinacria (2018) για την Blueferries. Τα δύο τελευταία αξιοποιούνται από την ιταλική εταιρεία στην τακτική ημερήσια υπηρεσία που εκτελεί στο Στενό της Μεσσήνης (στενός πορθμός της κεντρικής Μεσογείου που χωρίζει το βορειοανατολικό άκρο της νήσου Σικελίας από το νοτιοδυτικό άκρο της Καλαβρίας στη νότια Ιταλία).

Πρέπει να επισημανθεί ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε στο τέλος του 2022 ένα σχήμα χρηματοδότησης 500 εκατ. ευρώ για να βοηθήσει τις ιταλικές ναυτιλιακές εταιρείες να αποκτήσουν πλοία μηδενικών εκπομπών. Στο πλαίσιο αυτού του σχήματος, η BlueFerries θα λάβει χρηματοδότηση ύψους 7 εκατ. ευρώ και Ιταλοί δημοσιογράφοι συνδέουν τη νέα παραγγελία με αυτό το πακέτο στήριξης.

H κατασκευή νέων επιβατηγών πλοίων αποτελεί φυσικά προτεραιότητα για την ελληνική ακτοπλοΐα, ο στόλος της οποίας είναι γερασμένος. Ωστόσο, το θεσμικό πλαίσιο που θα επιτρέψει μία ανανέωση ευρείας κλίμακας παραμένει ελλιπές.
Με εξαίρεση τα τρία νεότευκτα aero catamaran της Attica Group, ο κλάδος έχει αρκετά χρόνια να δει καινούργιο τονάζ και αυτό πρέπει να αλλάξει, δεδομένων των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών σε επίπεδο Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) και Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η ταυτότητα των ναυπηγείων

Το ναυπηγείο των αδελφών Κανέλλου εδρεύει στο Πέραμα από το 1977 και στο ιστορικό του συμπεριλαμβάνεται η κατασκευή 43 πλοίων. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα του ναυπηγείου, οι εγκαταστάσεις περιλαμβάνουν ιδιωτικό χώρο στάθμευσης 200 τ.μ. και πάνω από 600 τ.μ. στεγασμένων περιοχών με μηχανικό εξοπλισμό όπως: Γερανογέφυρες, μηχανή ηλεκτρονικής κοπής οξυγόνου/πλάσματος (CNC), πρέσα, τόρνος, κουρμπαδόρος σωλήνων, τηλεσκοπικός γερανός 35 τόνων clarks για μεγαλύτερη ταχύτητα και ποιότητα στη διαδικασία παραγωγής.

Η «ΜΕΓΑΤΕΧΝΙΚΑ» διαθέτει ιδιόκτητο ναυπηγείο με τέσσερις ναυπηγικές κλίνες στις οποίες ανελκύει και επισκευάζει πλοία παντός τύπου, όπως μεσογειακά φορτηγά, δεξαμενόπλοια, επιβατηγά, κρουαζιερόπλοια, σκάφη αναψυχής.

Από το 2009 οι εγκαταστάσεις του ναυπηγείου διαθέτουν προβλήτα μήκους 110 μέτρων, με πλήρες δίκτυο ηλεκτροδότησης, πυρασφάλειας και πεπιεσμένου αέρα, που μπορούν να εξυπηρετηθούν πλοία μήκους μέχρι 150 μέτρων.
Στις εγκαταστάσεις υπάρχουν στεγασμένοι χώροι πάνω από 600 τ.μ. με σύγχρονο μηχανολογικό εξοπλισμό όπως: ηλεκτρονικός παντογράφος κοπής CNC, στραντζόπρεσα, ψαλίδι, ρόλος, οριζόντια πρέσα διαμόρφωσης profiles, κουρμπαδόρος σωλήνων κ.ά.