Το φυσικό αέριο έχει σημαντικό προβάδισμα και αποτελεί την πιο ώριμη τεχνολογία καυσίμου που μπορεί να βοηθήσει τη ναυτιλία να αντεπεξέλθει στις ολοένα αυξανόμενες περιβαλλοντικές απαιτήσεις.
Στο πλαίσιο αυτό, το λιμάνι του Πειραιά, το οποίο συμμετέχει στο πρόγραμμα προώθησης της χρήσης του LNG στον κλάδο της ναυτιλίας Poseidon Med II, θα είναι σύντομα έτοιμο να ανεφοδιάσει τα πρώτα πλοία με υγροποιημένο φυσικό αέριο στα τέλη της επόμενης χρονιάς.
Στην αρχή θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί η τεχνολογία ανεφοδιασμού για προσδεμένα πλοία, μέσω φορτηγού (truck to ship) ενώ από τα τέλη του 2022 θα υπάρχει η δυνατότητα ανεφοδιασμού στη θάλασσα με ειδικά διαμορφωμένα πλοία (ship to ship).
Χθες πραγματοποιήθηκε στον ΟΛΠ ημερίδα για τη χρήση του LNG στη ναυτιλία και όπως τόνισε ο αρμόδιος υπουργός Γιάννης Πλακιωτάκης είναι σημαντικό για τη ναυτιλία να εξετάσει τη λύση του φυσικού αερίου ως ναυτιλιακού καυσίμου για την ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου, υπό το φως της νέας νομοθεσίας ΙΜΟ 2020.
Ο ίδιος αναφέρθηκε στη σημασία του προγράμματος Poseidon Med II στο οποίο 26 εταίροι από την Ελλάδα, την Ιταλία και την Κύπρο, που εκπροσωπούν το δημόσιο αλλά και τον ιδιωτικό τομέα συνεργάζονται υπό το συντονισμό της ΔΕΠΑ με στόχο τη δημιουργία ενός διεθνούς hub για το καύσιμο στην Ελλάδα.
Το πρόγραμμα θέτει τις βάσεις για μια βιώσιμη αλυσίδα προμήθειας LNG στην πιο κατάλληλη στιγμή καθώς έχουν τεθεί φιλόδοξοι στόχοι από την ΕΕ για τη μείωση των εκπομπών ρύπων, τόνισε από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Κώστας Ξιφάρας.
Σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά στο πλαίσιο της ημερίδας, το λιμάνι του Πειραιά έχει ολοκληρώσει μια σειρά από μελέτες και πλέον η δημιουργία των αναγκαίων υποδομών για τον ανεφοδιασμό με LNG έχει ενταχθεί ως ένθετο στο επενδυτικό master plan. Όπως ανέφερε ο αρμόδιος διευθυντής της ΔΕΠΑ Γ. Πολυχρονίου, με την προϋπόθεση της υλοποίησης των αναγκαίων υποδομών, η έναρξη τροφοδοσίας πλοίων με LNG θα γίνει εντός του 2021.
Σήμερα σύμφωνα με το στέλεχος του Lloyd’s Register Θ. Σταματέλο υπάρχουν στο νερό 250 LNG carriers (δηλαδή δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αέριου που χρησιμοποιούν παράλληλα το φυσικό αέριο ως καύσιμο) 200 πλοία που χρησιμοποιούν το LNG ως καύσιμο και ακόμη 200 πλοία σε παραγγελία. Πρόκειται κυρίως για κρουαζιερόπλοια, δεξαμενόπλοια μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αλλά και για πλοία ακτοπλοΐας.
Τα ατού του φυσικού αερίου ως καυσίμου της ναυτιλίας, δεν περιορίζονται μόνο στο περιβαλλοντικό σκέλος, αλλά επεκτείνονται και στο κόστος. Όπως ανέφερε το στέλεχος του ΔΕΣΦΑ Φερνάντο Καλλιγάς, το κόστος φυσικού αερίου στα 17 ευρώ η μεγαβατώρα, ισοδυναμεί με 230 έως 250 δολάρια τον τόνο συμβατικού καυσίμου, κόστος που είναι πολύ ανταγωνιστικό σε σχέση με το πετρέλαιο.
Ως προς τα περιβαλλοντικά οφέλη, το φυσικό αέριο αποτελεί το μοναδικό καύσιμο που ήδη βρίσκεται σε χρήση και μηδενίζει ρύπους όπως τα αιωρούμενα σωματίδια, και τα οξείδια του αζώτου ενώ οδηγεί σε μείωση κατά 20 έως 25% στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Παράλληλα, σύμφωνα με τον κ. Πολυχρονίου δυνατό σημείο του LNG είναι ότι αποτελεί μια λύση που προσφέρει μακροχρόνια βιωσιμότητα καλύπτοντας όχι μόνο υφιστάμενες αλλά και τις μελλοντικές περιβαλλοντικές απαιτήσεις της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Εάν για παράδειγμα αποφασιστεί για τη Μεσόγειο, όπως συνέβη και για τη Β. Θάλασσα, να μετατραπεί σε θάλασσα αυξημένων περιβαλλοντικών περιορισμών, τότε η ελκυστικότητα του LNG έναντι των εναλλακτικών καυσίμων θα ενισχυθεί. Επιπρόσθετα το φυσικό αέριο, είτε με τη μορφή του ανανεώσιμου είτε ως συνθετικό αέριο, θα αποτελέσει μορφή καυσίμου απολύτως συμβατή με πλήρη απανθρακοποίηση.
Πάντως μέχρι στιγμής η ναυτιλιακή κοινότητα εμφανίζεται επιφυλακτική, κυρίως εξαιτίας του γεγονός ότι παρά το χαμηλό κόστος στη διάρκεια της χρήσης, που εξασφαλίζει και την απόσβεση, στην αρχή απαιτείται σημαντικό ύψος επένδυσης είτε για την μετατροπή ή για την ναυπήγηση πλοίων που θα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν LNG.