Της Ελένης Μπότα
Εντός της ημέρας αναμένεται να ανακοινωθεί από το ΤΑΙΠΕΔ ο προτιμητέος επενδυτής για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η οποία αναδείχτηκε νικητής στον διαγωνισμό για την 25ετή παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου, ήταν αυτή που υπέβαλε και την υψηλότερη προσφορά στον διαγωνισμό, ύψους 3.270 εκατ. ευρώ.
Με την ανακοίνωση του προτιμητέου επενδυτή (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) από το ΤΑΙΠΕΔ, θα ακολουθήσει μία σειρά διαδικασιών προκειμένου να φτάσουμε στην έναρξη της παραχώρησης, αρχής γενομένης από τον Οκτώβριο του 2024.
Επόμενο βήμα είναι να κλείσει άμεσα το χρηματοδοτικό σχήμα με τις τράπεζες και εν συνεχεία η σύμβαση να πάει για έλεγχο και έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Όταν δοθεί το “πράσινο φως”, θα υπογραφεί η σύμβαση ανάμεσα σε ΤΑΙΠΕΔ και επενδυτή και μετά η σύμβαση αυτή θα “οδεύσει” προς επικύρωση στη Βουλή.
Σύμφωνα με πηγές που πρόσκεινται στο Ταμείο, οι διαδικασίες αναμένεται να τρέξουν με ταχείς ρυθμούς προκειμένου μέσα σε διάστημα 1 έτους να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες προκειμένου η Αττική Οδός να περάσει στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Η νέα σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου προβλέπει τη μείωση των διοδίων μετά τη νέα παραχώρηση και για διάστημα πέντε ετών στα 2,5 ευρώ από 2,8 ευρώ που είναι σήμερα. Ο νέος παραχωρησιούχος έχει δικαίωμα να αναπροσαρμόσει το αντίτιμο διέλευσης, αλλά μετά την πάροδο της πενταετίας, υποβάλλοντας αίτημα αύξησης το οποίο να τεκμηριώνεται από τις κυκλοφοριακές συνθήκες του αυτοκινητοδρόμου.
Υπενθυμίζεται ότι ο συγκεκριμένος όρος στο σχέδιο σύμβασης μπήκε κατόπιν συνεννόησης του ΤΑΙΠΕΔ με την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η οποία είχε ζητήσει τη μείωση των διοδίων.
Όσον αφορά τη χρηματοδοτική ικανότητα του Ομίλου, σύμφωνα με πηγές προσκείμενες σε αυτόν, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διαθέτει την κεφαλαιακή διάρθρωση και ισχυρά περιουσιακά στοιχεία τα οποία παρέχουν μακροχρόνιες υψηλές επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές από διαφοροποιημένες δραστηριότητες με έντονη δυναμική για τη χρηματοδότηση με ίδια και δανειακά κεφάλαια σε όλα τα έργα τα οποία αναπτύσσει. Η ρευστότητα του Ομίλου παραμένει ισχυρή με τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα χωρίς να υπολογίζονται επιπλέον γραμμές ρευστότητας (credit lines) να ανέρχονται το Μάρτιο του 2023 σε 1,6 δισ. ευρώ.
Σήμερα ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ο μεγαλύτερος επενδυτής σε έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, καθώς διαχειρίζεται περισσότερα από 1.600 χλμ. αυτοκινητοδρόμων (με την προσθήκη της Εγνατίας και της Αττικής Οδού). Πρόκειται για το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων στη χώρα και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη.
Επιπλέον στο χαρτοφυλάκιο του Ομίλου περιλαμβάνονται ο νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα στο Ελληνικό, το οδικό τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), η Ολοκληρωμένη Διαχείριση Απορριμμάτων στις Περιφέρειες Ηπείρου και Πελοποννήσου, το ηλεκτρονικό εισιτήριο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη κ.α. Παράλληλα, ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διεκδικεί το κομμάτι της παραχώρησης του ΒΟΑΚ, ενώ αξιοποιώντας το πρόσφατο νομοθετικό πλαίσιο κατέθεσε ως leader ένωσης εταιρειών την πρώτη Πρότυπη που περιλαμβάνει νέα τμήματα του οδικού δικτύου της Αττικής προς Λαύριο, Ραφήνα και Λ. Βουλιαγμένης.