Μια νέα εποχή στη διαχείριση και λειτουργία των λιμενικών εγκαταστάσεων εγκαινιάζεται μετά την έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή του έργου ALFION, το οποίο αφορά την ενεργειακή αναβάθμιση στο λιμένα της Ηγουμενίτσας.
Ειδικότερα, ο Εκτελεστικός Οργανισμός Καινοτομίας και Δικτύων (INEA) της Κομισιόν έκρινε επιλέξιμο το έργο ALFION, προϋπολογισμού 1,08 εκατ. ευρώ, εγκρίνοντας χρηματοδότηση 540 χιλιάδων ευρώ για την πραγματοποίηση των απαιτούμενων μελετών.
Στο έργο μετέχουν ο Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας ως συντονιστής του έργου, το Εργαστήριο Θαλάσσιων Μεταφορών του ΕΜΠ, οι εταιρείες PROTASIS και HYDRUS καθώς και ο ΔΕΔΔΗΕ επιδεικνύοντας ιδιαίτερο ενδιαφέρον λόγω της στρατηγικής σημασίας του έργου, ενώ ο σχεδιασμός της πρότασης υποστηρίχθηκε από την εταιρεία GATES. Το έργο χτίζει πάνω στην κληρονομιά και τεχνογνωσία των εταίρων του έργου ELEMED, το οποίο είναι το μοναδικό έργο που υλοποίησε την πρώτη εγκατάσταση cold ironing στην Ανατολ. Μεσόγειο (Ελλάδα, λιμάνι της Κυλλήνης).
Σύμφωνα με πληροφορίες, το έργο ξεχωρίζει για την καινοτομία του σε επίπεδο Μεσογείου, καθώς συνιστά μια ολιστική προσέγγιση για την ενεργειακή διαχείριση ενός λιμένα, ενώ, έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον και άλλων λιμένων της Μεσογείου. Οι μελέτες προγραμματίζεται να ολοκληρωθούν σε 2,5 χρόνια με την επίσημη έναρξη του έργου να είναι 1η Αυγούστου. Μάλιστα, στις 4 Σεπτεμβρίου έχει οριστεί ένα τυπικό meeting με την διαχειριστική αρχή της Επιτροπής, την INEA.
Να σημειωθεί ότι πριν την υποβολή της αίτησης για την χρηματοδότηση του έργου ALFION, έχει ολοκληρωθεί σχετική μελέτη σκοπιμότητας (feasibility study) για την χρήση ηλεκτρικής ενέργειας για την εναλλακτική τροφοδοσία των ελλισμένων πλοίων. Πρόκειται για τεχνολογικές λύσεις (cold ironing) που στόχο έχουν να προωθήσουν την αποτελεσματική διαχείριση των ενεργοβόρων δραστηριοτήτων του λιμένα αποβλέποντας σε σημαντικά περιβαλλοντικά και κοινωνικά οφέλη. Το έργο προβλέπει την συνολική διαχείριση όλων των πηγών και καταναλώσεων ενέργειας, δυνατότητα ενσωμάτωσης μονάδων ΑΠΕ σε συνδυασμό με υποδομές αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, δυνατότητα δημιουργίας και διαχείρισης σταθμών φόρτισης και για οχήματα, μειώνοντας το συνολικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα των μεταφορικών και ενεργειακών δραστηριοτήτων στη περιοχή του λιμένα και της πόλης γενικότερα.
Όπως αναφέρουν πηγές με γνώση του θέματος, παρά την καινοτομία του, το έργο συνιστά μια αναγκαία εξέλιξη για το σύνολο των λιμενικών υποδομών στη χώρα μας, τόσο από την άποψη της ανταγωνιστικότητας τους όσο και από την άποψη της συμμόρφωσης με τις σχετικές οδηγίες της ΕΕ για την απανθρακοποίηση των λιμενικών δραστηριοτήτων.
Την ίδια στιγμή σημαντική μεταβλητή στην εξίσωση είναι το ζήτημα του οικονομικού οφέλους για το λιμάνι από την υλοποίηση αυτού του ολοκληρωμένου συστήματος.
“Λαμβάνοντας υπόψη όλες αυτές τις δραστηριότητες, γίνεται αντιληπτό ότι το έργο δεν συνιστά απλώς ένα ακόμα τυπικό έργο για την προβολή ενός λιμανιού, αλλά μιας στρατηγικής σημασίας πρόταση, φάρο για τα υπόλοιπα λιμάνια της χώρας. Με την ολιστική προσέγγιση του μπορεί αλλάξει ριζικά την λειτουργία και την φυσιογνωμία τους”, όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά.
Υπάρχει, τέλος, σχεδιασμός για εγκαταστάσεις cold ironing στο λιμάνι του Πειραιά και μελετήθηκαν από το έργο ELEMED ενώ επιπλέον θέσεις ηλεκτροδότησης στον Πειραιά όπως και ηλεκτροδότηση του λιμανιού της Ραφήνας μελετώνται από το έργο EALING, που επίσης έχει εγκριθεί για χρηματοδότηση.