Σε μοντέλο ΔΕΣΦΑ, δηλαδή στην πώληση ολόκληρου του πακέτου που ελέγχει το Δημόσιο, προσανατολίζεται η κυβέρνηση στην περίπτωση της ΔΕΠΑ.
Τουλάχιστον αυτή είναι η κατεύθυνση, δηλαδή να πουληθεί και το 65% που ελέγχει το Δημόσιο, τόσο στην εμπορία, όσο και στην διανομή, δίχως φυσικά να αποκλείεται στην πορεία κατάρτισης και ολοκλήρωσης της σχετικής νομοθετικής ρύθμισης, η οποία θα είναι έτοιμη μέσα στον Οκτώβριο, κάτι να αλλάξει.
“Δεν έχει κλείσει τίποτα ακόμη, απλώς οι προθέσεις αφορούν την πώληση και του 65%”, όπως αναφέρουν στο “Energypress” καλά πληροφορημένες πηγές.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι η κυβέρνηση δεν φαίνεται να θεωρεί “κόκκινη γραμμή”, τον έλεγχο των δικτύων από το Δημόσιο, όπως συνέβαινε με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ανεξάρτητα αν τελικά στην πορεία επικρατήσουν άλλες πιο “πολιτικές” επιλογές.
Το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, δηλαδή ο νόμος Σταθάκη προέβλεπε την πώληση του 50,1% της ΔΕΠΑ Εμπορίας και του 14% της ΔΕΠΑ Υποδομών, μέσα από σύνθετες και χρονοβόρες διαδικασίες, και αφού θα είχε προηγηθεί η διάσπαση της εταιρείας. Εν συνεχεία, θα δημιουργούνταν δύο θυγατρικές, η ΔΕΠΑ Εμπορίας και η ΔΕΠΑ Υποδομών, μέσα από μια πολύμηνη διαδικασία, που μπορεί και να ξεπερνούσε το χρόνο, και μόνο τότε, θα προκηρύσσονταν οι σχετικοί διαγωνισμοί πώλησης.
Η τροπολογία που θα αλλάζει τα παραπάνω ποσοστά, αλλά και όλο το μοντέλο, προσδιορίζοντας τον ακριβή τρόπο με τον οποίο θα γίνει η αποκρατικοποίηση, και συντομεύοντας τους παραπάνω χρόνους, αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή στο τέλος Οκτωβρίου, αφού προηγηθεί και η σχετική διαβούλευση με τους εκπροσώπους της Κομισιόν.
Ειλημμένες αποφάσεις θα έχουμε όταν βρεθεί και το μοντέλο : Αν δηλαδή θα δημιουργηθεί μια Εταιρεία Συμμετοχών, κάτω από την οποία θα “κρεμαστούν” oι προς πώληση θυγατρικές της ΔΕΠΑ ή θα επιλεγεί μια παραλλαγή του νόμου Σταθάκη, για την σύσταση των ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Υποδομών.
Αγνωστο επίσης είναι κατά πόσο η ΕΠΑ Αττικής (“Φυσικό Αέριο – Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας”) θα ενοποιηθεί με τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, όπως προέβλεπε ο νόμος Σταθάκη ή θα πωληθεί ως αυτόνομο asset. Αντίστοιχα ερωτήματα υπάρχουν και για την ΕΔΑ Αττικής όπως και την ΔΕΔΑ (δίκτυο διανομής φυσικού αερίου υπόλοιπης Ελλάδας), που σύμφωνα με το νόμο Σταθάκη θα ενσωματώνονταν στην ΔΕΠΑ Υποδομών.
“Το λογικό πάντως λέει ότι οι διαγωνισμοί δεν μπορεί να είναι πολλοί, παρά δύο, ένας για την εμπορία η οποία θα ενσωματώνει κάθε εμπορική δραστηριότητα της ΔΕΠΑ, και ένας για τα δίκτυα, τα οποία θα ενσωματώνουν, το αντικείμενο της διανομής”, σύμφωνα με τους συνομιλητές μας.
Σε κάθε περίπτωση το ενδιαφέρον για την τύχη της ΔΕΠΑ θεωρείται δεδομένο τόσο από εγχώριους όσο και από ξένους ενεργειακούς ομίλους.
Το ενδιαφέρον αναμένεται μεγάλο, ειδικά για τον κλάδο της προμήθειας φυσικού αερίου, με τον διευθύνοντα σύμβουλο των ΕΛΠΕ Ανδρέα Σιάμισιη να έχει δηλώσει στη ΔΕΘ, πως η πετρελαϊκή εταιρία (κατέχει το 35% της ΔΕΠΑ) θα διεκδικήσει πλειοψηφικό μερίδιο. Ανάλογο ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει δημόσια τόσο η Mytilineos όσο και ο όμιλος Κοπελούζου.