Την πρόθεσή τους να αναθέσουν τη συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας σε ιδιώτες αποκάλυψαν η νέα διοίκηση του ΟΣΕ και το υπουργείο Υποδομών, έχοντας ως στόχο να «αντιγράψουν» το μοντέλο των αυτοκινητοδρόμων.

Το θέμα της συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου το έθεσε τη Δευτέρα ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής κατά τη συνεδρίαση της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής για την έγκριση της τοποθέτησης του Κώστα Σπηλιόπουλου στη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ.

Concrete awards

«Θεωρούμε ότι πρέπει να επανασχεδιαστεί ένα άμεσο πρόγραμμα συντήρησης του δικτύου ΟΣΕ, το οποίο περιλαμβάνει την ανάταξη της υποδομής του υπάρχοντος δικτύου, το οποίο επιτρέψτε μου να πω, ότι τα 4,5 χρόνια είναι πραγματικά στο έλεος του Θεού», σημείωσε ο κ. Καραμανλής υπενθυμίζοντας μεταξύ άλλων τον πολύ μεγάλο αριθμό εκτροχιασμών που σημειώθηκαν τα τελευταία χρόνια.

Ακόμη πιο ξεκάθαρος έγινε ο ίδιος ο κ. Σπηλιόπουλος. «Θέλω να αναφερθώ εδώ στους αυτοκινητοδρόμους που έγιναν με συμβάσεις παραχώρησης που έχουν και τη συντήρηση μέσα και για αυτό βλέπετε σε πόσο καλό επίπεδο βρίσκονται οι δρόμοι αυτοί. Το ίδιο πρέπει να γίνει – με ένα τέτοιο μοντέλο, το οποίο θα το σκεφτούμε και θα το δούμε με το Υπουργείο – και στο σιδηρόδρομο, για να έχουμε συνεχώς τη φροντίδα για την επισκευή, γιατί προκύπτουν και ζημιές, για τη συντήρηση του δικτύου, ούτως ώστε να βρίσκεται σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Τι σχεδιάζουν στο υπουργείο

Αξίζει να σημειωθεί πως δεν είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται σχέδιο ανάθεσης της συντήρησης του σιδηροδρομικού δικτύου σε ιδιώτες. Είχε γίνει και μια προσπάθεια το 2014 επί υπουργίας Μιχάλη Χρυσοχοΐδη. Ενδιαφέρον για συμμετοχή στον διαγωνισμό είχαν εκφράσει τότε σχεδόν όλες οι μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας αλλά και όμιλοι με παράδοση στα σιδηροδρομικά έργα όπως η Siemens και η Alstom.

Σύμφωνα με πληροφορίες το υπουργείο Υποδομών και ο ΟΣΕ προσανατολίζονται στη σύναψη μακρόχρονων συμβάσεων διάρκειας 5-10 ετών μέσω των λεγόμενων Συμφωνιών Επιπέδου Υπηρεσιών (SLA Agreement) βάσει των οποίων ο ΟΣΕ ως διαχειριστής της σιδηροδρομικής υποδομής θα καθορίζει τις προδιαγραφές και το επίπεδο των υπηρεσιών που θα πρέπει να καλύπτει η εταιρεία που θα αναλάβει τη συντήρηση.

Το έργο θα αφορά όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο αλλά το βάρος θα πέσεις ιδιαίτερα στο τμήμα Αθήνα – Θεσσαλονίκη καθώς εκεί το επόμενο διάστημα θα αναπτύσσουν υψηλές ταχύτητες στα δρομολόγια των τριών ωρών που σχεδιάζει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.  Πηγές του υπουργείου Υποδομών εκτιμούν πως το ετήσιο κόστος συντήρησης φθάνει τα 50 εκατ. ευρώ.