Μέχρι τα τέλη του χρόνου αναμένεται να υποβληθεί στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) ο φάκελος με τη λύση που προτείνει η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών για την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου στο μετρό Θεσσαλονίκης.
Πρόκειται για τη λύση της απόσυρσης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων, όπως είχε εξαγγείλει και ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης στην ΔΕΘ. Ταυτόχρονα, όμως, αναζητούνται από το υπουργείο Υποδομών και από τη διοίκηση της Αττικό Μετρό, λύσεις για την επανεκκίνηση των εργασιών σε άλλα σημεία, καθώς το ντόμινο καθυστερήσεων έχει διευρυνθεί αφού δεν αφορά μόνο τη βασική γραμμή, αλλά και την επέκταση προς την Καλαμαριά.
Μάλιστα, η Ελλάδα κινδυνεύει να κληθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να επιστρέψει κοινοτικά κονδύλια 712.000.000 ευρώ αν δεν ολοκληρωθεί το μετρό μέχρι το τέλος του 2023. Πρόκειται για ένα έργο που ανατέθηκε το 2006 και ακόμα και σήμερα είναι άγνωστο πότε θα ολοκληρωθεί, παρά τις σχετικές ανακοινώσεις κυβερνητικών στελεχών. Οι καθυστερήσεις δεν αυξάνουν μόνο τον κίνδυνο επιστροφής κοινοτικών κονδυλίων (αφού σχεδόν είκοσι χρόνια μετά δεν θα έχει ολοκληρωθεί το έργο!), αλλά αυξάνουν και τις απαιτήσεις αποζημίωσης που εγείρει η κατασκευαστική κοινοπραξία.
Στο υπουργείο Υποδομών έχουν υποστηρίξει από την πρώτη στιγμή πως απόσυρση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων είναι η πλέον συμφέρουσα λύση για το δημόσιο. Ούτως ή άλλως, όπως εξηγούν, δεν έχει υπογραφεί καμία συμπληρωματική σύμβαση με την κοινοπραξία ώστε να προχωρήσει η κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου με την προηγούμενο σχεδιασμού που προέβλεπε παραμονή των αρχαιοτήτων. Ούτε υπήρχε αναλυτική μελέτη για το κόστος κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου με παραμονή των αρχαιοτήτων. Πάντως η λύση της παραμονής είχε εκτιμηθεί πως θα απαιτούσε συμπληρωματική σύμβαση περί τα 70.000.000 ευρώ, ενώ η λύση της μεταφοράς και επανατοποθέτησης θα κοστίσει πολύ φθηνότερα, όπως λένε στην Αττικό Μετρό. Πρόκειται για εκτιμήσεις, καθώς αναλυτικές μελέτες δεν υπάρχουν.
Οσο για την πρόταση της πλήρους κατάργησης του σταθμού Βενιζέλου για να τελειώσει επιτέλους το σήριαλ με τις αρχαιότητες, στην Αττικό Μετρό θεωρούν πως δεν μπορεί να εφαρμοστεί. Κάτι τέτοιο θα προκαλούσε την αντίδραση της Κομισιόν, αφού θα άλλαζε το φυσικό αντικείμενο του έργου που χρηματοδοτεί με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, ενώ θα επιβαρύνονταν οι υπόλοιποι σταθμοί του δικτύου.
Η Αθήνα
Σοβαρότατα προβλήματα εντοπίζονται, όμως, και στα έργα του μετρό στην Αθήνα και συγκεκριμένα στην επέκταση της γραμμής 3 στο τμήμα Χαϊδάρι – Πειραιάς. Η δυσάρεστη κατάσταση σε όλα τα μέτωπα που κινείται η Αττικό Μετρό δείχνει πως η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών θα χρειαστεί να πάρει δύσκολες αποφάσεις για αλλαγές προσώπων στη διοίκηση των έργων, αλλά και πρωτοβουλίες ενίσχυσης της κρατικής εταιρείας. Ειδικά όταν η προώθηση της νέας γραμμής 4 του μετρό Αθήνας θεωρείται προτεραιότητα της κυβέρνησης.
Ο διαγωνισμός για το πρώτο τμήμα (Αλσος Βεϊκου – Γουδή) της γραμμής 4, ύψους 1,8 δισ. ευρώ, βρίσκεται στο στάδιο ολοκλήρωσης της τεχνικής αξιολόγησης.