Αρχιτεκτονική ορίζουμε την τέχνη που συνδυάζει τη λειτουργικότητα με την αισθητική, την ανθρώπινη εμπειρία με το φυσικό και αστικό περιβάλλον. Πέρα από τα λεξικά και τις ποικίλες όψεις που προσλαμβάνει στην ιστορία των συνειδητοποιήσεων, όλοι την αναγνωρίζουμε ως το πλαίσιο που όχι μόνο διαμορφώνει τον χώρο μας, αλλά και επηρεάζει την ψυχολογία, την καθημερινότητά μας. Με απλά λόγια η αρχιτεκτονική δεν είναι απλώς η κατασκευή κτιρίων, αλλά η δημιουργία βιωμάτων και συναισθημάτων. Είναι η ικανότητα να «διαβάζεις» τον χώρο και να δημιουργείς σχέσεις μαζί του.
Στις μέρες μας, έννοιες όπως βιωσιμότητα και αειφορία βρίσκονται ψηλά στην επικαιρότητα, υπογραμμίζοντας την ευθύνη των αρχιτεκτόνων να σέβονται το περιβάλλον και να συνθέτουν έργα που αντέχουν στον χρόνο, χωρίς να θυσιάζουν την ποιότητα και την αισθητική. Τώρα, η αρχιτεκτονική μετατρέπεται σε γέφυρα μεταξύ ανθρώπου και φύσης, φανερώνοντας κάτι περισσότερο από μία υψηλή τέχνη: την ανάγκη δημιουργίας ενός νέου, καλύτερου πλαισίου ζωής.
Την ιστορική διαδρομή των Pieris.Architects, σχεδιασμένη από κοινού με τον Δημήτρη Παπάζογλου, ξετυλίγει μία έκθεση με εικαστικό ενδιαφέρον μέσα στο Ωδείο Αθηνών, σε έναν χώρο που η δημιουργία και η ταυτότητά του είχε αυτόν ακριβώς τον σκοπό: να δημιουργήσει νέες κτιριακές προϋποθέσεις στην πρωτεύουσα. Με τη σφραγίδα λοιπόν του οραματιστή Ιωάννη Δεσποτόπουλου και τον αέρα του μοντερνιστικού κινήματος, το αρχιτεκτονικό γραφείο των Pieris.Architects προσεγγίζει τη δόμηση με «οικο-συναισθηματική νοημοσύνη», μια έννοια που προωθεί διεθνώς ήδη από το 2002. Δημιουργούν κτίρια που «εμπεριέχουν» νόημα, αναπνέουν, το φως της ημέρας, ενσωματώνονται στο φυσικό ή το αστικό τους περιβάλλον και σέβονται τη φύση.
Η εκθεσιακή αφήγηση αναπτύσσεται μέσα από επιλεγμένα πρότζεκτ του γραφείου σε πέντε αλληλένδετες θεματικές ενότητες. Συγκεκριμένα:
Στις «Απηχήσεις δομών» (Echoes of Structure) αναδεικνύονται έργα μεγάλης κλίμακας, όπως η βραβευμένη πρόταση για το Μητροπολιτικό Υδατοδρόμιο της Αττικής και το Αθλητικό, Πολιτιστικό & Περιβαλλοντικό Πάρκο Αγίας Παρασκευής στην Αθήνα. Ωστόσο, εδώ είναι που θα συναντήσουμε και το «The SPOT» (Sustainable Practices of Tomorrow), ένα κτίριο στο Πανεπιστήμιο Πατρών, σχεδιασμένο και κατασκευασμένο με ουδέτερο ανθρακικό ισοζύγιο. Η υλοποίησή του με τρισδιάστατη ρομποτική εκτύπωση από σκυρόδεμα σηματοδοτεί μια πρωτοποριακή προσέγγιση, που εφαρμόζεται για πρώτη φορά σε πραγματική κλίμακα στην Ελλάδα.
Στα «Οπτικά Ημερολόγια» (Visual Diaries) αποτυπώνεται η δημιουργική διαδικασία του γραφείου, μέσα από σχέδια, μακέτες και πρακτικά από συναντήσεις και εργαστήρια. Αυτή η παρουσίαση θα επιτρέψει στο κοινό να αντιληφθεί την πολυπλοκότητα και την ευρύτητα της διαδικασίας σχεδιασμού των έργων.
Στη θεματική «Αγγίζοντας το περιβάλλον» (Softness of the Environments), τα έργα των Pieris.Architects, υλοποιημένα και μη, εντάσσονται αρμονικά σε αγροτικές και νησιωτικές περιοχές. Μεταξύ αυτών, το «Olon» glamping στη Μήλο, το βραβευμένο ξενοδοχείο «Tella Thera» στην Κρήτη και η «ηφαιστειακή κατοικία» στη Σαντορίνη, όλα αναδεικνύουν την αλληλεπίδραση αρχιτεκτονικής και φυσικού τοπίου.
Στην ενότητα «Αγκαλιάζοντας το απροσδόκητο» (Embracing the Unexpected), οι επισκέπτες θα «καταδυθούν» σε μια εικαστική εγκατάσταση, αποτέλεσμα συνεργασίας με τον αρχιτέκτονα τοπίου Κάρολο Χανικιάν και τον φωτιστή Γιώργο Σαμολαδόπουλο. Αυτή η εγκατάσταση εξερευνά τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση μέσα από την οικολογική προσέγγιση των Pieris.Architects.
Τέλος, στην πέμπτη θεματική, «Πνοή» (Breathing Matter), δημιουργείται ένα νήμα που συνδέει το έργο των Pieris.Architects με διεθνείς καλλιτέχνες, υπογραμμίζοντας τη ζωτική σχέση μεταξύ φύσης, αρχιτεκτονικής και design. Εδώ, η διεθνής αρχιτέκτονας Crina Arghirescu Rogard συμμετέχει με το χειροποίητο «Narcissus Mirror_series 2» από ανακυκλωμένο δέρμα. Ο Todd Marshard παρουσιάζει κεραμικά έργα με παραδοσιακή βιωσιμότητα, ενώ η Roxane Revon φέρνει αέρινα υφάσματα από ρίζες σιταρόχορτου. Οι Pieris.Architects προσθέτουν επίσης χρηστικά γλυπτά, όπως οι «Kellert tables» από επαναχρησιμοποιημένο μάρμαρο και η κουνιστή καρέκλα «Kavos» από ανακυκλωμένα δίχτυα ψαράδων.
Η ηχητική εμπειρία της έκθεσης, με ηχοτοπία από την καλλιτέχνιδα Βίρνα Κούτλα, προσθέτει μια ακόμα διάσταση στην εξερεύνηση του χώρου. Τα έργα έχουν αποτυπωθεί από τον φωτογράφο Γαβριήλ Παπαδιώτη, ενώ ο βραβευμένος κινηματογραφιστής Γιάννης Μισουρίδης αποτυπώνει την ιστορία του γραφείου μέσω των αφηγήσεων των ανθρώπων του.Καθώς το «2nd Nature» είναι ένα εγχείρημα με έντονη εκπαιδευτική διάσταση και πυρήνα τη βιωσιμότητα, όλες οι κατασκευές και οι προθήκες είτε θα ανακυκλωθούν είτε θα επαναχρησιμοποιηθούν μετά το τέλος της έκθεσης, που θα διαρκέσει ως τις 16 Νοεμβρίου.
Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.