Μέχρι το τέλος του χρόνου ή τις αρχές του επόμενου θα έχουν επιλεγεί οι προσωρινοί ανάδοχοι σε τρία από τα οδικά έργα με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), με βάση το σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών. Πρόκειται για το τμήμα του ΒΟΑΚ Χερσόνησος – Νεάπολη, για το flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης και τον άξονα Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη.
Προ ημερών, ξεκίνησε η διαδικασία για την επιλογή συμβούλων που θα προετοιμάσουν τους διαγωνισμούς για τον άξονα Δράμα – Αμφίπολη και το τμήμα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα, συνολικού κόστους 380 εκατ. ευρώ. Τα δύο έργα είχαν ανακοινωθεί από τον πρωθυπουργό Κυρ. Μητσοτάκη τον περασμένο Απρίλιο. Τώρα, στόχος του υπουργείου Υποδομών είναι να εγκριθούν οι φάκελοι από την αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Το μεγαλύτερο έργο είναι ο άξονας Δράμα – Αμφίπολη, με κόστος 275 εκατομμύρια ευρώ που θα υλοποιηθεί με 27ετή σύμβαση ΣΔΙΤ, με την πρώτη τριετία – τετραετία να αφορά στην κατασκευή.
Αυτή την περίοδο εκτός από την Αττική Οδό, μεγάλη μάχη αναμένεται και στα υπόλοιπα οδικά έργα που προωθούνται με συμβάσεις παραχώρησης ή ΣΔΙΤ με σημαντικότερο τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) έργο συνολικού ύψους περί τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ. Με ΣΔΙΤ προωθούνται και άλλα τέσσερα οδικά έργα συνολικού προϋπολογισμού που φτάνει, επίσης, το 1,5 δισεκατομμύριο. Σε όλα τα έργα ΣΔΙΤ ο ανάδοχος θα αποζημιώνεται με τις λεγόμενες «πληρωμές διαθεσιμότητας», δηλαδή με ετήσιες δόσεις που θα συνδέονται με συγκεκριμένα ποιοτικά και ποσοτικά κριτήρια για τη συντήρηση και λειτουργία των οδικών αξόνων.
Το τμήμα του ΒΟΑΚ από τον Κίσσαμο Χανίων μέχρι τη Χερσόνησο θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης με το διαγωνισμό να βρίσκεται σε στάδιο ωρίμανσης ενώ έχουν κατατεθεί προσφορές. Για το συγκεκριμένο τμήμα έχουν περάσει στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η κοινοπραξία Vinci Highways – Vinci Concessions, η κοινοπραξία Acciona Concessiones -Μυτιληναίος και η ΑΒΑΞ. Το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του ΒΟΑΚ προωθείται με ΣΔΙΤ και στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού έχουν περάσει οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία «Αυτοκινητόδρομος Αριάδνη», η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η ισραηλινή Shikun Binui Ltd. και η κοινοπραξία Acciona Concessiones – Μυτιληναίος – Intertoll.
Εξελίξεις αναμένονται τις επόμενες εβδομάδες και στα υπόλοιπα οδικά έργα με ΣΔΙΤ. Στις αρχές του 2022 αναμένεται να κληθούν να καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές οι όμιλοι που συμμετέχουν στο διαγωνισμό για τον άξονα Καλαμάτα – Πύλος – Μεθώνη που είχε ξεκινήσει το 2019. Ο διαγωνισμός, εκτιμώμενης αξίας 312 εκατ. ευρώ, βρίσκεται στο δεύτερο στάδιο με πέντε υποψηφίους. Συγκεκριμένα τις ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Intrakat και την κοινοπραξία της Μυτιληναίος με την ισπανική Acciona Concessiones.
Την ίδια περίοδο αναμένεται η υποβολή προσφορών για το flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης. Για τη Νέα Ανατολική Εσωτερική Περιφερειακή Λεωφόρος της Θεσσαλονίκης, γνωστή και ως Flyover, προϋπολογισμού 370 εκατ. ευρώ ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει στο πρώτο στάδιο οι ΑΒΑΞ, ΓΕΚ- ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Intrakat και η κοινοπραξία Μυτιληναίος – Intertoll.
Το τεύχος προκήρυξης θα προβλέπει πως στο πλαίσιο της προτεινόμενης Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, ο Ιδιωτικός Φορέας Σύμπραξης (ΙΦΣ) θα υλοποιήσει την μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση (αποκλειστικά ή σε συνδυασμό με χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου), της Ανατολικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, συνολικού μήκους 13 χιλιομέτρων. Θα αναλάβει, όμως, τη λειτουργία και συντήρηση του συνόλου της Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης (Δυτικής και Ανατολικής), συνολικού μήκους περίπου 22 χιλιομέτρων.
Αν προστεθεί και το σχεδιαζόμενο ΣΔΙΤ για την ανάπτυξη υποδομής κινητής τηλεφωνίας πέμπτης γενιάς (5G) σε δίκτυο έξι υφιστάμενων ελληνικών αυτοκινητοδρόμων, συνολικού μήκους 2.011 χιλιομέτρων, τότε τα οδικά έργα με συμπράξεις γίνονται έξι. Ειδικά για το τελευταίο έργο που αφορά στη δημιουργία υποδομής για βελτίωση λειτουργιών που συνδέονται με την εφοδιαστική αλυσίδα (αυτόνομη οδήγηση, κ.λπ.), σχεδιάζεται να διατεθούν 130 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.