Θα βγει “λευκός καπνός” σήμερα για το μεγάλο καλώδιο της Κρήτης; Ένα κρίσιμο ερώτημα πλανάται ενόψει της κρίσιμης σημερινής συνάντησης που πραγματοποιείται με αντικείμενο το έργο της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης του νησιού μας με την ηπειρωτική χώρα, με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων (ΡΑΕ, ΑΔΜΗΕ, Κοινοπραξία EuroAsia Interconnector κ.λπ.) στην Αθήνα, παρουσία εκπροσώπων της Κομισιόν!
Η συγκεκριμένη σύσκεψη, όπως είχαμε γράψει και προ ημερών, έχει ως στόχο την άρση του σημερινού αδιεξόδου, στο οποίο έχουμε τις δύο συνεργαζόμενες – υποτίθεται – πλευρές, δηλαδή ΑΔΜΗΕ και κοινοπραξία EuroAsia Interconnector, να ερίζουν για το ποιος θα φτιάξει μόνος του το μεγάλο καλώδιο της Κρήτης, και τους δύο συνεργαζόμενους κρατικούς φορείς, ΑΔΜΗΕ και ΡΑΕ, να είναι στα “μαχαίρια”…
Ουσιαστικά σήμερα “κληρώνει” για την τύχη του σημαντικού έργου της Κρήτης, στο οποίο το νησί βασίζει τη μελλοντική του ηλεκτρική αυτάρκεια αλλά και περιβαλλοντική εναρμόνιση στις επιταγές της Ε.Ε.
Η κάθοδος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και η διεξαγωγή της σημερινής σύσκεψης έχει ένα και μόνο σκοπό: Να βρεθεί μια φόρμουλα και να ξεμπλοκάρει το έργο του μεγάλου καλωδίου της Κρήτης, που έχει πέσει στις “Συμπληγάδες” της αντιπαράθεσης και των διαφορετικών “θέλω” μεταξύ ΑΔΜΗΕ και κοινοπραξίας EuroAsia Interconnector και επίσης μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.
Όπως έχουμε γράψει αναλυτικά εδώ στην εφημερίδα “Νέα Κρήτη” με διαδοχικά δημοσιεύματα, τον τελευταίο καιρό μαίνεται ένα χοντρό παρασκηνιακό παιχνίδι γύρω από το έργο του μεγάλου υποθαλάσσιου καλωδίου της Κρήτης.
Από τις θετικές συζητήσεις και τη σχεδόν “κλειδωμένη” – όπως διαφαινόταν – μέχρι τον Μάρτιο συμφωνία για την ένταξη του καλωδίου στο μεγάλο διακρατικό πρότζεκτ EuroAsia Interconnector (δηλαδή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας μέσω Κρήτης) έχουμε πάει στην ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση.
ΑΔΜΗΕ και κοινοπραξία EuroAsia Interconnector όχι απλά δεν τα βρήκαν μεταξύ τους για να ενοποιηθούν τα δύο έργα διασύνδεσης, αλλά ίσα-ίσα “τα έχουν σπάσει” για τα καλά, επιμένοντας η κάθε πλευρά να φτιάξει το δικό της υποθαλάσσιο καλώδιο από Κρήτη μέχρι Αττική.
Η διένεξη και το “ναυάγιο” σε μια συμφωνία που μόλις λίγο καιρό πριν εμφανιζόταν ως περίπου “κλειδωμένη”, όπως ήταν φυσικό, πέρασαν τα ελληνικά σύνορα και απασχολούν άρδην πλέον και τις Βρυξέλλες.
Το θέμα έχει πάρει ευρωπαϊκές διαστάσεις, και έτσι, όπως είχαμε γράψει και προ ημερών, προετοιμάστηκε ευρωπαϊκή “απόβαση” για να βρεθεί λύση στο αδιέξοδο.
Σήμερα λοιπόν αναμένονται στην Αθήνα στελέχη του Οργανισμού Συνεργασίας Ρυθμιστικών Αρχών Ενέργειας (ACER), της Κομισιόν (το τμήμα της DG Energy που έχει υπό την ευθύνη του τα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος – PCI) και της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου (ΡΑΕΚ), προκειμένου να μετάσχουν σε ευρεία σύσκεψη με την ελληνική ΡΑΕ και στελέχη του ΥΠ.ΕΝ., με σκοπό να δρομολογηθούν οι απαραίτητες αποφάσεις για το “ξεμπλοκάρισμα” του έργου.
Στη σημερινή σύσκεψη οι δύο “μνηστήρες” της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης, ΑΔΜΗΕ και κοινοπραξία EuroAsia Interconnector, αναμένεται καταθέσουν όλα τα στοιχεία που πιστοποιούν τον βαθμό ωριμότητας κάθε σχεδίου (άδειες, μελέτες, εξασφάλιση χρηματοδοτήσεων κ.λπ.).
Χάσμα ανάμεσα στους δύο “μνηστήρες”
Στη σημερινή κρίσιμη σύσκεψη αναμένεται να γίνει συζήτηση πάνω στα δύο βασικά “αγκάθια” που έχουν προκαλέσει το χάσμα ανάμεσα στους δύο “μνηστήρες” και στέκονται εμπόδια στην επισφράγιση της μεταξύ τους συνεργασίας.
Το ένα “αγκάθι” είναι τα ποσοστά συμμετοχής και διοίκησης των δύο πλευρών στην κοινή εταιρεία που θα συσταθεί εφόσον το έργο του μεγάλου καλωδίου ενταχθεί στο κολοσσιαίο διακρατικό πρότζεκτ της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδος.
Εδώ, σύμφωνα με πληροφορίες, ο ΑΔΜΗΕ εμμένει στο να έχει την πλειοψηφία, δηλαδή το 51% της διοίκησης, κάτι στο οποίο προφανώς “κλοτσάει” η κοινοπραξία.
Το άλλο “αγκάθι” αφορά στο ύψος και στην κατανομή του αρχικού μετοχικού κεφαλαίου της κοινής εταιρείας που θα συσταθεί σε περίπτωση συνεργασίας.
Εκεί λοιπόν, από τη ΡΑΕ και την Κομισιόν θα γίνει προσπάθεια σήμερα να βρεθεί μια φόρμουλα σύμπλευσης, ώστε να κατασκευαστεί η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση από κοινού, δηλαδή από εταιρεία που θα συστήσουν ο ΑΔΜΗΕ και ο EuroΑsia Interconnector και όχι μεμονωμένα από έναν εκ των δύο, όπως ζητούν καθένας για λογαριασμό του οι δύο ενδιαφερόμενοι “μνηστήρες” του έργου.
Αν δε βρεθεί σήμερα ή εάν δεν μπουν οι βάσεις για σύμπλευση, τότε η ΡΑΕ θα πρέπει να αποφασίσει σε ποιον από τους δύο διεκδικητές θα δώσει έγκριση. Το θέμα αυτό δεν είναι καθόλου απλό, καθώς μια τέτοια απόφαση δεν είναι αυθαίρετη, αλλά πρέπει να έχει ισχυρή νομική βάση, ενώ μπορεί η χώρα να μπει σε περιπέτειες…