(upd: 08:20) Στην κατάθεση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής στο Υπουργείο Ενέργειας προχώρησε η θυγατρική εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ Aριάδνη Interconnection, ολοκληρώνοντας ένα σημαντικό προπαρασκευαστικό βήμα για το έργο.
Όπως τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση της εταιρείας, η Aριάδνη Interconnection από τις 9 Νοεμβρίου, εξάλλου, έχει στα χέρια της και την αναλυτική έρευνα βυθού. Σε τελικό στάδιο βρίσκεται η μελέτη Κόστους-Οφέλους καθώς και η μελέτη για τη λειτουργία του Ηλεκτρικού Συστήματος της Κρήτης μετά την ολοκλήρωση και των δυο διασυνδέσεων (με Πελοπόννησο και Αττική). Η συγγραφή των τεχνικών προδιαγραφών του έργου, οι μελέτες χάραξης των οδεύσεων των Γραμμών Μεταφοράς και οι προμελέτες χωροθέτησης έχουν ήδη ολοκληρωθεί.
Η εταιρεία είναι προσηλωμένη στον στόχο για περάτωση του έργου το 2022, όπως έχει δεσμευθεί απέναντι στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, την οποία ενημερώνει τακτικά για την πρόοδο των εργασιών. Η Aριάδνη Interconnection προχωρά στη βάση του οδικού χάρτη που έχει καταρτίσει ο Ρυθμιστής και προετοιμάζει με εντατικούς ρυθμούς τα τεύχη δημοπράτησης για τον διεθνή διαγωνισμό, ο οποίος προγραμματίζεται να προκηρυχθεί εντός του α’ τριμήνου του 2019.
Όπως τονίζεται, η διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας έχει ήδη δρομολογηθεί, καθώς στο τέλος του μήνα συμβασιοποιείται από τον ΑΔΜΗΕ η διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου που προβλέπεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2020. Η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής θα μεγιστοποιήσει τα κοινωνικά, οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη και θα διασφαλίσει την επάρκεια εφοδιασμού της Κρήτης για τις επόμενες δεκαετίες.
Νωρίτερα, το energypress έγραφε:
Σε δύο παράλληλες τροχιές, χωρίς να υπάρχει ούτε μεταξύ τους επικοινωνία, αλλά ούτε και κάποια πρόοδος στην αναμενόμενη πολιτική προσπάθεια σύγκλισης, κινούνται για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής ο ΑΔΜΗΕ και η εταιρεία EuroAsia Interconnector.
Ο μεν ΑΔΜΗΕ κινείται κανονικά, με βάση την εντολή που έχει πάρει από τη ΡΑΕ, για την υλοποίηση του έργου, ωσάν να μην υπήρχαν οι διατυπωμένες ενστάσεις, επιστολές της Κομισιόν κ.λπ., η δε Κυπριακή εταιρεία κινείται αναφερόμενη αποκλειστικά στην Κομισιόν, μην αναγνωρίζοντας τις αποφάσεις της ΡΑΕ και τη νέα πραγματικότητα που έχουν δημιουργήσει.
Στο πλαίσιο αυτό ο ΑΔΜΗΕ, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, παρά τις ενστάσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τον EuroAsia Interconnector, πρόκειται σήμερα, εκτός απροόπτου, να καταθέσει στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, προκειμένου στη συνέχεια οι αρμόδιες υπηρεσίες να δώσουν την έγκριση και να προχωρήσουν τα επόμενα βήματα της υλοποίησης της επένδυσης.
Ο ΑΔΜΗΕ, όπως αναφέρουν πηγές, τρέχει κανονικά το χρονοδιάγραμμα με βάση την απόφαση της ΡΑΕ που έχει αναθέσει στην 100% θυγατρική του “Αριάδνη interconnection” το ρόλο του promoter του συγκεκριμένου έργου. Σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, τα όποια θέματα έχουν προκύψει αποτελούν αντικείμενο διαχείρισης σε πολιτικό επίπεδο, και καμία απόφαση δεν υπάρχει που να ακυρώνει την απόφαση της Αρχής και τις ενέργειες του Διαχειριστή.
«Ως Διαχειριστής του Ελληνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, ο ΑΔΜΗΕ υποχρεούται να διασυνδέσει την Κρήτη με το ηπειρωτικό σύστημα το συντομότερο δυνατόν. Για το λόγο αυτό, ακολουθούμε τις οδηγίες της Ελληνικής Ρυθμιστικής Αρχής », τόνισε πρόσφατα στο Euroactiv στέλεχος του Διαχειριστή.
Κινήσεις Euroasia
Στην αντίπερα όχθη, ο EuroAsia, που έχει οριστεί από την Κομισιόν ως φορέας υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ – Κύπρου – Κρήτης – Αττικής εμφανίζεται ότι ακολουθεί κατά γράμμα τις εντολές και την κατεύθυνση των Βρυξελλών.
Την εβδομάδα αυτή ο πρόεδρος του Στρατηγικού Συμβουλίου της εταιρείας Ιωάννης Κασουλίδης (πρώην υπουργός εξωτερικών της Κύπρου) συναντήθηκε με τον Επίτροπο Ενέργεια Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε, επιδιώκοντας τη σαφή δική του παρέμβαση (και όχι μόνον του κ. Μπόρχαρντ) προς την ελληνική κυβέρνηση, στο πνεύμα των πρόσφατων θέσεων της Επιτροπής. Κύκλοι της εταιρείας αφήνουν να εννοηθεί ότι η παρέμβαση αυτή θα εκδηλωθεί τις επόμενες ημέρες.
Ταυτόχρονα, και προκειμένου να σηματοδοτήσει την στοίχισή της πίσω από τις θέσεις της Κομισιόν, τηρώντας τα χρονοδιαγράμματα που έθετε η «συμφωνία των Βρυξελλών», η εταιρεία του EuroAsia Interconnector (αλλά και ο Διαχειριστής της Κύπρου) έστειλαν τα ονόματα των στελεχών που προτείνουν ως μέλη της πενταμελούς τεχνικής επιτροπής του συνολικού έργου PCI.
«Ότι ήταν να πούμε το είπαμε»
Πηγές του ΑΔΜΗΕ, σημειώνουν, πως το καλώδιο Κρήτης – Αττικής πρέπει να προχωρήσει τάχιστα, καθώς ο χρόνος είναι ασφυκτικά μικρός μια και από το 2020 θα πρέπει να αποσυρθούν οι ντιζελοκίνητες μονάδες της ΔΕΗ. Ο κίνδυνος ασφάλειας εφοδιασμού του νησιού είναι ορατός και το έργο πρέπει να εκτελεστεί τάχιστα.
Στο μεταξύ, και σύμφωνα με πληροφορίες από το ΥΠΕΝ, σε πολιτικό επίπεδο δεν έχει υπάρξει κάποια κρούση της Κομισιόν για συνάντηση του κ. Σταθάκη με τον Επίτροπο Κανιέτε και τον κ. Λακοτρύπη, όπως είχε αφεθεί να διαρρεύσει από τις Βρυξέλλες. Πηγές θέλουν τον Γιώργο Σταθάκη να μην κινεί ο ίδιος κάποια διαδικασία θεωρώντας πως ότι «ήταν να ειπωθεί από την ελληνική πλευρά έχει ειπωθεί».
Παρά τα πρόσφατα μηνύματα από αξιωματούχους της Κομισιόν περί μονομερών αποφάσεων, η πολιτική ηγεσία επιμένει πως έχει κινηθεί εντός νομοθεσίας.
Από την άλλη μεριά το ΥΠΕΝ δεν αποκλείει και δεν απορρίπτει καμία πρόσκληση για συνάντηση σε πολιτικό επίπεδο για το θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης, πολλώ μάλλον όταν το θέμα έχει διακρατικό ενδιαφέρον και έχει αποτελέσει αντικείμενο συζητήσεων σε επίπεδο αρχηγών κρατών.
Οι τρείς αρχές
Ας σημειωθεί τέλος, ότι σύμφωνα με άτυπη ενημέρωση πηγών της Κομισιόν, τρείς είναι οι αρχές πάνω στις οποίες μπορεί να στηριχθεί η επίτευξη πολιτικής λύσης:
Πρώτον όλοι συμφωνούν ότι η διασύνδεση της Κρήτης είναι ένα σημαντικό και ώριμο έργο, πιο ώριμο από τη διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου και επομένως δεν πρέπει το δεύτερο κομμάτι να επηρεάσει τη χρονική υλοποίηση του πρώτου.
Δεύτερον όλοι έχουν αποδεχθεί ότι τα τεχνικά χαρακτηριστικά του άξονα Κρήτης -Αττικής πρέπει να είναι γνωστά και να έχουν συμφωνηθεί από όλες τις πλευρές καθώς πρέπει να είναι ενιαία σε όλη τη διαδρομή από την Αττική έως την Κύπρο.
Τρίτον όλοι έχουν διαπιστώσει ότι το έργο εμφανίζει διακρατικό ενδιαφέρον και μπορεί να εξασφαλίσει ευρωπαϊκή επιδότηση, για την οποία ωστόσο υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες και όποια αλλαγή αποφασίζεται πρέπει να λαμβάνεται όχι μονομερώς αλλά σε συμφωνία με όλα τα μέρη.
Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι στο ταμείο της Κομισιόν υπάρχουν αρκετά διαθέσιμα κεφάλαια, ενώ το έργο της διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου (περιλαμβανομένου και του κομματιού της Κρήτης) έχει πολλά στοιχεία, όπως ότι είναι διακρατική σύνδεση, τερματίζει την ενεργειακή απομόνωση ενός κράτους μέλους, εξυπηρετεί την ευρωπαϊκή προτεραιότητα για τα νησιά, ώστε να εξασφαλίσει πολλούς πόρους ως επιδότηση (δηλαδή επιχορηγήσεις που δεν αποπληρώνονται). Το ύψος της επιδότησης μπορεί να φτάσει τα 600 εκ. ευρώ ή αλλιώς το 60% του έργου ενώ τα υπόλοιπα 300 εκ. ευρώ μπορούν να εξασφαλιστούν με εξαιρετικά ευνοϊκή χρηματοδότηση από το πακέτο Γιουνκέρ και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.