Έχουμε συζητήσει πολλές φορές σε αυτή εδώ την πόλη για την κατεδάφιση του οικοδομικού τετραγώνου μπροστά από το Αρχαίο Θέατρο. Όμως ίσως είναι ώρα στην συζήτηση αυτή να αρχίσουμε να βάζουμε και τα δεδομένα της επόμενης ημέρας. Δηλαδή τι θα μπορούσε να γίνει μετά την κατεδάφισή του. Καθώς οι διαδικασίες με τις απαλλοτριώσεις προχωρούν και έχουν φτάσει στο 80% και πηγές από το δήμο λένε ότι αν καταφέρουμε μέχρι τα τέλη του έτους να φτάσουμε στο 100% αυτής της διαδικασίας ίσως να δούμε τις μπουλντόζες να μπαίνουν για κατεδάφιση. Κάθε μια εξώδικη συμφωνία από το Δ.Σ του Πράσινου Ταμείου στην ουσία φέρνει στην ιδιοκτησία του δήμου το ακίνητο. Μετά από αυτή την διαδικασία η κατεδάφιση είναι στην ευχέρεια του Δήμου.
Τα βήματα μέχρι να φτάσουμε ένα «κλικ» πριν την κατεδάφιση
Άρα καταλαβαίνει κανείς ότι είμαστε ίσως για πρώτη φορά τόσο κοντά σε αυτή την εξέλιξη. Συζητάμε λοιπόν με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο Πολεοδομίας Κων/νο Διαμάντο για τις πιθανές ιδέες που θα μπορούσαν να προκύψουν για την χρήση του χώρου. Αυτές οι ιδέες προκύπτουν από προτάσεις που έρχονται από το παρελθόν. Από την εποχή που ο σημερινός αντιδήμαρχος ήταν πρόεδρος του ΤΕΕ και επίσης τότε γραμματέας στον ίδιο φορέα ήταν ένα άλλο στέλεχος της Δημοτικής Αρχής. Μιλάμε για τον σημερινό αντιπρόεδρο της ΔΕΥΑΛ Δημήτρη Μαβίδη. Εκείνη την περίοδο κοντά στο 2009 είχαν γίνει διάφορες προτάσεις και διάλογος που θα μπορούσαν σήμερα να μπουν σε μια λογική συζήτηση στο δρόμο για την οριστική λύση. Αυτός ο διάλογος αναπτύχθηκε από το 2000 και μετά. Ποια ήταν όμως τα βήματα που χρειάστηκαν για να φτάσουμε μέχρι εδώ;
«Να θυμίσω ότι από το 1986 επί δημαρχίας Λαμπρούλη το πρώτο Γενικό Πολεοδομικό σχέδιο δέσμευσε αυτό το οικοδομικό τετράγωνο ως Κ.Χ. Ήρθαμε στην δεύτερη επικαιροποίηση της πολιτικής απόφασης του 2009, με την αναθεώρηση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου, επί δημαρχίας Τζανακούλη. Όμως έχουμε την τροποποίηση του Γενικού Πολεοδομικού το 2019 επί δημαρχίας Καλογιάννη, με την οποία παράμεινε η δέσμευση και παράλληλα από την προηγούμενη θητεία ξεκίνησε η διαδικασία της πρόσκτησης των ιδιοκτησιών. Από τότε που ήμουν πρόεδρος του ΤΕΕ μαζί με άλλους φορείς αναπτυσσόταν ένας διάλογος. Αλλά τότε κανένας δεν έβλεπε πολιτική βούληση και πολιτική πράξη που επέδειξε ο Απόστολος Καλογιάννης», σημειώνει ο αρμόδιος αντιδήμαρχος.
Οι συζητήσεις, οι ιδέες και ο Φιλόλαος
Αυτές οι κουβέντες που γίνονταν μεταξύ των φορέων για μια οριστική λύση εφόσον τα κτίρια τα είχε προσκτήσει ο δήμος, υπήρχαν διάφορες ιδέες και προτάσεις οι οποίες είχαν πέσει στο τραπέζι. Αλλά με την προϋπόθεση ότι θα έπρεπε να γίνει για αυτόν τον σκοπό ένας δημόσιος παγκόσμιος αρχιτεκτονικός διαγωνισμός. «Λέγαμε τότε ότι θα έπρεπε να γίνει ένας αρχιτεκτονικός διαγωνισμός που θα μπορούσε να υπερβεί τα όρια της Ελλάδας. Καταλαβαίναμε από τότε ότι αν γινόταν πράξη η αλλοτρίωση έπρεπε να υπάρξει διαχείριση όχι μόνο του συγκεκριμένου τετραγώνου αλλά μιας ευρύτερης περιοχής γύρω από το Αρχαίο Θέατρο», επισημαίνει ο κ. Διαμάντος.
Τότε και σε αυτό το πλαίσιο υπήρχαν διάφορες ιδέες. Η προϋπόθεση και μάλιστα από την 1986, ήταν ότι πρώτα να κάνουμε τις κατεδαφίσεις και να γίνει ο χώρος Κ.Χ. και από εκεί και πέρα θα συζητιόταν η επόμενη φάση για την χρήση. Κάποιοι αρχιτέκτονες τότε έλεγαν πως η μορφολογία του πεζοδρόμου της Απόλλωνος θα έπρεπε να παραμείνει με την φυσιογνωμία που έχει έως και σήμερα. Έτσι έλεγαν πως ένα τμήμα του τοίχου ήταν καλό να παραμείνει για να ορίζεται ο πεζόδρομος και να δημιουργεί αυτή την αίσθηση που αποπνέει και στην σημερινή του μορφή.
Όμως μια άλλη ζύμωση έγινε το 2009. «Τότε με την διαμόρφωση της οδού Βενιζέλου είχαμε φέρει τον γνωστό γλύπτη Φιλόλαο Τλούπα για την διαμόρφωση του ευρύτερου χώρου, αλλά και ειδικά για το οικοδομικό τετράγωνο. Λίγο πριν τις εκλογές του 2010 η δημοτική αρχή Τζανακούλη με μελέτη που ενέκρινε και το ΚΑΣ, διαμόρφωσε την οδό Βενιζέλου. Η διαμόρφωση της Βενιζέλου έφερε ξανά στο προσκήνιο την συζήτηση για το οικοδομικό τετράγωνο. Ειπώθηκε τότε ότι θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ως ελεύθερος χώρος. Θα μπορούσε να έχει υπόσκαφους χώρους και να βοηθήσει στην λειτουργία του θεάτρου. Αυτοί οι χώροι θα μπορούσαν να γίνουν καμαρίνια ή γραφεία. Έτσι θα μπορούσε να υπάρχει μια διασύνδεση. Επίσης συζητήθηκε πως όταν θα υπάρξει και φορέας για την διαχείριση του Αρχαίου Θεάτρου. Μάλιστα λέγαμε ότι στην έναρξη θα μπορούσε να υπάρχει κάτι αντίστοιχο που έγινε με τον Πύργο του Άιφελ. Να καλέσουμε τους αρχιτέκτονες και καλλιτέχνες και να υπάρξουν προτάσεις μέσα από ένα διαγωνισμό ο οποίος θα διαμορφώσει αυτόν τον κοινόχρηστο χώρο. Αλλά θα έπρεπε να εγκαταστήσει πιθανό και μια αρχιτεκτονική εικαστική παρέμβαση, η οποία θα σηματοδοτήσει την σύγχρονη έναρξη του Αρχαίου Θεάτρου. Αυτές ήταν σκέψεις που έπεφταν τότε στο τραπέζι και υπήρχε ένας διάλογος», ανέφερε ο κ. Διαμάντος.
Τότε το 2009 γεννήθηκε η ιδέα με photoshop να δούμε ως πόλη πως θα ήταν αυτός χώρος αν κατεδαφιζόταν το 867 Γ αλλά και τα άλλο τετράγωνο που μεσολαβεί μεταξύ της Πλατείας και του Αρχαίου Θεάτρου. Άλλωστε έτσι έβλεπε κανείς μια εικόνα που προσομοίαζε στην τελική μορφή.
Αυτές είναι οι ιδέες που συζητήθηκαν στο παρελθόν. Ενδεχομένως σύντομα αυτή η συζήτηση να γίνει ξανά επίκαιρη, καθώς πλέον θα πρέπει να δούμε και να αποφασίσουμε την οριστική λύση.
larissapress.gr