Τις προβλέψεις παραγόντων του κλάδου των ΑΠΕ, ότι ο καθορισμός του πλαφόν για τις «πράσινες» μονάδες ηλεκτροπαραγωγής στα 85 ευρώ ανά Μεγαβατώρα, προοδευτικά θα προκαλέσει έλλειμμα στον Ειδικό Λογαριασμό από τον οποίο αποζημιώνονται τα έργα με ηλέκτριση έως τον Ιανουάριο του 2021, επιβεβαιώνει το δελτίο του ΔΑΠΕΕΠ για τους μήνες Ιούλιο-Αύγουστο, το οποίο ανακοινώθηκε πριν από τρία 24ωρα.
Μάλιστα, οι εκτιμήσεις του ΔΑΠΕΕΠ έως το τέλος του 2023 «δείχνουν» πως ο Ειδικός Λογαριασμός θα «γράφει» κάθε μήνα τρέχον έλλειμμα περίπου 30-35 εκατ. ευρώ. Κάτι που θα συνεχιστεί και όλο το 2023, με συνέπεια στο τέλος του επόμενου έτους, να «κλείσει» με σωρευτικό έλλειμμα το οποίο θα ξεπερνά τα 200 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, η προοπτική επιστροφής του Λογαριασμού για τις «παλιές» ΑΠΕ σε έλλειμμα έχει προκαλέσει ανησυχία στη ΡΑΕ, η οποία έχει ήδη αποστείλει σχετική επιστολή τόσο στο ΥΠΕΝ όσο και στον ΔΑΠΕΕΠ. Στην επιστολή, η Αρχή επισημαίνει πως η πορεία που προδιαγράφεται για τον ΕΛΑΠΕ θέτει εκ των πραγμάτων υπό εξέταση την προοπτική παρεμβάσεων, για την ενίσχυση των εσόδων του και συγκεκριμένα, όπως επισημαίνει, εγείρονται ερωτήματα αναφορικά με την αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ για το επόμενο έτος. Στο πλαίσιο αυτό, προκειμένου να αποφασίσει για το ΕΤΜΕΑΡ, όπως είναι υποχρεωμένη, έως το τέλος Δεκεμβρίου, η Αρχή ζητάει από το Υπουργείο να την ενημερώσει εάν σκοπεύει να κάνει κάποιες αλλαγές, όπως για παράδειγμα στο ύψος του πλαφόν για τις ΑΠΕ ή στο ποσοστό εσόδων από τις δημοπρασίες ρύπων.
Οι εκτιμήσεις για το υπόλοιπο 2022
Ενδεικτικό της επίδρασης του πλαφόν των 85 ευρώ στον Ειδικό Λογαριασμό για τις «παλιές» ΑΠΕ είναι ότι από τον Αύγουστο (πρώτο πλήρη μήνα εφαρμογής του μέτρου), το τρέχον ισοζύγιο «γυρίζει» σε παθητικό, το οποίο αγγίζει τα 51,11 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΔΑΠΕΕΠ που περιλαμβάνονται στο Δελτίο, αρνητικό πρόσημο θα έχει το τρέχον ισοζύγιο και τους υπόλοιπους μήνες μέχρι το κλείσιμο του έτους.
Έτσι, για τον Σεπτέμβριο το τρέχον έλλειμμα διαμορφώνεται σε 47,18 εκατ., για τον Οκτώβριο σε 41,06 εκατ., για τον Νοέμβριο σε 17,92 εκατ., ενώ μόνο τον Δεκέμβριο γίνεται μονοψήφιο, καθώς διαμορφώνεται σε 8,86 εκατ. Ωστόσο, ο αστερίσκος που υπάρχει για τον Δεκέμβριο είναι στα έσοδα του Ειδικού Λογαριασμού έχει συμπεριληφθεί και η εφάπαξ συνεισφορά, ύψους 31,78 εκατ., από το Ειδικό Τέλος Έκδοσης Βεβαίωσης Παραγωγού ΑΠΕ. Αν αφαιρεθεί αυτή η εισφορά, τότε το έλλειμμα του τελευταίου μήνα του έτους διαμορφώνεται σε 40,46 εκατ.
Τα παραπάνω νούμερα σημαίνουν πως από τον Αύγουστο εκτιμάται πως κάθε μήνα ο Ειδικός Λογαριασμός για τις «παλιές» ΑΠΕ μπαίνει μέσα περίπου 30-35 εκατ. ευρώ. Βέβαια, χάρις στο σωρευτικό πλεόνασμα 447,57 εκατ. ευρώ μέχρι τον Αύγουστο, και παρά τις επόμενες εκταμιεύσεις προς το ΤΕΜ, ο Λογαριασμός θα κλείσει πλεονασματικός το 2022, κατά 134,44 εκατ.
Έλλειμμα αν ο Μηχανισμός Παρακράτησης ισχύσει για όλο το 2023
Το πρόβλημα ωστόσο είναι πως η ίδια κατάσταση θα συνεχιστεί και μέσα στο 2023, αφού οι ΑΠΕ θα συνεχίσουν να αμείβονται με 85 ευρώ ανά Μεγαβατώρα. Κάτι που σημαίνει πως κάθε μήνα ο Ειδικός Λογαριασμός θα εξακολουθήσει να «γράφει» τρέχον έλλειμμα περίπου 30-35 εκατ. ευρώ κάθε μήνα, εξαλείφοντας στην πορεία το αρχικό πλεόνασμα των 134,44 εκατ.
Αν ο Προσωρινός Μηχανισμός Παρακράτησης εφαρμοστεί έως την 1η Ιουνίου 2023, όπως προβλέπεται έως τώρα, τότε ο Ειδικός Λογαριασμός για τις «παλιές» θα διατηρηθεί με οριακά θετικό ισοζύγιο έως τότε, ενισχύοντας στη συνέχεια το πλεόνασμά του.
Ωστόσο, στην περίπτωση που η ενεργειακή κρίση είναι παρούσα και μετά τον Ιούνιο (που είναι και το πιο πιθανό ενδεχόμενο), και ο Μηχανισμός επεκταθεί για όλο το επόμενο έτος, ο Ειδικός Λογαριασμός θα κλείσει το 2023 με σημαντικό έλλειμμα, το οποίο θα ξεπερνά τα 200 εκατομμύρια.
Ελάχιστες οι λύσεις που δεν «αγγίζουν» το ΤΕΜ
Εκτός από την αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ, για την οποία ανοίγει «παράθυρο» η ΡΑΕ, στην πραγματικότητα μία μόνο από τις διαθέσιμες παρεμβάσεις δεν θα επηρέαζε τα έσοδα του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης. Αυτή είναι ο συνυπολογισμός στον ΕΛΑΠΕ για τα «παλιά» έργα και του υπολογαριασμού των «νέων» μονάδων (με ηλέκτριση μετά τον Ιανουάριο 2021), ο οποίος προς το παρόν παραμένει «απομονωμένος».
Το πλεονέκτημα μιας τέτοιας λύσης είναι πως ο υπολογαριασμός για τις «νέες» ΑΠΕ όχι μόνο είναι πλεονασματικός, αλλά και το θετικό του ισοζύγιο θα διευρύνεται με την πάροδο του χρόνου, αφού οι καινούριες μονάδες έχουν «ταρίφα» κάτω από 85 ευρώ ανά Μεγαβατώρα. Επομένως, με αυτό τον τρόπο θα μπορούσε να αντισταθμισθεί σε μεγάλο ποσοστό το παθητικό άνω των 200 εκατ. ευρώ για τα «παλιά» έργα.
Η επιφύλαξη, ωστόσο, για αυτή τη λύση έχει να κάνει με το κατά πόσο επιτρέπεται ένας τέτοιος συνυπολογισμός (έστω και σε λογιστικό επίπεδο), όταν η αναδιάρθρωση της αρχιτεκτονικής του ΕΛΑΠΕ έγινε ακριβώς για να υπάρχει αυτόνομη διαχείριση των εσόδων-εξόδων των «νέων» ΑΠΕ. Υπενθυμίζεται, εξάλλου, ότι η εφαρμογή αυτής της αρχιτεκτονικής ήταν απαραίτητη για την «ένεση» 202 εκατ. ευρώ στον «νέο» υπολογαριασμό από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Άλλη εναλλακτική λύση είναι να αυξηθούν τα έσοδα του Λογαριασμού των «παλιών» έργων από τα δικαιώματα ρύπων, η οποία όπως είναι φυσικό θα μειώσει ισόποσα την αντίστοιχη εισροή του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης. Το ίδιο ισχύει με την αύξηση του πλαφόν για τις ΑΠΕ πάνω από τα 85 ευρώ ανά Μεγαβατώρα, αφού κάτι τέτοιο θα περιόριζε τα υπερέσοδα των «πράσινων» μονάδων που καταλήγουν στο ΤΕΜ.