της Ελένης Μπότα
Παρεμβάσεις προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι μεγάλες αυξήσεις στο κόστος των υλικών ζήτησαν χτες από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλή οι επικεφαλής των πέντε μεγάλων κατασκευαστικών Ομίλων.
Από το βήμα του 5ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών, οι κατασκευαστές υποστήριξαν ότι τα μέτρα που ανακοίνωσε το Υπουργείο και όπως έγραψε το Capital.gr αναμένεται να ψηφιστούν την επόμενη εβδομάδα στη Βουλή, είναι προς την σωστή κατεύθυνση όμως δεν επαρκούν.
Και αυτό γιατί οι αυξήσεις είναι πολύ μεγάλες που καλούνται να τις καλύψουν οι ίδιες, με αποτέλεσμα να απειλούνται τα χρονοδιαγράμματα των έργων και η βιωσιμότητα των εταιρειών.
Οι κατασκευαστές μίλησαν ακόμη και για το ενδεχόμενο τελικά αν χρειαστεί “να γίνουν 9 έργα αντί για 10”.
Ο εντεταλμένος σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ Αλ. Μιχαηλίδης υποστήριξε χθες πως πρέπει να λειτουργήσει το Παρατηρητήριο Τιμών γιατί σε διαφορετική περίπτωση οι τεχνικές εταιρείες θα είναι δύσκολο να ετοιμάσουν προσφορές για τα έργα που διεκδικούν. Ωστόσο, σημείωσε ότι η χώρα είναι σε καλύτερη φάση και υπάρχουν προοπτικές παρά την άνοδο τιμών και τα σφιχτά χρονοδιαγράμματα.
Από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της ΑΒΑΞ Κ. Μιτζάλης αναφέρθηκε σε σε έλλειψη υλικών, σε κόστη που πλέον ξεφεύγουν από τις όποιες προβλέψεις, τα οποία δεν καλύπτονται από αναθεωρήσεις τιμών και συμβάσεων. Αν και στάθηκε θετικός στις παρεμβάσεις που έχουν γίνει από το Υπουργείο εντούτοις όπως είπε καλύπτει μέρος του κόστους. Για αυτό ζήτησε αναθεωρήσεις τιμών και σε περισσότερα υλικά μέχρι να υποχωρήσουν οι τιμές.
“Τώρα που είμαστε έτοιμοι να φουλάρουμε, δεν πρέπει να πατήσουμε φρένο” είπε ο κ. Μιτζάλης.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΑΚΤΩΡ Χρ. Παναγιωτόπουλος ανέφερε ότι μέσα στην επόμενη δεκαετία έρχονται έργα πάνω από 40 δισ. ευρώ και η περιφερειακή ανάπτυξη αποτελεί κορυφαίο παράγοντα. Ωστόσο, στάθηκε και στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος όπως είναι το κόστος των πρώτων υλών, η έλλειψη προσωπικού και οι χρονοβόρες διαδικασίες.
Ο ίδιος σημείωσε ότι είναι δύσκολο να δοθεί άμεσα λύση ενώ το Παρατηρητήριο θέλει μήνες, οπότε απαιτείται πιο “γερή” αναθεώρηση τιμών, με την Ελλάδα να πρέπει να ακολουθήσει το παράδειγμα άλλων χωρών όπως η Ρουμανία όπου υπάρχει μοντέλο αυτόματης αναπροσαρμογής μέσω ειδικού τύπου.
Όπως είπε ήδη οι εταιρείες προσπαθούν να χρηματοδοτήσουν έργα με δικά τους κεφάλαια καθώς δεν μπορούν απευθυνθούν στις τράπεζες.
Και ανέφερε ως παράδειγμα το έργου Βόνιτσα – Λευκάδα που είχε αναλάβει η ΑΚΤΩΡ επί προηγούμενης διοίκησης με έκπτωση 50% και με το διεθνές ράλι τιμών στα υλικά το κόστος κατασκευής αυξήθηκε κατά 30% .
Ο γενικός διευθυντής τομέα έργων βιώσιμης ανάπτυξης της Mytilineos, Παν. Γαρδελίνος τόνισε ότι θα πρέπει να ληφθεί η γενναία απόφαση εκτέλεσης των έργων παρά τις ανατιμήσεις.
Αλλά να εκτελούνται υπό τους σωστούς προϋπολογισμούς έστω κι αν ο αριθμός τους είναι μικρότερης κλίμακας. Μάλιστα ανέφερε ένα παράδειγμα όπου ο όμιλος πρόσφατα ανέλαβε 2 συμβάσεις σε Μ. Βρετανία και Πολωνία ύψους 530 εκατ. ευρώ, με τις αρχικές προσφορές στα τέλη 2021 να είναι στα 450 εκατ. ευρώ.
Όταν ήρθε σε επαφή και διαπραγματεύσεις με πελάτες μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία θέτοντας το δίλλημα ή να αλλάξουν οι προϋπολογισμοί, όπως και τελικά συνέβη, ή να περιμένουνε οι δύο πλευρές να ηρεμήσει η κατάσταση. “Άρα πρέπει να γίνει και εδώ το ίδιο, να ανέβουν οι προϋπολογισμοί και ας γίνουν λιγότερα έργα, 9 αντί για 10”, σημείωσε χαρακτηριστικά.
Τέλος ο διευθύνων σύμβουλος της Intrakat Πέτρος Σουρέτης ανέφερε πως η αύξηση φτάνει το 174% στην άσφαλτο, το 80% στον σίδηρο, στο 160% στον μορφοσίδηρο, 60% στο πλαστικό, 200% στην ενέργεια. Μάλιστα ο ίδιος εκτίμησε ότι θα υπάρξουν σοβαρά προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα μετά την καταστροφή των εργοστασίων στο Αζοφστάλ της Ουκρανίας, όπου παράγονταν το 30% κάποιων υλικών, όπως σίδηρος.
Τέλος όλα τα στελέχη του κατασκευαστικού κλάδου αναφέρθηκαν στο μεγάλο πρόβλημα της έλλειψης μηχανικών και τεχνιτών και στην ανάγκη να δοθούν κίνητρα για να επιστρέψουν στην χώρα.