Πάνω από 10 εταιρείες εκδήλωσαν ενδιαφέρον στο διαγωνισμό της Gastrade για το πλοίο FSRU που θα χρησιμοποιηθεί στον τερματικό σταθμό της Αλεξανδρούπολης αλλά και για το κατασκευαστικό κομμάτι του έργου.
Η προθεσμία για το διαγωνισμό έληξε την περασμένη Παρασκευή και σύμφωνα με πληροφορίες οι εταιρείες που κατέθεσαν προσφορές είναι μεγάλα διεθνή ονόματα, ενώ στο διαγωνισμό προσήλθαν επίσης και διεθνείς εταιρείες σε σύμπραξη με ελληνικές κατασκευαστικές.
Υπενθυμίζεται ότι παράλληλα με το διαγωνισμό βρίσκεται σε εξέλιξη και το market test, η ολοκλήρωση του οποίου θα σηματοδοτήσει και τη λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης για το έργο.
Υπενθυμίζεται ότι το LNG FSRU της Αλεξανδρούπολης προβλέπεται να κατασκευαστεί σε απόσταση 17,6 χιλιομέτρων νότιο δυτικά του λιμανιού της πόλης και θα περιλαμβάνει σύστημα υποθαλάσσιων και χερσαίων αγωγών μήκους 28 χιλιομέτρων ( 4 χλμ χερσαίο και 24 χλμ υποθαλάσσιο) με δυναμικότητα 15,1 mcm/ ημέρα (168,7GWh/ημέρα) ένα αγκυροβόλιο και ένα σύστημα αγωγών που θα συνδέει το τερματικό με το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου,.
Επίσης θα έχει αποθηκευτική ικανότητα έως 170 χιλ. κυβικά LNG και δυνατότητα τροφοδοσίας αερίου έως 900 χιλ nm3/ ώρα ή αλλιώς 8,3 δις nm3/ ετησίως.
Το FSRU προβλέπεται να είναι μόνιμα εγκατεστημένο και θα συνδέεται με τον αγωγό μέσω δύο ευέλικτων risers 12᾽. Η διάμετρος του αγωγού με μήκος 28 χλμ θα είναι 30᾽᾽ και θα έχει σχεδιαστεί για πίεση έως και 110 barg. Ο αγωγός προβλέπεται να συνδεθεί με το ΕΣΦΑ μέσω μετρητικού σταθμού που θα κατασκευαστεί από το ΔΕΣΦΑ.
Η αδειοδότηση του έργου χρηματοδοτήθηκε από το Connecting Europe Facility σύμφωνα με το σχεδιασμό υλοποίησης ως έργου κοινού ενδιαφέροντος της ΕΕ (PCI) η έναρξη κατασκευής έχει οριστεί για το 2019 και η ολοκλήρωση του έργου για τον Ιούλιο του 2020 με ημερομηνία έναρξης της λειτουργίας στα τέλη Σεπτεμβρίου του 2020.
Σε ό,τι αφορά το market test που θα καθορίσει εν πολλοίς και τον οδικό χάρτη για την υλοποίηση του έργου, η προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος λήγει στα μέσα Δεκεμβρίου, ενώ θα ακολουθήσει η δεύτερη φάση στην οποία θα εκδηλωθεί έμπρακτο εμπορικό ενδιαφέρον.
Μέχρι στιγμής για το έργο έχει ήδη υπάρξει κινητικότητα από ενδιαφερόμενες εταιρείες, οι οποίες επιθυμούν να αξιοποιήσουν τα πλεονεκτήματα της εγκατάστασης δηλαδή την εγγύτητά του αλλά και τις συνέργειες με τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό. Καθοριστική σε αυτήν την κατεύθυνση θα είναι η συμμετοχή τόσο της βουλγαρικής BEH όσο και αμερικανικών εταιρειών που θα θελήσουν να επεκταθούν εμπορικά στην περιοχή των Βαλκανίων με όχημα το LNG της Αλεξανδρούπολης. Στην κατεύθυνση αυτή δεν είναι άσχετες και οι διεργασίες που βρίσκονται σε εξέλιξη και για την παραχώρηση (ιδιωτικοποίηση) επιμέρους δραστηριοτήτων του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, για τις οποίες έχει εκδηλωθεί (τουλάχιστον σε επίπεδο προθέσεων) έντονο αμερικανικό ενδιαφέρον.