Του Χάρη Φλουδόπουλου
Την ειλικρινή επιθυμία συνεργασίας με τις ελληνικές αρχές, επανέλαβε ο Euroasia, φορέας υλοποίησης του έργου της διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ ως έργου κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος. Χθες, ενόψει και της τριμερούς συνάντησης που θα πραγματοποιηθεί στο Ισραήλ για ενεργειακά θέματα και με επίκεντρο το θέμα του αγωγού φυσικού αερίου East Med, η κοινοπραξία κάλεσε εκ νέου την ελληνική πλευρά να αποδεχθεί τον οδικό χάρτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και να αρχίσει εκ νέου τις συζητήσεις για την υλοποίηση του έργου στο πλαίσιο του κανονισμού PCI ΔΕΔ – Ε.
Στην ανακοίνωση πάντως δε λείπουν και οι αιχμές, για τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση του έργου που αποδίδονται από τον Euroasia “στην μη αποδοχή της ελληνικής πλευράς να εφαρμόσει τον συμφωνημένο Οδικό Χάρτη που προτάθηκε από την ΕΕ” αλλά και “στις μονομερείς αποφάσεις της ΡΑΕ η οποία παρά τις προτροπές και εκκλήσεις της ΕΕ, του ACER (ευρωπαϊκού ρυθμιστή) και των Κυπριακών Ρυθμιστικών Αρχών και Κυβέρνησης προχώρησε μονομερώς παραβιάζοντας τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό για τα έργα κοινού ενδιαφέροντος στην ανάθεση της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής”.
Στην ίδια ανακοίνωση οι αποφάσεις της ΡΑΕ χαρακτηρίζονται ως παράνομες κατά παράβαση του Κανονισμού ΕΕ 347/2013 και ενάντια στον οδικό χάρτη που υπέδειξε η ΕΕ για την εξασφάλιση της διαλειτουργικότητας του έργου και σε αυτές αποδίδεται η μη καταβολή κεφαλαίου από πλευράς Euroasia στο SPV του ΑΔΜΗΕ Αριάδνη.
Επίσης ο Euroasia κάνει λόγο για καθυστέρηση που προκαλείται από την “ανεξήγητη στάση της υπηρεσίας περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ να μην αξιολογεί τις μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου και η στάση του διαχειριστή η οποία είναι αντίθεση με τις συμβατικές και θεσμικές του υποχρεώσεις όπως προβλέπονται στον ΕΕ Κανονισμό για ΕΚΕ”.
Ο Eurosia υπογραμμίζει ότι η υλοποίηση του έργου ως PCI (κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος) προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα, που αναγνωρίστηκαν από τη ΡΑΕ και αποτέλεσαν τη βάση για την έκδοση της κοινής απόφασης ΡΑΕ – ΡΑΕΚ για τον διασυνοριακό επιμερισμό του κόστους του έργου (CBCA).
Ταυτόχρονα το έργο θα γίνει με χαμηλότερο κόστος για τον Έλληνα καταναλωτή, αναφέρει ο Euroasia καθώς το έργο είναι επιλέξιμο για επιδότηση 350 εκατ. ευρώ και θα έχει χαμηλότερο κόστος χρηματοδότησης μέσω Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων. Το κόστος κατασκευής της διασύνδεσης Κρήτη Αττική εκτιμάται κατά τον Euroasia ότι θα είναι χαμηλότερο κατά 500 έως 600 εκατ. ευρώ από ό,τι ως εθνικό.